Parcări de biciclete în parking-urile din Cluj. Cicliștii: "Binevenit, dar simbolic!"

Parcări de biciclete în parking-urile din Cluj. Cicliștii: "Binevenit, dar simbolic!"
| Foto: Bugetare Participativa

Primăria Cluj-Napoca se pregătește să implementeze încă un proiect câștigător în cadrul procesului de bugetare participativă: parcări sigure pentru biciclete. Reprezentanții Clubului de Cicloturism Napoca (CNN) salută inițiativa, dar susțin că nu rezolvă problema bicicliștilor. 

Proiectul prevede realizarea de locuri de parcare destinate bicicletelor în parkingurile de cartier ale municipalității. Pentru implementarea proiectului este nevoie de modificarea regulamentului de exploatare a parkingurilor din cartierele municipiului Cluj-Napoca printr-o hotărâre de consiliu local (HCL). CCN a solicitat organizarea unei dezbateri publice pe tema acestui proiect de HCL.

"Am formulat o serie de observații. Am argumentat că nu se justifică cerința ca abonatul să dețină bicicleta sa cu titlu de proprietar și să dovedească acest fapt cu acte justificative. Am arătat că pretenția ca Serviciul de Parcări, care opereaza parkingul, să nu aibă niciun fel de răspundere în situațiile de furt, distrugere sau vandalizare este ilegală, că ridică semne de întrebare cerința ca în parkinguri bicicliștii să se deplaseze pe jos, ca pietoni, împingându-și bicicletele și cea care interzice accesul copiilor sub 14 ani neînsoțiți.

Am arătat și că tariful anual propus de 50 lei / bicicletă este decent, însă este revoltător ca pentru un autoturism, care ocupă un spațiu pe care ar putea parca 10 biciclete, se cere doar 110 lei / an adică mai puțin de 10 lei / lună, în condițiile în care municipalitatea declară că dorește promovarea mobilității urbane durabile și deci descurajarea automobilelor", arată CCN. Organizația reamintește că bicicliștii au nevoie de mai multe investiții din partea municipalității.

"Am aratat că, în mod normal, ar trebui amenajate rastele acoperite de biciclete, unele închise și securizate (pentru biciclete de valoare mai mare) lângă fiecare acces în scară de bloc sau în cel mai rău caz lângă fiecare bloc, pentru multe mii de biciclete în total, cu reducerea treptată a locurilor de parcare pentru autoturisme și creșterea tarifelor pentru cele rămase, transformarea în parcări cu plată orară sau abonament a tuturor spațiilor publice unde se consideră că se poate tolera în continuare staționarea autoturismelor și aplicarea în rest cu strictețe a interdicției de staționare, în cadrul unui program gradual eșalonat până în 2030, corelat cu lățirea trotuarelor și aleilor, accesibilizarea lor pentru persoanele cu mobilitate redusă sau deficiențe de vedere, realizarea de infrastructură adecvată pentru circulația bicicletelor și o mărire puternică a ofertei cantitative și calitative de transport public în comun, ca să existe pentru majoritatea locuitorilor Clujului alternative viabile la mobilitatea automobilistică". 

„Ce se propune acum de către primărie, precum rastele de biciclete în parkingurile din cartiere, este în principiu binevenit, dar este ceva mai degrabă simbolic. La fel ca în cazul proiectului ClujBike, rămas la câteva sute de biciclete la un oraș de sute de mii de locuitori. Sunt niște «picături în ocean», valoroase doar mediatic, educativ și politic. Clujul are nevoie de pași hotărâți, pe scară largă, nu de proiecte-pilot care pot deservi doar un procent infim din multele zeci de mii de existenți sau potențiali bicicliști, care au probleme în a-și parca bicicleta în cartiere”, precizează CCN.

Etapa consultării publice pentru proiectul parcări sigure pentru biciclete are loc în perioada 23 iulie – 5 august. Persoanele interesate pot trimite sesizările, observațiile, punctele de vedere la adresa de email: consultarepublica@primariaclujnapoca.ro sau pot înregistra adrese scrise la Serviciul Centrul de Informare pentru Cetățeni, str. Moților nr.7 sau la orice primărie de cartier.

Ce prevede noul regulament 

  • abonament anual pentru persoanele cu reședința în apropiere (cartier)
  • maximum 4 locuri/ unitate locativă 
  • tarif de parcare 50 lei / an
  • subînchirierea, interzisă 
Comenteaza