Finanţare incertă pentru devierea Someşului

Finanţare incertă pentru devierea Someşului
Situaţia proiectului noii piste a Aeroportului, care se leagă şi de lucrările de deviere a Someşului, este departe de a se fi clarificat. Cu toate acestea, liderul administraţiei judeţene, Horea Uioreanu, promite că pista va deveni funcţională spre finele anului.

Costurile la noua pistă de 2.100 de metri s-au mărit deja cu 20%, iar din spusele preşedintelului Consiliului Judeţean, Horea Uioreanu, se mai întrevede cel puţin o lucrare suplimentară care ar prespune, de asemenea, majorare de costuri. Între timp, pentru ca pista să devină funcţională, este obligatoriu ca Administraţia Bazinală de Ape Someş Tisa (ABAST) să demareze lucrările de deviere a râului Someş şi a pârurile aferente, Becaş, Murtori şi Zăpodie. Iniţial, conducerea ABAST a anunţat că o parte din banii pentru acest proiect vor fi asiguraţi prin Programul Operaţional Sectorial (POS) de Mediu. Uioreanu explică însă că această finanţare nu poate avantaja Aeroportul şi că tot Guvernul va acoperi costurile lucrărilor.

Proiectul noii pistei de aterizare-decolare, angajat de Aeroportul Cluj, este strâns legat de lucrările de deviere a râului Someş. De altfel, în urmă cu câteva zile, conducerea ABAST afirma că o parte din banii destinaţi lucrărilor de deviere a Someşului vor putea fi obţinuţi prin POS - Mediu. Numai că finanţările acordate prin intermediul acestui program trebuie să vină strict în avantajul unor proiecte comunitare şi nicidecum în beneficiul unor societăţi comerciale şi regii. Aşa se face că ABAST urma să obţină bani doar pentru lucrările care nu se află în perimetrul regiei Aeroportului, adică pentru cele din zona de est şi de vest de pistă. Chiar şi aşa, însă, proiectul noii piste de aterizare decolare, de 2.100 de metri, tot ar fi fost avantajat (cel puţin asta declarau reprezentanţii instituţiei) motiv pentru care, Autoritatea de Mangement care se ocupă de acest program de finanţare, ar fi cerut explicaţii liderilor ABAST, în legătură cu declaraţiile pe care aceştia le-au dat presei. Directorul ABAST, Dan Canta, a revenit ulterior cu un comunicat de presă, prin care dădea asigurări că finanţarea prin POS Mediu nu vizează devierea Someşului în zona Aeroportului.

"O parte a presei a dat o cu totul altă conotaţie spuselor noastre, interpretând demersul nostru complet greşit. S-a spus că cerem bani pentru devierea Someşului ca să facem loc pistei de aterizare, când de fapt noi am explicat din capul locului că finanţarea vizează doar proiectul nostru de consolidare şi protecţie a Somşeului, precum şi de deveiere. Noi am subliniat că lucrările nu vizează perimetrul aeroportului, însă acest aspect nu a fost relatat de presă", a comentat Canta, la momentul resectiv.

Preşedintele Consiliului Judeţean, Horea Uioreanu, este de părere că declaraţiile de presă ale reprezentanţilor ABAST fac obiectul unei gafe de proporţii. "Se ştie că prin finanţările acordate prin POS - Mediu nu au voie să aduci beneficii unor societăţi comerciale, iar aeroprotul asta este. ABAST nu ar fi trebuit să iasă cu astfel de declaraţii. Au făcut o gafă imensă, dar asta este. Finanţarea aceea nu va mai veni, iar Guvernul va avea obligaţia să suporte finanţarea costurilor de deviere a Someşului", a comentat Uioreanu.

Pe de altă parte, liderul judeţean admite că nici lucrările la pistă nu sunt încă finalizate, dar dă asigurări că până la finele anului, acest obiectiv va deveni funcţional. "Oricum ar fi, lucrările la pistă se vor finalize. Chiar dacă se mai ivesc lucrări neprevăzute, sarcina noastră este să finalizăm acest proiect", a comentat Uioreanu. Contractată la 137 de milioane de euro, costurile la pistă s-au majorat deja cu 20%, din pricina unor probleme cu pânza freatică. Uioreanu spune că se impune ca între actuala pistă şi cea nouă trebuie realizată încă o cale de legătură, obiectiv care de asemenea presupune costuri suplimentare. "Pot apărea lucrări neprevăzute, nu avem cum să controlăm acest lucru. Dar planul nostru este să finalizăm acest obiectiv până la finele acestui an. Avem promisiuni că se vor aloca finanţări de la guvern şi pentru lucrările principale de deviere a Someşului şi a râurilor Murători şi Zăpodie, astfel ca pista să poată deveni funcţională", a comentat Uioreanu.

 

Comenteaza