Neag: Clujul e primul oraş care modernizează linia de tramvai cu bani gratis
- Scris de REALITATEA TV Cluj
- 06 Aug 2013, 19:32
- Administraţie
- Ascultă știrea

Şi alte administraţii au modernizat căile de rulare, dar cu bani împrumutaţi, care vor trebui restituiţi, a precizat directorul RATUC, Liviu Neag. Linia a fost modernizată după ce administraţia locală şi Banca Europeană de Investiţii (BEI), au demarat un studiu, în 2006, care lua în calcul renunţarea la transportul cu tramvaiul în municipiul Cluj-Napoca.
"BEI a spus că se poate merge pe transport electric, decizia între troleibuz şi tramvai o ia consiliul local. Suntem primul oraş din România care am finalizat o modernizare de linie de tramvai pe această lungime cu fonduri europene nerambursabile. Şi în Timişoara, Arad şi Bucureşti s-au modernizat linii de tramvai, dar numai prin împrumuturi, care trebuie rambursate", a explicat Neag, la REALITATEA TV Cluj. Directorul a adăugat că, deşi costurile modernizării liniei de tramvai sunt ridicate, timpul va dovedi că aceasta este necesară pentru oraş.
"Durata îndelungată de utilizare a liniei de tramvai, 20 de ani de exploatare, justifică şi duce la amortizarea acestor costuri", a menţionat Neag. În zonele din vecinătatea blocurilor de locuinţe, cum ar fi Primăverii, Horea şi Căii Ferate, sub placa de beton armat a liniei de tramvai a fost montată o membrană specială care nu permite propagarea vibraţiilor spre locuinţele din apropiere. În plus, motoarele tramvaielor noi consumă cu 50% mai puţin decât cele din tramvaiele vechi. RATUC transportă într-o zi de vară 300.000 călători, număr ce creşte la 420.000 din octombrie, când clujenii şi nu numai se întorc la muncă sau la şcoală.
Traseul de 22,6 km, din cartierul Mănăştur până pe Bd. Muncii, este acum funcţional. Luni a fost dat oficial în circulaţie tronsonul Piaţa Gării - Bd. Muncii, pe ruta reabilitată cu bani europeni. Modernizarea şinelor a costat 128 de milioane de lei pentru cele două tronsoane. Deşi pe ambele s-au efectuat lucrări suplimentare, în final s-au făcut note de renunţare în contractul iniţial, iar preţul va ajunge sub valoarea licitată, de 104 milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată, pentru cele două tronsoane. Timpul de călătorie pe şinele modernizate s-a redus la 20-25 de minute din Mănăştur în Piaţa Gării şi la 20 de minute de la gară la Bd. Muncii. Pe ultimul tronson există restricţii de viteză pe 70 m, la podul peste Nadăş.
Timişoreni nemulţumiţi
Reprezentanţii comunităţii Timişoara de Altădată, cu 5.000 de prieteni pe portalul de socializare Facebook, i-au adresat primarului oraşului, Nicolae Robu, o scrisoare deschisă. „Dragă domnule primar, în zilele de vară când la Timişoara temperatura aerului la soare trece de 40 de grade, în timp ce temperatura din tramvaie depăşeşte vreo 38 de grade, noi, prostimea care circulă cu donaţiile din Germania, ne uităm cu jind şi invidie spre Cluj. Municipalitatea de pe Someş a achiziţionat tramvaie noi, a reabilitat mare parte din liniile de rulare. În timp ce la Cluj transportul e unul civilizat, în tramvaie cu aer condiţionat şi cu scară joasă, la Timişoara ai ocazia să te simţi ca-n saună. Prezentului mesaj am ataşat o fotografie din 5 august, cu un tramvai la Cluj-Napoca. Şi, da, aia din fundal e Gara Cluj-Napoca. Ştim că nu seamănă cu gările din Timişoara cu care suntem noi obişnuiţi, dar la Cluj chiar se poate!". Aceştia subliniază că municipiul Cluj-Napoca a reuşit reabilitarea liniilor cu bani europeni şi a cumpărat tramvaie noi din Polonia. 7
Reabilitarea şinelor pe cele două tronsoane s-a cifrat la 104 milioane de lei / foto Eugen Olariu