Metodele de deszăpezire de la Cluj, criticate. "Se aruncă nisip amestecat cu sare, ceea ce este ilegal și inestetic"

Cristian Lungu, președintele filialei PMP Cluj, cere metode noi, moderne de deszăpezire a străzilor din capitala Transilvaniei. 

Senatorul a declarat că poartă discuții cu autoritățile locale pentru eliminarea amestecului de nisip cu sare ca antiderapant, care, pe lângă faptul că este considerat neconform cu standardele europene și inestetic, duce la înfundarea gurilor de canalizare și cauzează inundații la primele ploi ale verii.

"Lucrez la modernizarea procesului de deszăpezire la Cluj-Napoca, unde există o abordare destul de rudimentară când vine vorba despre acest lucru. Se folosesc tehnici învechite, și anume se aruncă nisip amestecat cu sare, ceea ce este ilegal în acest moment în toate unitățile administrativ-teritoriale (UAT) din România, precum și pe drumuri naționale sau pe autostrăzi. Odată cu prima ninsoare, care anul acesta va fi chiar luni, Clujul se transformă într-o lume cenușie.

Rămânem apoi pe Calea Turzii, pe drumul spre Mănăștur, în Mărăști, cu tone de nisip care înfundă canalizarea pluvială și care, dacă vă amintiți în luna mai, când am avut o mare furtună la Cluj, a defulat. De-a lungul anilor, canalizarea pluvială a fost înfundată datorită faptului că s-a aruncat acest material antiderapant care nu mai este la standarde europene și pe care noi încercăm să îl scoatem din uz".

Alternativele moderne (clorura de calciu, clorura de sodiu) sunt mai costisitoare, însă acționează mai bine asupra zăpezii de pe carosabil și nu alterează aspectul străzilor. Sectorul 1 din București sau municipiul Deva sunt date drept exemple de bună practică de către senatorul PMP.

"Consiliul Local Cluj-Napoca a transpus deja în legislația locală de la legislația națională ordinul nr. 85/2015, dat de la Ministerul Transporturilor, recomandările Comisiei Europene, și anume, se trece în ilegalitate folosirea nisipului ca material antiderapant și se obligă UAT-urile la folosirea de soluții mai moderne, cum ar fi clorura de zinc, clorura de sodiu, clorura de calciu, dar este mult mai scump.

Dacă vă uitați la alte exemple, la Sectorul 1 București, la Deva, care au eliminat folosirea nisipului ca material antiderapant, veți vedea că există o mare diferență de aspect estetic. Este un proces anevoios pe care îl fac și la Florești. Sper ca în acest fel să îmbunătățim puțin aspectul estetic", a adăugat Lungu.

Liderul PMP Cluj susține că și primarul Emil Boc e nemulțumit de metodele de deszăpezire practicate pe drumurile orașului, însă principalul inconvenient al trecerii pe soluții antiderapante lichide ar fi costul ridicat.

"Surse interne din Primăria Cluj-Napoca mi-au transmis că și primarul este extrem de nemulțumit de cei din departamentul responsabil. Le-am propus chiar ieri să trecem la soluții lichide pentru deszăpezire, cum fac cei de la Deva. Cei de la primărie mi-au făcut un calcul și mi-au spus că mai trebuie 1,4 milioane de lei doar ca să deszăpezim Calea Turzii pe acest sistem. Cluj-Napoca are resurse financiare și merită să fie investite și în sensul acesta", a conchis Cristian Lungu.

Comenteaza