Noi idei pentru Piaţa Mihai Viteazul şi zona Kogălniceanu

Noi idei pentru Piaţa Mihai Viteazul şi zona Kogălniceanu
Strategia de creare a unor spaţii publice în zonele de referinţă ale oraşului, care să genereze evenimente social-culturale, debutează anul acesta cu Piaţa Mihai Viteazu şi zona străzii Kogălniceanu.

Pentru amenjarea Pieţei Mihai Viteazu şi a zonei Kogălniceanu, Primăria a deschis o colaborare cu arhitecţii Ordinului Arhitecţilor din România (OAR), care s-au angajat să elaboreze temele de concurs. Arhitectul Vasile Mitrea a explicat că în privinţa Pieţei Mihai Viteazu se doreşte punerea în valoare a unui spaţiu mult mai larg, nu doar a zonei dintre cinematogarful Republica şi complexul agroalimentar Leul. În vederea pietonalizării zonei Kogălniceanu, se caută, în primul rând, o nouă locaţie pentru realizarea unui parking subteran. Pentru un astfel de obiectiv se are în vedere inclusiv strada Brătianu.

Primăria s-a angajat să desfăşoare anul acest cel puţin două concursuri urbanistice, ale căror soluţii privind crearea de noi spaţii publice să poată fi implementate până în 2015, când Clujul îşi va desfăşura programul de Capitală Europeană a Tineretului. Pentru organizarea acestor concursuri urbanistice a fost încheiat un parteneriat cu Ordinul Arhitecţilor din România, filiala Transilvania, pentru elaborarea unor tematici ce vizează amenajarea Pieţei Mihai Viteazu şi a zonei Kogălniceanu.

Concret, arhitecţii OAR s-au angajat să elaboreze temele de concurs, urmând ca pe marginea acestora să fie organizate o serie de dezbateri publice. Primăria ar trebui să lanseze apoi concursul, urmând ca soluţiile câştigătoare să fie premiate şi să fie şi implementate.

„În privinţa zonei Kogălniceanu se are în vedere pietonalizarea, dar pentru că riveranii îşi doresc foarte mult să aibă unde să-şi parcheze maşinile, se impune identificarea unei locaţii pentru realizarea unui parking subteran", a explicat arhitectul Vasile Mitrea, din cadrul OAR. Acesta a explicat că la nivelul OAR s-au analizat, în mare, posibilităţile de amenjare a acestui spaţiu extrem de valoros, dintre străzile Kogălniceanu şi Universităţii. „Este evident că în cadrul temei pentru această zonă trebuie mai întâi să se clarifice problema parkingului subteran. E clar că acolo nu putem construi parking, aşa cum propunea Primăria, mai ales dacă ne dorim ca strada Kogălniceanu să devină pietonală. Însă se pot găsi alte soluţii, pentru că sunt foarte multe instituţii şi mai este şi Universitatea care cer de locuri de parcare. S-a propus ca locaţie strada Brătianu. S-ar putea crea un parking subteran, pe două nivele, cu lift. Nu pare cea mai bună soluţie, dar poate fi o variantă de luat în calcul. În ce mă priveşte, aş recomanda strada Avram Iancu. În zona de intrare în cimitir, pe partea dreaptă, este un teren proprietate privată, care ar putea fi folosit în sensul acesta. Primăria s-ar putea înţelege cu proprietarul sau ar putea merge pe varianta exproprierii. De asemenea şi pe latura stângă există o locaţie, dar înţeleg că acolo sunt mai mulţi proprietari şi probabil este mai greu de negociat", a comentat Mitrea.

Un alt aspect important ţine de pietonalizarea străzii Kogălniceanu, care ar putea trece prin curtea Bisericii Reformate, cu ieşire la Bastionul Croitorilor: „Am înţeles că în cazul în care acest spaţiu ar deveni exclusiv public, Biserica Reformată n-ar avea nimic împotrivă să-şi deschidă curtea", a arătat arhitectul Vasile Mitrea.

El a explicat că tema pentru acest spaţiu va fi elaborată de un alt arhitect din cadrul OAR Transilvania: „În ceea ce mă priveşte, mă voi ocupa în mod direct de tema pentru amenajarea Pieţei Mihai Viteazul. Acest spaţiu trebuie inclus într-un context mai general, dacă ne dorim ceva de prestanţă. Nu ne putem limita doar la zona dimprejurul statuii, a cinematografului şi a complexului agroalimentar. Vom începe de la strada Gheorghe Doja şi vom merge până la străzile Ploieşti - Constanţa", a explicat Vasile Mitrea.

Acesta a atras atenţia că vor fi oferite şi soluţii pentru sistematizarea traficului în zonă. „Trebuie reduse rutele de transport public în zonă, numai că, din păcate, mai aştept informaţiile de la Primărie, în sensul acesta", a comentat Mitrea. În mod normal, ar trebui scos traficul de pe cel puţin o latură a pieţei Mihai Viteazu, însă, acestă propunere nu a fost agreată de municipalitate, pentru că nu sunt alternative de ocolire.

„Ca atare, se poate recurge la modificarea sistemului de transport public, pentru diminuarea traficului în zonă, dar pentru a propune nişte soluţii concrete aştept datele de la departamentul de sistematizare a traficului, din cadrul Primăriei", a menţionat Mitrea. În proiectul de amenajare a zonei Pieţei Muzeului se va pune foarte mare accent pe Canalul Morii dar şi pe Someş. „În zona Constanţa se mai pot face degajamente, astfel încât să putem valorifica acest spaţiu, de asemenea vom încerca să punem în valoare şi Canalul Morii şi Someşul", a spus Mitrea.

Comenteaza