Pe muchie de cuțit: terminăm până în 2023? Încă o întârziere pentru centura metropolitană

Pe muchie de cuțit: terminăm până în 2023? Încă o întârziere pentru centura metropolitană
Transregio Feleac va fi, în fapt, o centură pentru Cluj, Florești și Gilău.

Licitația pentru studiile necesare construirii centurii metropolitane a fost contestată, iar CNSC a luat o decizie care, deocamdată, nu anulează procedura.

Centura metropolitană este colacul de salvare pentru traficul din Cluj și Florești, dar situația sa este pe muchie de cuțit. Timpul pare că se comprimă în ceea ce privește acest proiect, care ar trebui să se realizeze din fonduri europene, până la finalul exercițiului financiar actual al Comisiei Europene, adică 2023.


Primăria clujeană a luat taurul de coarne și a pornit licitația pentru realizarea documentației ce va sta la baza proiectului, însă aceasta a fost contestată la Comisia Națională de Soluționare a Contestațiilor (CNSC). Recent, CNSC a dat un verdict.


”Ni s-a cerut să solicităm clarificări suplimentare de la participanții la licitație. Nu s-a acceptat rezultatul licitației stabilit de noi, dar vestea bună este că atribuirea nu s-a anulat, ci este în continuare în derulare. Astăzi se întrunește comisia de evaluare a ofertelor. Dacă trecem de CNSC, se poate adjudeca contractul, chiar dacă apoi vom fi atacați în instanță. Nu avem ce să facem, trebuie să respectăm legislația. Este o licitație cu valoare mare și e normal să existe multe ambiții”, a spus primarul Emil Boc, miercuri, la Realitatea FM.


Cinci firme s-au înscris la licitație, iar contestația a fost formulată de societatea care s-a clasat pe locul al patrulea.


În urmă cu un an, Emil Boc a declarat că solicită Ministerului Transporturilor ca municipalitatea clujeană să fie împuternicită să lanseze procedura de construire a centurii ocolitoare a oraşului. Aceasta este cuprinsă în Master planul general de transport (MPGT) și este eligibilă pentru realizarea sa pe fonduri europene, însă guvernul nu a făcut niciun efort să demareze lucrările.


Costurile pentru documentaţia pe care urmează să o realizeze municipalitatea clujeană se ridică la circa patru milioane de euro. Banii vor fi cheltuiți pentru studiul de fezabilitate, studii urbanistice, geologice, topo, documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţie, proiect tehnic și detalii tehnice de execuție. Municipalitatea speră să recupereze mai apoi banii din fondurile europene destinate acestui proiect.


Transregio Feleac, cum se numeşte centura metropolitană în MPGT, are lungimea totală de 38,3 km şi un cost estimat iniţial la 126,3 milioane de euro. Drumul Gilău Vest - Cluj-Napoca Vest are 14,1 km şi se intersectează cu Autostrada Transilvania. Realizarea acestei şosele i-ar ajuta foarte mult pe locuitorii din Floreşti, care stau zilnic în ambuteiaje pe Drumul Național nr. 1.

Acest drum costă 40,5 de milioane de euro şi are trei sectoare: centura Gilăului, 2,3 km, legătura cu Clujul, prin partea de nord a localităţii Floreşti, 9,9 km, şi travesarea DN1 până în zona Colina, unde ar urma să facă joncţiunea cu centura, 1,9 km.


Cea de-a doua parte este centura Clujului, care pleacă din zona de sud-vest a oraşului şi trece prin spatele cartierelor Mănăştur, Zorilor, Bună Ziua, Gheorgheni, Someşeni, până spre Apahida. Acest tronson de drum are 24,2 km şi ar urma să coste 85,7 milioane de euro.

Sectoarele sunt Cluj Sud-Vest - Selgros, cel mai scump, 67 de milioane de euro, respectiv Selgros - Bd. Muncii. Un ultim sector, Bd. Muncii - Apahida, este un drum existent cu o bandă pe sens, care ar urma să fie extins la două benzi pe sens.

Comenteaza