Haosul vine cu autobuzul. Consiliul Judeţean a făcut praf transportul de persoane judeţean

Haosul vine cu autobuzul. Consiliul Judeţean a făcut praf transportul de persoane judeţean
În transportul clujean, legea e făcută să fie încălcată. Operatorii nu respectă orele şi autogările din programul de transport. Ba mai mult, chiar în faţa clădirii Consiliului Judeţean (CJ) a apărut o autogară ilegală.

Potrivit legii serviciilor de transport public local, reglementarea şi verificarea transportului judeţean a trecut, în 2007-2008, de la Autoritatea Rutieră Română la Autorităţile Judeţene de Transport, din subordinea Consiliilor Judeţene (CJ).

A fost o măsură de descentralizare în ceea ce priveşte transportul, dar şi una care le-a venit la fix „baronilor". Se ştie că în transportul de persoane circulă mulţi bani şi că o serie de societăţi au patroni înrolaţi politic. Transportatorii pot oferi un sprijin serios în campanie sau măcar drumuri gratis pentru activişti la diverse acţiuni din capitală.

Autoritatea Judeţeană de Transport este un om. Octavian David. El reglementează, el verifică. Altfel spus, el centrează, el dă cu capul. „Eram patru oameni, dar am rămas singur. Au fost blocate angajările", explică David. E bine pentru transport? Mai degrabă nu, pentru că lipsa de personal duce la probleme serioase, care încarcă de litigii CJ.

ZIUA de CLUJ a discutat luni cu David despre problemele transportului de persoane din judeţ. La întâlnire a participat şi purtătorul de cuvânt al CJ, Alin Iuga.

„Eu zic că se desfăşoară destul de bine transportul, se respectă cât de cât programul. Sunt şi probleme, mai apar înlocuiri de maşini, curse care nu se fac, dar când sunt sesizări din teren verificăm şi aplicăm sancţiunile prevăzute de lege", explică omul-autoritate.

„Am greşit", spune David. Operatorii îşi calculeză pierderile

După încălzire, discuţia nu putea ocoli subiectele delicate. Cea mai gravă situaţie s-a petrecut la atribuirea traseelor pe judeţ către operatorii interesaţi, unde s-au schimbat regulile în timpul jocului. Se întâmpla în 2012, iar repercusiunile unii le resimt şi astăzi. Atunci s-a licitat pe grupe de trasee, dar rezultatele au fost comunicate pe trasee independente. „Eu am greşit", spune David, dar două societăţi care au pierdut din cauza acestei greşeli zeci de mii de lei au contestat atribuirea în instanţă.

Interesant este că, la percheziţia făcută în dosarul Uioreanu, printre actele găsite de procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie s-a găsit inclusiv rezultatul atribuirii traseelor pe grupe, unul care nu a fost comunicat niciodată către Centrul Naţional de Management pentru Societatea Informaţională (CNMSI). „Era o ciornă pe care am făcut-o să văd cine ar fi câştigat. Am încercat să repar greşeala, dar CNMSI nu a fost de acord cu modificarea rezultatului atribuirii", a mărturisit Octavian David.

Iată dialogul cu şeful autorităţii de transport pe această temă:

REPORTER: Aş vrea să discutăm despre licitaţia care s-a făcut pentru traseele judeţene, care s-a făcut pe grupe...
OCTAVIAN DAVID: Nu s-a făcut pe grupe, s-a făcut pe trasee.

R: Nu vă întreb, ci vă spun. Licitaţia s-a făcut pe grupe de trasee, iar rezultatul s-a dat pe trasee.
O.D.: Dacă ştiţi mai bine...

R: Oamenii au licitat pe grupe, au fost 15 grupe.
O.D.: În program erau grupe, dar licitaţia s-a făcut pe trasee independente.

R:Cum s-a întâmplat acest lucru?
O.D.: Tocmai acolo a fost eroarea la licitaţia respectivă, că datele introduse în aplicaţia respectivă au apărut ca trasee.

R: Cine a făcut asta?
O.D.: Eu.

R: A fost o greşeală?
O.D.: Da.

R: De ce?
O.D.: Sunt foarte multe programe, erau de introdus foarte multe date, am fost singur şi uite aşa a apărut.

R: Dvs. sunteţi conştient că unii oameni au pierdut foarte mulţi bani.
O.D.: Nu, nu au pierdut.

R: Să vă dau un exemplu: Daghemana SRL a pierdut traseul Câmpia Turzii - Frata şi acum iese pe minus la cursa de Ceanu Mare, care era cuprinsă în acea grupă. Patronul spune că, împreună, cursele i-ar fi generat profit. Fany a pierdut cursa de Mociu în faţa celor de la Feldiberc, deşi a câştigat grupa din care mai făceau parte două trasee, şi probabil pierde de asemenea bani. Ambele societăţi au contestat în instanţă atribuirea făcută pe trasee independente, acolo unde existau grupe de trasee prevăzute în program.
O.D.: Şi dacă se făcea licitaţia pe grupe, Daghemana ar fi pierdut şi celălalt traseu.

R: Dimpotrivă, patronul spune că ar fi câştigat. Şi că pierde bani. Cine îl despăgubeşte pe el?
O.D.: ...

R: Lucrurile nu se puteau schimba? Aţi încercat să le spuneţi celor de la CNMSI că aţi greşit?
O.D.: Da, chiar în ziua aceea. Am sunat la CNMSI şi am cerut să se facă o recalculare pe grupe, dar nu au fost de acord.

R: Eu ştiu că exista un rezultat pe grupe, pe care DNA l-a găsit la percheziţia din cazul Uioreanu.

O.D. Vă spun sincer că e o ciornă pe care eu am făcut-o să văd cine ar fi câştigat licitaţia dacă se făcea pe grupe, o simulare.

R: Şi cine sunt marii pierzători?

O.D.: Pe grupele cele două de care aţi vorbit. Cam cele două. Iar câştigători sunt Feldiberc şi ceilalţi.

R: Faptul că aţi greşit mă poate duce cu gândul că aţi fost influenţat politic. V-a cerut cineva să greşiţi?

O.D. Nu, a fost doar o greşeală.

R.: Şi conducerea CJ ce a spus? V-a penalizat?

O.D: Exact.

ALIN IUGA: Din păcate da, şi eu am constatat. A fost sancţionat domnul David, printr-o sancţiune disciplinară.

Pentru cei care nu ştiu, este o practică la atribuirile din transportul de persoane ca unele trasee să fie cuprinse în aşa-numitele grupe, în principal în beneficiul călătorilor. De exemplu, sunt comune cu populaţie mai mică, neatractive pentru operatori; odată incluse în aceeaşi grupă cu o comună mai numeroasă, devin mai interesante pentru că operatorii pot să acopere eventualele pierderi.

Cei cu tupeu, câştigă, cei fără, pierd

Există şi probleme legate de orare. Fiecare societate are stabilite în programul de transport autogara de unde porneşte şi unde soseşte (dacă există, pentru că în comune nu sunt), respectiv ora exactă de plecare şi de întoarcere. Pe plan naţional, încălcarea regulilor duce la amenzi de până la 9.000 de lei. În judeţ sancţiunile sunt chiar mai mari. Doar că nu se dau.

Din dorinţa de îmbogăţire, unii operatori nu respectă orele din programul de transport şi fură practic clienţii celor care circulă cinstit. Cei cu tupeu se îmbogăţesc, cei cu bun simţ, mor de foame. Această lege a junglei nu ar avea ce să caute într-un transport civilizat, dar Octavian David se plânge că e singur şi nu face faţă. „Dacă sunt sesizări, verificăm", spune şeful AJT. Numai că lucurile merg aşa de mai bine de un an, iar firmele care merg la alte ore au „oficializat" inclusiv pe propriile website-uri această practică. Să vedem cum a evoluat discuţia cu David pe acest subiect.

R: Sunt şi societăţi care nu respectă orele din program, iar asta duce automat la pierderi pentru unii operatori. Adică dacă eu vin mai devreme şi îi fur călătorii din staţie unui concurent, eu iau banii, el rămâne fără.
O.D.: Se întâmplă şi aşa ceva, iar noi am ieşit în teren şi am dat amenzi. De exemplu la Topa - Mihăieşti, în zona aia, în zona Dejului de asemenea. Când apar sesizări, verificăm.

R: Am eu două sesizări: din informaţiile mele, Prodan Tour vine la Gădălin mai devreme decât are programul şi îi ia clienţii lui Misi '99, pe cursele spre Cluj. Misi '99 pierde zeci de mii de lei anual. De asemenea, cursa Câmpia Turzii - Ceanu Mare a companiei Daghemana se intersectează cu traseul Câmpia Turzii - Frata, al operatorului Daniela Internaţional, iar cei de la Daghemana spun că merg pe pierdere pentru că firma concurentă vine mai devreme şi ia toţi călătorii.
O.D.: Dar de ce nu fac sesizări?

R: Păi trebuie neapărat să facă sesizări? Legea nu prevede că trebuie verificat? De ce eu, ca jurnalist, ştiu lucrurile acestea, iar AJT, nu?
O.D.: Pentru că marea Autoritate de Transport sunt doar eu. Ar trebui să fim cel puţin patru care să ieşim pe teren la două trei zile, să ştim ce se întâmplă. La început, am fost patru.

A.I.: Nu aş face aşa. Timiditatea şi spiritul antreprenorial nu au prea multe în comun. Eu zic că nu e normal ca operatorii să nu facă sesizări. Dacă tu, care ai pierderi, nu semnalezi o astfel de situaţie, de teama repercusiunilor, atunci îţi asumi pierderile. Dacă tu nu faci lucrul acesta e destul de puţin probabil să îl facă altcineva. Şi poliţia reacţionează la plângeri în 99% din cazuri. Suntem o instituţie reactivă. Nu putem acoperi tot judeţul.

R: Încă o dată. Ce zice legea: trebuie să existe sesizarea ca să fie sancţionaţi cei care circulă ilegal?
O.D.: Nu, să încalce legea.

A.I.: Dar domnul David singur nu avea cum să acopere. În plus, ştiţi că au existat probleme în administraţia locală, pentru că s-au blocat posturile la un moment dat. Ca să se scoată la concurs un post, trebuia să se vacanteze alte şapte.

Autogară ad-hoc, chiar sub nasul Consiliului Judeţean

O altă temă este cea a autogărilor. Autoritatea Rutieră stabileşte, la nivel naţional, că fiecare operator poate să schimbe autogările în care îmbarcă oamenii o dată la trei luni, însă la Cluj-Napoca sunt fixe şi sunt trecute în programul de transport. Măsura are logică, având în vedere că nu este indicat să înghesui un oraş şi aşa aglomerat, însă există o serie de curse care contrazic principiul.

În plus, dincolo de hârţogărie, fiecare companie face ce vrea. La nivel naţional, aşa ceva e de neconceput, însă la Cluj nu sunt probleme. Culmea! Inclusiv într-o parcare din faţa CJ există un soi de autogară ad-hoc, dar nimeni nu ia măsuri. Iată cum a decurs discuţie pe acest subiect.

R: Dvs. le-aţi trecut în programul de transport şi nu pot fi schimbate, în timp ce Autoritatea Rutieră Română (ARR) permite operatorilor să schimbe autogările la fiecare trei luni.
O.D.: Există un ordin care specifică faptul că plecările şi sosirile din localităţile unde sunt autogări se fac din autogări şi chiar şi stabilea modul cum se repartizează în cazul în care sunt mai multe autogări în oraş. Să fie cât mai aproape de ieşirea din oraş.

R: Cum spuneam, în programul naţional scrie că fiecare operator îşi poate modifica autogara o dată la trei luni.
O.D.: E o altă legislaţie cea după care funcţionează ARR.

R: Să vă dau un exemplu: un operator a venit cu 200 de semnături la dvs., este vorba de Simdoria, care face curse la Căianu şi Cămăraşu. Clienţii acestui operator au dorit să meargă până la gară, aşa cum se întâmpla înainte de a intra în vigoare ultimul program de transport, dar nu aţi fost de acord. Ca să ajungă la gară, călătorii lui mai trebuie să composteze un bilet sau două.
O.D.: Nu se poate aproba programul fiecare cum vrea. Şi eu, dacă vreau să mă duc din Gheorgheni în Mănăştur saa în altă parte, trebuie să îmi iau bilet. Nu se face transport local. Cursele judeţe nu fac transport local.

R: Sunt de acord, dar vă contrazice tot programul. Cursele de Gilău şi Căpuşu ale Alis Grup (cu ieşire din Cluj-Napoca prin vest) sunt trecute în program într-o autogară de unde pleacă toate cursele spre estul judeţului.
O.D.: Depinde şi de capacitatea autogărilor.

R: Da, dar autobuzele pleacă de fapt de lângă gară, nu din autogara Sens Vest. Scrie şi pe site-ul lor.
O.D.:Aşa ar trebui să plece, cum scrie în program. Sesizări nu am primit. În momentul în care o să primim sesizări, o să verificăm şi luăm măsurile.
R: Tot conform programului, cursa Cluj - Cojocna - Viişoara, spre estul judeţului, pleacă de lângă gară, o cursă operată de Fany. Care e logica?

O.D.: V-am spus, e şi în funcţie de capacitatea autogărilor. S-a aprobat, s-a discutat, asta a fost.
R: Eu am discutat cu mai mulţi operatori şi spun că nu s-a discutat nimic de autogări.
O.D.: S-a aprobat programul cu autogările trecute în el, în 2012. Şi a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2014.
A.I.: Ţin minte că a fost o foarte mare problemă legată de transportul din Floreşti, când am făcut noi dezbaterea în sala mare. Şi s-a discutat de autogări, pentru că una dintre idei era chiar de a se face platforme de transfer, ceva de genul acesta. Problema clar a fost discutată, se poate face dovada, că discuţia a fost în sala mare şi cred că mai avem înregistrarea de atunci. Eu reţin că s-a discutat aspectul acesta.

R: Mai este un aspect. În loc să plece din autogara Sens Vest, unele curse pornesc chiar din faţa CJ, din parcarea Profi. Este legal?
O.D.: Nu, nu este. Dar sunt într-o parcare privată şi nu putem intra.
R: Şi ce dacă sunt într-o parcare privată? Când pornesc, puteţi să îi opriţi şi să-i amendaţi. Aţi făcut asta?
O.D.: Au fost şi amenzi pentru Bus Trans, care face curse de Gherla.

Am convenit cu Octavian David şi Alin Iuga să ne revedem peste două luni. În acest timp, David a spus că va lua măsuri de însănătoşire a transportului de persoane judeţean. Nu putem decât să sperăm că va fi aşa.

 

 

Comenteaza