Niciun leu de la stat pentru Autostrada Transilvania. Va mai continua?

Niciun leu de la stat pentru Autostrada Transilvania.  Va mai continua?
Singura certitudine în privinţa proiectului Autostrăzii Transilvania implică anularea contractului cu Bechtel. Legat de continuarea lucrărilor, ministrul Dan Şova nu a făcut nici o promisiune. Nu sunt bani, a spus el, pentru că s-au plătit datorii. Numai un privat ar putea construi acest obiectiv.

Pentru că s-au făcut speculaţii, cum că membrii Guvernului Ponta s-ar răzbuna pe Cluj pentru că Emil Boc a fost ales primar, ministrul delegat pentru Poiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine, Dan Şova, s-a arătat ieri destul de deschis la interpelările jurnaliştilor clujeni. El a promis că Autostrada Transilvania rămâne în continuare o prioritate, dar a recunoscut că statul n-are bani, nici acum şi nu va avea nici în viitor, pentru continuarea lucrărilor la acest obiectiv. Ţinta principală a Ministerului este încheierea, până la 30 aprilie, a negocierilor cu Bechtel, în privinţa despăgubirilor pe care compania americană ar urma să le obţină. Lucrările rămase vor fi contractate, nu se ştie cum şi când. Cel mai probabil, se va opta pentru varianta concesiunii sau cea a Parteneriatului Public Privat. Iese din calcul şi contractul pentru cei 8 km, între Gilău şi Nădăşel.

În mod normal, toţi cei peste 400 de km ai autostrăzii ar fi trebuit să se construiască cu maxim 2 miliarde de euro. Până acum, însă, s-au cheltuit 1,4 miliarde de euro şi nu s-au finalizat decât 50 de km, între Gilău şi Câmpia Turzii, a arătat ministrul Dan Şova. Pentru Tronsonul Borş - Suplacu de Barcău (64 km), compania Bechtel a reuşit să mai finalizeze un procent de 40% din lucrări.

„Nu sunt însă finalizate capetele de ieşire la graniţe, ca atare, acest tronson rămâne o urgenţă. Ungaria a reuşit să finalizeze propria parte de autostradă, astfel că pe teritoriul nostru avem sarcina să realizăm şi noi o legătură", a comentat ministrul Dan Şova. Chiar dacă admite că Autostrada Transilvania este o necesitate, Şova arată că statul nu mai are bani pentru acest proiect. „Ca să finalizăm cu Bechtel-ul lucrările pe porţiunea Suplacu de Barcău - Borş ar fi trebuit să mai scoatem încă 250 de milioane de euro. Nu avem de unde să dăm aceşti bani. De altfel, la câte datorii avem de plătit de pe urma guvernării lui Emil Boc, în următorii 4-5 ani nu se poate pune problema să mai putem aloca sprijn financiar pentru acest obiectiv", a recunoscut Şova.

Săptămâna trecută, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a achitat către Bechtel 50 de milioane de euro: „Sunt datoriile neachitate din vremea guvernării Boc. Am alocat aceşti bani către Bechtel. Alţii nu mai putem da, motiv pentru care, de altfel, am şi demarat procedura de anulare a contractului cu această companie", a afirmat oficialul. Până la 30 aprilie se vor finaliza negocierile cu Bechtel, în privinţa despăgubirilor pe care compania ar urma să le încaseze de la statul român. „Acum nu vă pot spune cât poate oferi statul român ca despăgubire, însă, vom fi transparenţi, iar după 30 aprilie vă vom anunţa rezultatul negocierilor. Indiferent dacă vom ajunge sau nu la o înţelegere, Bechtel tot va trebui să plece. Dacă va fi nevoie, vom ajunge la Curtea de Arbitraj", a adăugat acesta.

Între timp se caută soluţii pentru continuarea proiectului Autostrăzii Transilvania. Fie se va opta pentru un parteneriat public privat, fie pentru o concesiune. În nici un caz nu se poate pune problema accesării unei finanţări europene. „S-ar putea purta negocieri pentru introducerea Autostrăzii Transilvania în reţeaua trans-europeană de transport de abia în 2018. Chiar şi aşa, Comisia Europeană nu va accepta niciodată să finanţeze acest proiect", a comentat Şova. El a dat asigurări că autostrada va continua, fără a avansa vreun termen pentru reînceperea lucrărilor. „Putem continua acest obiectiv numai cu bani privaţi. Pot să vă mărturisesc că sunt trei mari companii care s-au arătat interesate de a investi în acest proiect al Autostrăzii Transilvania. Însă mai mult despre aceştia nu pot să vă spun". Nici porţiunea de 8 kilometri, între Gilău şi Nădăşel, nu va mai fi finanţată de statul român, deşi licitaţia pentru lucrările de execuţie a fost adjudecată anul trecut. Şova consideră că ar fi mai bine ca noul contract care se va semna, fie că va fi vorba de concesiune sau de parteneriat public privat, să vizeze, la pachet, toate lucrărilie care au mai rămas de finalizat.

Oficialul l-a atacat pe Emil Boc în repetate rânduri, acuzându-l că este principalul responsabil de lipsa fondurilor care ar trebui să intre pe lucrările la infastructra rutieră. Mai mult, oficialul a atras atenţia că cineva tot va trebui să răspundă de modul păgubos în care a fost gestionat contractul cu Bechtel: „Vom face o comisie de anchetă, pentru a verifica cum a fost posibil ca statul să plătească 1,4 miliarde de euro pentru numai 50 de kilomeri de autostradă. Şi după ce ancheta se va finaliza, vom sesiza şi organele statului să ia măsuri, pentru că cineva trebuie să răspundă".

 

Comenteaza