Garajul discret de pe pietonala Kogălniceanu
- Scris de Kristina Restea
- 16 Ian 2013, 22:10
- Administraţie
- Ascultă știrea

Spre deosebire de varianta anterioară de parking lansată, în noua formulă garajul ar ocupa jumătate din suprafaţă, iar accesul s-ar realiza dintr-o stradă secundară, nu dinspre strada Kogălniceanu, explică arhitecţii.
Clujul ar putea avea un subteran cu lift, automat lângă Universitarilor, a anunţat ieri primarul Emil Boc. El a precizat că acesta va avea 200 de locuri. „Un în acea zonă este absolut necesar pentru a putea pietonaliza strada Mihail Kogălniceanu", a spus edilul. Anunţul vine după ce Boc a avut la începutul săptămânii o întâlnire cu arhitecţi şi urbanişti în cadrul căreia a fost abordată tema reamenajării arterei cu sediul Universităţii Babeş-Bolyai, dar şi cea a Pieţei Mihai Viteazul. "Partea bună a lucrurilor este că va fi organizat un concurs şi pentru amenajarea străzii Kogălniceanu. Noutatea ar fi că reprezentanţii care lucrează la noul PUG au prezentat generic posibilitatea unei parcări cu lift în faţa universităţii.
Tema de concurs pentru această zonă ar putea include şi ideea unui parking. Totuşi, printr-un astfel de parking cu lift, aria de intervenţie se micşorează. "Cutia magică amplasată în subteran ar avea şase niveluri şi acces dintr-o stradă secundară. În consecinţă, s-ar salva nişte copaci, fiindcă s-ar folosi jumătate din aria iniţială, iar parkingul ar putea fi accesat mai discret. Aşa că rămâne posibilitatea ca str. Kogălniceanu să devină totuşi pietonală", a explicat Szabolcs Guttmann, preşedintele filialei Transilvania a Ordinului Arhitecţilor din România. Administraţia nu a renunţat nici la ideea realizării unui parking în zona cimitirului central, iar primăria s-a angajat să trimită până la 1 februarie date şi informaţii referitoare la proprietăţile vizate. Noul Plan Urbanistic General al oraşului, încă neintrat în vigoare, recomandă amplasarea de parkinguri în "punctele cardinale ale centrului istoric", a menţionat arhitectul Eugen Pănescu, membru în echipa de lucru PUG.
Astfel, centrul oraşului ar avea nevoie de parkinguri în Piaţa Avram Iancu, în zonele primăriei (deja existent), cimitirului central şi Pieţei Mihai Viteazul. "Pe lângă acestea, pot apărea soluţii suplimentare, cum ar fi cea pentru str. Kogălniceanu. Soluţia încearcă să dea un răspuns imediat pentru maşinile parcate în zonă. Aceasta ar putea fi un compromis pentru zona centrală, dar ar putea fi un parcaj nu doar pentru Kogălniceanu, ci şi pentru Piaţa Unirii. Noi sperăm să se readucă în actualitate proiectul Pieţei Unirii şi să se finalizeze aşa cum a fost gândit, cu eliminarea maşinilor parcate, închiderea laturii de Vest şi desfiinţarea parcării din zona de nord", a amintit Pănescu, asociat al Planwerk, birou care a inţiat proiectul de reabilitarea a zonei Eroilor - Piaţa Unirii. Soluţia parkingului cu lift, promovată de arhitectul Şerban Ţigănaş pentru str. Kogălniceanu, nu este optimă, dar poate fi analizată şi considerată ca acceptabilă, consideră Păneascu.
În iulie anul trecut, Boc a ieşit la rampă cu un proiect din 2011 al administraţiei Sorin Apostu privind amenajarea unui parking subteran de 144 de locuri în zona str. Kogălniceanu. Promotorul şi semnatarul propunerii de amenajare a zonei a fost arhitectului Adrian Iancu, fost arhitect şef al municipiului şi actual membru al Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului şi Urbanism. A urmat o perioadă de câteva luni, în care arhitecţi, locuitori din zonă şi reprezentanţi ai societăţii civile au criticat abordarea şi proiectul primăriei de reabilitare a zonei. Într-un memoriu adresat municipalităţii, aceştia au atras atenţia că proiectul se concentrează pe o parcare ce ar duce la distrugerea zonei, nu la punerea sa în valoare, aşa cum a anunţat administraţia locală. Oficialii primăriei spun că sunt deschişi la propuneri, dar că zona centrală are nevoie de cel puţin două parkinguri.
Propunere de la Ţigănaş pentru Piaţa Avram Iancu
În aprilie 2012, reprezentanţi ai societăţii SCAI Developer Cluj-Napoca şi ai biroului de proiectare Dico&Ţigănaş au prezentat în cadrul unei dezbateri publice iniţiate de primărie o soluţie pentru rezolvarea problemelor de parcare în centru: parcări subterane după o tehnologie elveţiană (dezvoltată de societatea Sky Line Parking), cu rampă pentru accesul autovehiculelor. A fost prezentată o propunere pentru amenajarea a trei astfel de parcări în Piaţa Avram Iancu. Soluţia s-ar preta şi pentru parkingul subteran din proiectul Centrului Cultural Transilvania, gândit pe Bd. 21 Decembrie.
Kristina REŞTEA
Luminiţa SILEA