Încă un drum calcă pe urmele „centurii de diamant"

Încă un drum calcă pe urmele „centurii de diamant
Modernizarea drumului turistic Răchiţele - Ic Ponor, de 20,5 km, a început din iulie 2009. Constructorul nu reuşit nici până la acest moment să finalizeze lucrarea, deşi, termenul de 18 luni pe care îl avea iniţial la dispoziţie a mai fost prelungit o dată, cu nouă luni.

8 17 martie 2013 - acesta era ultimul termen pe care Consiliul Judeţean îl acordase constructorului româno-maghiar MBS Group, Alfa Rom, Nemzetkozi Betonut, pentru finalizarea lucrărilor la drumul turistic Răchiţele - Ic Ponor. Din păcate, însă, lucrarea a stagnat, iar acum liderul de consorţiu are pretenţia de a obţine o nouă concesie, adică a cerut prelungirea termenului de finalizare până în 8 august. Mai grav e că firma MBS solicită şi costuri suplimentare, în condiţiile în care aceasta se confruntă deja cu probleme de natură juridică, riscând să intre în procedură de insolvenţă. Reprezentanţii Consiliului Judeţean arată că există riscul să se intre într-un blocaj din această pricină, motiv pentru care se ia în calcul varianta anulării contractului cu MBS şi organizarea unei noi licitaţii.

Noua conducere a Regiei Autonome de Administrare a Domeniului Public şi Privat (RAADPP), din cadrul Consiliului Judeţean, are sarcina de a găsi urgent o soluţie pentru dezastrul proiectului de modernizare a drumului turistic Răchiţele - Ic Ponor. Lucrările la acest drum, de 20,5 km, au început încă din vara anului 2009 şi nici la acest moment nu se ştie când anume se vor finaliza. Finanţat din fonduri europene, proiectul a debutat cu stângul, descoperindu-se că lucrările pentru reconstrucţia podurilor de pe traseu nu fuseseră prevăzute în studiul de fezabilitate. Aşa se face că, administraţia judeţeană s-a trezit pusă în situaţia de a licita lucrările la cele nouă poduri, separat, pe cheltuială proprie. În paralel constructorul româno-maghiar MBS Group, Alfa Rom, Nemzetkozi Betonut a rămas cu angajamentul de a moderniza acest drum turistic, fără, însă să mai apuce să şi termine lucrarea. Anul trecut, în iunie, reprezentanţii MBS solicitau Consiliului Judeţean o prelungire a termenului de finalizare a lucrării cu nouă luni. Motivul invocat se referea la piedicile pe care le-ar fi pus autorităţile locale, care ar fi derulat în paralel mai multe lucrări edilitare. Unii consilieri s-au deplasat în teren şi au avertizat că MBS nu va avea capacitatea să termine drumul nici în cele nouă luni solicitate, fiind implicat un volum mult prea mare de lucru. Cu toate acestea, plenul a aprobat acest termen suplimentar de nouă luni şi încă fără să impună vreo penalitate, deşi s-a luat în discuţie şi această ipoteză. În mod normal, pe baza concesiei făcute de Consiliul Judeţean, MBS avea obligaţia să finalizeze lucrarea în 17 martie 2013.

Consiliul Judeţean a primit însă o nouă solicitare din partea MBS, pentru o nouă prelungire a termenului de finalizare. La ultima şedinţă de consiliu, preşedintele Horea Uioreanu a dispus ca cererea MBS să fie scoasă de pe ordinea de zi. Şeful RAADPP, Liviu Bota, a explicat şi moivul: „Până când nu aveam un grafic de lucrări nu aveam cum să le aprobăm ceva. Acum au venit cu un grafic şi putem sta de vorbă. Concret, potivit acestui grafic, lucrările pot fi încheiate în 8 august 2013". Bota a mai apreciat că, oricum, termenul de nouă luni pe care l-a acordat, anul trecut, Consiliul Judeţean, este unul nerealist. „Nu aveau cum să lucreze în lunile de iarnă. În mod normal, aceste luni nu ar fi trebuit să fie luate în calcul", a spus Liviu Bota.
Nici acest nou grafic nu poate însă să prezinte vreo garanţie că lucrarea de modernizare a drumului turistic Răchiţele - Ic Ponor, se va finaliza anul acesta, iar asta pentru că firma, lider de consorţiu, se confruntă cu probleme juridice şi financiare. „Ne cer sume suplimentare. Ne spun că s-au majorat preţurile la materialele de construcţii. Însă o astfel de problemă nu avem cum s-o rezolvăm. Ei au câştigat o licitaţie şi au obligaţia să respecte valorile pe care şi le-au asumat prin caietul de sarcini. Nu putem accepta nici o majorare de preţ. Oricum, s-ar putea să avem o problemă, pentru că se aude că acestă firmă, MBS, ar putea intra în insolvenţă", a spus Bota. Într-adevăr, presa a relatat că pentru firma MBS Group din Turda (ce ar aparţine fostului consilier PDL de Turda, Gabriel Silagyi, beneficiar al mai multor contracte cu statul, în guvernul Boc), s-ar fi cerut deschiderea procedurii de insolvenţă, din princia unei datorii de peste 54.000 de lei. „Dacă MBS intră în insolvenţă, atunci cel mai probabil nu va mai avea capcitatea de a finaliza lucrările la drumul Răchiţele - Ic Ponor, pentru că nu va mai avea bani. Într-un astfel de caz, eu voi propune să anulăm contractul şi să organizăm o nouă licitaţie", a spus Liviu Bota.

În total, valoarea contractului de execuţie a lucrărilor de modernizare pentru acest drum se ridica la 45 de milioane de euro. Anul trecut, MBS mai avea de executat lucrări în valoare de 12 milione de lei, din care peste opt milioane vizau lucrările de asfaltare. Tot ce mai este de lucrat până în august, nu poate depăşi această sumă, a atras atenţia Liviu Bota. În câteva zile ar urma să fie desemnat şi constructorul pentru cele nouă poduri, astfel că MBS - dacă nu i se anulează contractul - va avea sarcina să facă şi lucrările din jurul acestor poduri, pentru ca proiectul să fie complet.

 

Comenteaza