”Harta” cumpărăturilor Clujului. Se adună peste 200 de mijloace de transport moderne

”Harta” cumpărăturilor Clujului. Se adună peste 200 de mijloace de transport moderne
Clujul este primul oraș din România care a cumpărat autobuze electrice

”Etapa mov”, cum a numit ZIUA de CLUJ ofensiva cumpărării de mijloace de transport pentru CTP, se ”umflă” în actualul exercițiu financiar al Uniunii Europene.

Clujul a tot cumpărat mijloace de transport moderne, din dorința de a le oferi argumente locuitorilor orașului să renunțe la deplasarea cu mașinile personale. Semnalul s-a dat în 2010-2011, când fostul primar, Sorin Apostu, a semnat un contract-cadru pentru achiziția de tramvaie. Atunci au fost cumpărate însă numai patru garnituri, de la polonezii de la PESA. A fost startul ”perioadei mov”. Numărând mijloacele de transport vopsite în această culoare, avem o situație a cumpărăturilor recente ale Clujului: 40 de autobuze articulate (cumpărate în 2015 de la Solaris, tot din Polonia), 10 autobuze scurte diesel (livrate de Iveco, în 2016), 11 autobuze scurte electrice (sosite anul acesta și plătite din fonduri elvețiene) și 20 de troleibuze (luate de la Astra Vagoane Călători în 2016-2017).

ZIUA de CLUJ vă propune o analiză a următoarelor achiziții ale Clujului: Compania de Transport Public (CTP) aduce mijloace de transport diesel, cu bani dintr-un contract de credit, iar Primăria cumpără vehicule nepoluante, pe fonduri europene nerambursabile, dar cu co-finanțare de la bugetul local. Anul acesta se vor vedea deja progrese: urmează să ajungă la Cluj 60 de autobuze scurte diesel și încă 10 autobuze scurte electrice.


Iată lista, cu precizarea producătorului:


60 de autobuze diesel, scurte

Furnizor: Mercedes. Sursa fondurilor: credit contractat de CTP de la Raiffeisen și garantat de Primărie.

Este prima dată când Mercedes câștigă o licitație la Cluj. 62,8 de milioane de lei este prețul pe care CTP îl va plăti pentru cele 60 de autobuze. Fiecare dintre autobuze costă 1,04 milioane de lei. Vehiculele au normă de poluare euro VI. De văzut care va fi ”viața” acestor autobuze, întrucât primarul Emil Boc a anunțat că își dorește ca, din 2025, Clujul să gândească un program de transport de persoane 100% ecologic. Aceste autobuze vor sosi la Cluj în noiembrie.


30 autobuze electrice, scurte

Furnizor: Solaris. Sursa fondurilor: Comisia Europeană + co-finanțare bugetul local.

Primele 10 ajung la Cluj până în decembrie. Primăria are un contract-cadru cu Solaris și dorește să cumpere cât mai multe vehicule. Achiziția de autobuze electrice a fost trecută în fruntea listei de Autoritatea urbană, organismul intern care stabilește prioritatea proiectelor pe fonduri europene.


22 de tramvaie
Furnizor: Astra Vagoane Călători Arad. Comisia Europeană + co-finanțare bugetul local.

Valoarea totală a contractului se ridică la aproximativ 40 de milioane de euro. Preţul unui singur tramvai este de circa 1,95 milioane de euro.


AVCA era, în mod tradițional, furnizorul de troleibuze al Companiei de Transport Public. De data aceasta, a preferat să intre în licitația pentru tramvaie. Contractul este tot tip cadru, iar firma arădeană trebuie să livreze câte garnituri va comanda Clujul. Niciuna nu este programată să ajungă la Cluj în 2018.


50 de troleibuze
Furnizor: Solaris. Comisia Europeană + co-finanțare bugetul local.


Cele 50 de troleibuze urmează să fie achiziţionate în baza unui acord-cadru pe o perioadă de 48 de luni. Valoarea totală a acordului este de 123 milioane lei, fără TVA.


Cum va arăta parcul de vehicule moderne al CTP, după toate aceste achiziții:

  • Autobuze electrice scurte: 41 (toate Solaris, 11 deja circulă)
  • Autobuze diesel articulate: 40 (toate Solaris, circulă din 2016)
  • Autobuze diesel scurte: 70 (60 Mercedes + 10 Iveco; 10 circulă din 2016)
  • Troleibuze: 70 (20 de la Astra Arad, circulă deja, 50 de la Solaris)
  • Tramvaie: 26 (4 de la PESA, din 2011-2012, 22 de la Astra Arad)


221

de mijloace de transport rutier moderne ar urma să aibă CTP, până în 2020. La ore de maximă aglometație, compania scoate pe trasee până la 280 de mijloace de transport. La cele 221 s-ar putea adăuga 10 minibuze, pentru străzi mai greu accesibile, a căror procedură de licitație s-a tot amânat. Provocarea pentru CTP este ca, din 2019, să pătrundă și în alte localități din zona metropolitană, cum ar fi Gilăul, și să asigure transportul școlar cu circuit intern. 


De asemenea, cele 26 de tramvaie ar urma să asigure întregul transport pe șine din Cluj. În acest moment, la orele de vârf, pe străzi ies cel mult 24 de tramvaie, din informațiile noastre.


În viitorul nu foarte îndepărtat, pe lista achizițiilor ar putea apărea trenuri pentru asigurarea transportului metropolitan pe șine, iar în viitorul mai îndepărtat, cine știe?, poate chiar garnituri de metrou. Dar asta e altă poveste.

Comenteaza