Parkingurile din centrul Clujului: fără terenuri şi scumpe
- Scris de Luminita Silea
- 18 Apr 2012, 23:13
- Administraţie
- Ascultă știrea

Problemele privind locurile de parcare din centrul Clujului au ca soluţie parteneriatele între investitori şi proprietari privaţi de terenuri pentru edificare de parcări subterane sau supraterane. Oficialii primăriei au anunţat ieri că instituţia va susţine astfel de iniţiative, mai ales pentru că aceasta nu are terenuri disponibile pentru a construi parkinguri din fonduri publice.
Reprezentanţi ai societăţii SCAI Developer Cluj-Napoca şi ai biroului de proiectare Dico & Ţigănaş au prezentat ieri în cadrul unei dezbateri publice iniţiate de primărie o soluţie pentru rezolvarea problemelor de parcare în centrul municipiului: amenajarea unor parcări subterane după o tehnologie elveţiană (dezvoltată de societatea Sky Line Parking din Elveţia), cu rampă pentru accesul autovehiculelor. Parkinguri de acest gen sunt în construcţie la Zürich, în Sankt Petersburg sau în Emiratele Arabe Unite în zonele gărilor, aeroporturilor sau asociate unor proiecte de hoteluri şi malluri. Constantin Scutelnicu, de la SCAI Developer, a menţionat că o astfel de parcare presupune costuri de execuţie de 30.000 de euro pe loc de parcare. O investiţie de acest gen s-ar amortiza, potrivit acestuia, în opt-zece ani, la un tarif de parcare mediu pe oră de aproximativ 3 lei. Arhitectul Şerban Ţigănaş a studiat zonele cele mai sufocate de maşini din centrul Clujului şi a prevăzut ca alternativă parcările subterane pe tehnologia elveţiană în opt locaţii din estul centrului istoric. La dezbaterea de ieri a prezentat o propunere pentru amenajarea a trei astfel de parcări cu rampă în Piaţa Avram Iancu. Arhitectul a explicat că acestea ar urma să fie amplasate în spatele catedralei ortodoxe, vizavi de Teatrul Naţional şi în faţa Casei Învăţătorului şi ar aduce în zonă peste 830 de locuri de parcare. Soluţia s-ar preta şi pentru parkingul subteran din proiectul Centrului Cultural Transilvania gândit pe B-dul 21 Decembrie 1989 deoarece ar scădea costurile de realizare a acestuia, după cum au informat reprezentanţii SCAI Developer.
Arhitectul-şef al municipiului, Ligia Subţirică, a declarat că într-un oraş cu structură istorică cum este Clujul singura soluţie pentru asigurarea locurilor de parcare o reprezintă amenajarea unor parcări subterane pe o schemă de parteneriat între investitori şi proprietari privaţi de terenuri. Aceasta deoarece în prezent administraţia locală nu deţine terenuri în centrul oraşului pe care să poată construi parcări din fonduri publice. Subţirică a mai spus că, din informaţiile sale, Sibiul încearcă să aplice un astfel de model pentru crearea de parkinguri.
Primarul interimar Radu Moisin a pus pe tapet deschiderea primăriei faţă de astfel de proiecte şi a menţionat că administraţia va acorda tot sprijinul investitorilor care vor veni cu propuneri de parkinguri subterane la avizare şi autorizare. El a indicat societăţii care a făcut prezentarea să atragă investitori şi să vină cu propuneri concrete.
Iosif Pop, reprezentant al Consiliului Civic Local, a sugerat primăriei ca, înainte de toate, să realizeze un studiu de impact privind zonele şi tipurile de parcări care s-ar preta în oraş. "Apoi se pot primi oferte de la mai multe firme specializate, ca să existe competiţie şi să se ajungă la cea mai bună soluţie şi preţ", a sugerat Pop.
Luminiţa SILEA, Kristina REŞTEA