Firmele de transport în comun, luate la puricat

Firmele de transport în comun, luate la puricat
Cetăţenii se plâng de costurile practicate de societatea Fany pe traseul Floreşti-Cluj. CJ a transmis că faţă de ceea ce s-a propus la licitaţia din 2008, preţurile biletelor nu s-au mărit, dar că va trece la verificări şi sancţiuni.

Vicepreşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Cluj, Radu Bica, a informat că va efectua noi controale pentru a verifica preţurile practicate de firmele de transport în comun. În ultima şedinţă a plenului, reprezentantul PSD, Valentin Cuibus, a precizat că oamenii din Floreşti se plâng că preţul biletului până la Cluj practicat de Fany este prea mare raportat la preţurile de pe alte rute. Un bilet până la Floreşti costă 4 lei. Bica a precizat că acestea sunt preţurile care au fost fixate încă din 2008 şi că firmele nu şi-au modificat tarifele, dimpotrivă, le-ar fi micşorat pe majoritatea rutelor interjudeţene.

Conform unei decizii guvernamentale, consiliul judeţean a decis, la finele săptămânii trecute, să prelungească contractele cu firmele care asigură transportul public în comun, pe rutele interjudeţene. Consilierul PSD Valentin Cuibus a atras atenţia că mai mulţi cetăţeni din Floreşti s-au plâns de preţul biletului practicat de compania Fany. "Un bilet de la Cetatea Fetei la Cluj costă 4 lei. Raportat la ceea ce se întâmplă pe alte rute, acest preţ este mult prea mare. Pentru că până în Floreşti sunt doar 6 kilometri, în timp ce până în Dej sunt 57 de kilometri, iar biletul costă doar 7 lei. Cred că aici am putea interveni să echilibrăm puţin situaţia", a comentat Cuibus. Vicepreşedintele CJ, Radu Bica, susţine că este la curent cu problema semnalată de cetăţenii din Floreşti, dar că s-au făcut controale şi că aceste preţeuri sunt cele cu care companiile au intrat în licitaţie, ba în unele cazuri chiar cu mult mai mici.

"Licitaţia la care au participat aceste firme pentru a intra pe rutele pe care operează în prezent a fost organizată în 2008. Nu noi suntem cei care am organizat această licitaţie, trebuie spus de la bun început. Licitaţia s-a derulat la Bucureşti, treaba noastră a fost doar să fixăm aceste trasee. Am constatat că majoritatea preţurilor propuse pentru fiecare rută în parte sunt aceleaşi, ba chiar mult mai mici", a declarat Bica. El a spus că s-au verificat 15 trasee, iar dinre acestea majoritatea practică preţuri sub cele aprobate în 2008. De pildă, pentru Turda s-a aprobat un preţ de 9 lei, iar biletul costă 7,5 lei. Pentru Huedin s-a aprobat 12 lei şi se circulă cu 9,5 lei. La Floreşti s-a aprobat 4 lei pentru Floreşti şi se merge cu 4 lei, iar pentru Cetatea Fetei s-a aprobat 4,5 lei, iar biletul este de 4 lei.

Liderul CJ, Alin Tişe, a avertizat că firmele private nu pot circula chiar pe gratis pentru că nu ar mai reuşi să-şi amortizeze cheltuielile. "O firmă privată nu funcţionează precum o regie de stat. Nu e acelaşi lucru ca şi la RATUC, care funcţionează în municipiul Cluj-Napoca şi care, dacă are vreo gaură, imediat consiliul local o acoperă. Firmele private nu primesc nimic de la stat", a comentat Tişe.

Consilierul PNL Mihai Szeplekan a aprecizat că administraţia locală din Floreşti ar fi interesată să-şi înfiinţeze propria regie de transport, pentru a-şi asigura transportul publicului pe cont propriu. "Dar legislaţia nu permite aşa ceva. Contractele pentru trasee interjudeţene pot fi asigurate numai prin licitaţie publică. Comuna Floreşti poate să-şi facă o regie de transport doar dacă va asigura acest serviciu pe raza localităţii. Pentru rute interjudeţene, precum Floreşti-Cluj sau Ceteta Fetei-Cluj, trebuie să se înscrie la licitaţie", a comentat Bica. Valentin Cuibus a fost de părere că preţurile ar mai putea fi totuşi ajustate: "Cred că putem să ajungem la un echilibru". Tişe a explicat că vor fi emise noi controale, iar problemele cetăţenilor vor fi transmise firmelor de transport. "Noi nu avem cum să anulăm rezultatele acestei licitaţii, dar desigur că firmele pot lua o decizie în privinţa diminuării costurilor la bilete", a menţionat Alin Tişe.

 

Comenteaza