Încă un eşec al Consiliului Judeţean. Clujul riscă să piardă 4 milioane de euro nerambursabili de la UE
- Scris de Mircea Tatar
- 29 Apr 2015, 22:00
- Administraţie
- Ascultă știrea

UPDATE
Consiliul Județean Cluj a votat cu 24 de voturi pentru aprobarea încetării contractului de finanțare europeană pentru parcul industrial Tetarom IV din Feleacu. Astfel, CJ Cluj va pierde finanțarea nerambursabilă de peste 17 milioane de lei din partea UE. Președintele interimar Vakar Istvan a declarat că a fost o decizie grea din punct de vedere politic dar necesară pentru a nu angaja județul intr-o cheltuială de peste 50 de milioane de lei în acest proiect.
Prin votul de joi, cei peste 17 milioane de lei alocaţi de UE ar putea merge spre alte proiecte din municipiu sau din regiune.
Parcul industrial din Feleacu nu poate fi terminat până la 31 decembrie 2015
Executivul Consiliului Judeţean Cluj a făcut o analiză şi a ajuns la concluzia că se impune încetarea contractului deoarece lucrările la acest obiectiv nu ar putea fi terminate până la termenul limită impus de UE, 31 decembrie 2015 şi pentru ca această finanţare să nu fie pierdută, ci să rămână în cadrul regiunii, eventual în alte proiecte ale Primăriei Cluj-Napoca, cum ar fi construirea drumurilor Făget sau Lomb.
Cum s-a ajuns aici?
Proiectul Tetarom IV a fost anunţat cu mare tam-tam încă de pe vremea mandatului de preşedinte al CJ Cluj a lui Alin Tişe, când se vorbea despre faptul că acest parc, ce urma să se întindă pe o suprafaţă de 85 de hectare, va avea o destinaţie multiplă, industrial, logistic şi parc fotovoltaic. Încă de atunci se aminteau atuurile parcului din Feleacu: lângă centura de ocolire a Clujului, la 1 km de drumul european E60 şi la 18 km de aeroportul internaţional Cluj-Napoca. Euforia parcurilor industriale apăruse şi după ce celelalte 3 parcuri industriale Tetarom se bucuraseră de succes, iar la Jucu venise chiar gigantul finlandez de telefonie Nokia.
Contractul de finanţare nr. 3665 din 29.03.2013, pentru Tetarom IV, a fost încheiat între Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Operaţional Regional 2007-2013, Agenţia de Dezvoltare Regională Nord-Vest, în calitate de Organism Intermediar pentru Programul Operaţional Regional 2007-2013, Axa prioritară 1. Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor - poli urbani de creştere.
Doar 17 milioane de lei dă UE, din totalul de 54 de milioane de lei
Potrivit CJ Cluj, bugetul total al proiectului, conform contractului de finanțare, este în valoare de 54.912.262,00 lei. . Valoarea eligibilă a proiectului este de 34.963.454,20 lei, din care asistenţa financiară nerambursabilă solicitată este de 17.481.727,10 lei, reprezentând 50 % din valoarea eligibilă a proiectului. Contribuţia proprie în proiect este în valoare de 26.531.239,30 lei, reprezentând contribuţia Judeţului Cluj la cheltuielile eligibile, în valoare de 17.481.727,10 lei, adică 50% din valoarea eligibilă a proiectului şi 8.699.512,20 lei reprezentând contribuţia Judeţului Cluj la cheltuielile neeligibile - respectiv alimentare cu energie electrică şi gaz. TVA-ul aferent proiectului va fi suportat de Judeţul Cluj şi este în valoare de 10.549.295,60 lei.
Surse din cadrul consiliului judeţean spun că în această investiţie s-a pornit cu stângul încă din momentul întocmirii caietului de sarcini pentru licitaţia privind desemnarea constructorului, când au existat zeci de observaţii ale ofertanţilor faţă de acest document.
În aprilie 2014, fostul preşedinte al CJ Cluj, Horea Uioreanu, anunţa câștigătoarea licitației pentru construirea Tetarom IV, respectiv asocierea formată din ACI Cluj, Electromontaj, Nord Conforest și Erbi Prodcom, cu o ofertă de 36,3 milioane de lei, fără TVA, iar constructorii declarau că lucrarea va fi gata până la finalul lui 2015.
„Socoteala de acasă nu se potriveşte cu cea din târg" spune un vechi proverb românesc, care a fost valabil şi în acest caz. O firmă care a pierdut licitaţia de construire a parcului, Tehnodomus S.A din Arad, a contestat rezultatul la C.N.S.C apoi la Curtea de Apel Cluj, producând o întârziere de circa 4 luni de zile în realizarea investiţiei. S-a ajuns astfel, şi în urma deciziilor contradictorii ale instanţelor, în situaţia aproape hilară, în care să existe două contracte având acelaşi obiect, respectiv Contractul nr. 7886/17/23.04.2014 şi Contractul nr. 53/19.033/14.10.2014, între judeţul Cluj şi asocierea câştigătoare, condusă de firma ACI.
„Proiect cu omisiuni". Potrivit celui refăcut, lucrarea mai scumpă cu peste 12 milioane de lei
Mai mult, oficialii CJ Cluj spun acum că „în urma numeroaselor sesizări ale Antreprenorului (n.red.- asocierea condusă de ACI Cluj) și a problemelor ridicate în cadrul sedințelor de comandament privind „omisiunile proiectului", au apărut premisele revizuirii proiectului tehnic", realizat de firma 4 I INVEST SA Cluj-Napoca S-a trecut astfel la revizuirea proiectului de către firma care câştigase licitaţia iar acest proiect revizuit a fost predat la CJ Cluj de-abia în 25 martie 2015. Potrivit CJ Cluj, acelaşi proiect revizuit „a generat o majorare a valorii lucrărilor cu aproximativ 12.400.000 lei, fără TVA, reprezentând un procent de 37% din valoarea contractului de lucrări și, implicit, generează majorarea corespunzătoare a contribuției Județului Cluj la cheltuielile neeligibile ale proiectului". „Menționăm că, în cadrul revizuirii, nu sunt cuprinse valorile pentru noile soluții ce se impun pentru realizarea alimentării cu gaze naturale și energie electrică", mai arată reprezentanţii executivului CJ Cluj în Referatul de aprobare a proiectului de hotărâre.
Ținând cont de cele prezentate, reprezentanţii CJ Cluj afirmă că se află în imposibilitatea legală de a implementa Contractul de Lucrări nr. 53/19.033/14.10.2014, în termenii și condițiile Contractului de Finanțare nr. 3665/29.03.2013.
Rămân cei 17 milioane în Cluj sau îi pierdem?
Partea „bună" a lucrurilor, dacă o putem numi aşa, este faptul că încă nu a fost cheltuit nici un leu din cei circa 17.481.727,10 lei(aproape 4 milioane de euro), aprobaţi de UE şi că aceşti bani, dacă plenul CJ aprobă încetarea contractului de finanţare, ar putea fi redistribuiţi către alte proiecte ale regiunii, cum ar fi finanţarea unor proiecte precum cele ale municipiului Cluj-Napoca, descrise mai sus. Decizia privind redistribuirea acestor bani va aparţine însă Comitetului de Monitorizare a Programului Operaţional Regional de la nivel naţional.
Până acum CJ Cluj a cheltuit circa 3 milioane de lei din fondurile proprii pentru parcul Tetarom IV, dar singura realizare notabilă din proiect este construirea unei hale.
Consiliul Judeţean are trei variante de a proceda în faţa acestei situaţii.
Prima ar fi să nu aprobe încetarea contractului de finanţare şi să continue lucrările conform proiectului revizuit. În acest caz, nu numai CJ Cluj, dar întreaga Regiune de Nord Vest, ar risca să piardă finanţarea de la UE de 17.481.727,10 lei. Costurile totale ale proiectului ar reveni integral CJ Cluj şi s-ar ridica, estimativ, la fabuloasa sumă de 67.000.000 de lei.
A doua variantă ar fi să rezilieze contractul de finanţare, iar cei 17.481.727,10 lei ar putea fi redistribuiţi în Regiunea de Nord-Vest pe un proiect eligil şi finalizabil până în 31 decembrie 2015 şi să continue lucrările conform aceluiaşi proiect „umflat", situaţie în care angajarea bugetului judeţului ar fi tot de 67.000.000 de lei.
A treia variantă ar fi rezilierea contractului de finanţare şi redimensionarea sau regândirea proiectului. Avantajul acestei variante ar fi acela că ar scădea costurile necesare implementării proiectului, iar ca dezavantaj ar avea pierderea finanţării UE, în sumă de 17.481.727,10 lei.