Pista aeroportului ar putea trece Someşul peste un pod

Pista aeroportului ar putea trece Someşul peste un pod
Pentru noua pistă de aterizare se poate lua în calcul varianta construirii unui pod peste Someş, fără să se mai aştepte încă trei-patru ani după lucrările de deviere a râului.

Pista de aterizare-decolare a Aeroportului ar putea fi prelungită până la 3.500 de metri chiar de anul acesta, dacă administraţia judeţeană ar realiza un pod peste Someş, precizează consilierul PDL Horaţiu Cătărig. Preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Horea Uioreanu, spune că dacă s-ar apela la această soluţie ar trebui să fie modificat proiectul iniţial, şi că soluţia, din punct de vedere tehnic, nu este una viabilă. Directorul aeroportului, David Ciceo, a subliniat că înainte de a se analiza o astfel de propunere trebuie văzut dacă guvernul alocă finanţare pentru regularizarea Someşului, care oricum trebuie făcută.

Este cunoscut faptul că prelungirea pistei Aeroportului până la 3.500 de metri este condiţionată de lucrările de deviere a Someşului. Numai că Ministerul Apelor şi Pădurilor nu a alocat, până în prezent, nici un ban pentru proiectul de regularizare a Someşului, au atras atenţia consilierii judeţeni PDL. Aceştia se aşteaptă ca guvernul să fie la fel de zgârcit cu Clujul şi în 2014. „În 2013 s-au dat bani doar petru devierea pârurilor Becaş şi Murători, nu s-a dat nici un leu pentru Someş, deşi proiectul de regularizare este foarte vechi. Nu ştiu dacă se va aloca vreun leu anul acesta, dar chiar dacă se va aloca, va mai dura încă vreo patru ani până când se vor finaliza lucrările de deviere a Someşului", a subliniat consilierul PDL, Horaţiu Cătărig.

El a explicat că administraţia judeţeană nu poate sta pe loc atâta timp în privinţa dezvoltării Aeroportului. „Dacă ne dorim ca aeroportul clujean să-şi consolideze poziţia de aeroport regional, atunci trebuie să continuăm să investim în infrastructura sa. Trebuie, obligatoriu să demarăm construcţia unui terminal cargo, pentru a-i atrage pe investitori la Cluj. Apoi, nu cred că ne putem permite să aşteptăm ca Guvernul să aloce bani pentru devierea Someşului. Pista poate fi prelungită peste Someş, prin construcţia unui pod. Am auzit varianta aberantă cum că dacă am construi un astfel de pod peste Someş ne-ar costa 100 de milioane. E aberantă suma! Şi pista Aeroportului Madeira e construită pe un pod şi cred că o astfel de lucrare se poate realiza la un preţ decent. Plus că dacă am alege această variantă am elimina riscul ca valoarea proiectului să crească pe parcursul derulării lucrării. Pentru un pod, e greu să mai schimbi ceva ce afost prevăzut iniţial în proiectul tehnic", a apreciat Cătărig.

O astfel de variantă presupune însă modificarea proiectului inţial, iar Cătărig spune că administraţia judeţeană ar trebui să-şi asume acest lucru, având în vedere că lucrările pentru prelungirea pistei vor putea fi grăbite. Liderul Consiliului Judeţean, Horia Uioreanu, susţine că nu crede în acestă soluţie, având în vedere că ea ar mai fi fost analizată şi cu altă ocazie. „Eu ştiu că s-a discutat despre această soluţie şi pe vremea când Consiliul Judeţean era condus de Alin Tişe. Nu s-a optat pentru ea tocmai pentru că nu era viabilă. Există riscul să se crească Someşul şi să inude pista şi atunci ce vom face. În afară de asta, ar fi prea complicat să mai modificăm acum proiectul", a spus Uioreanu. Oricum, el a atras atenţia că regularizarea Someşului se face oricum, de către Administraţia Bazinală de Ape Someş - Tisa, şi că de vreme ce se face, este anormal ca aeroportul să nu profite de pentru a-şi prelungi pista.

„Lucrările de deviere a Someşului sunt parte din proiectul de regularizare pe care Ministerul are obligaţia să-l implementeze. Nu văd de ce ar trebui să ne apucăm să construim noi un pod în plus, dacă devierea se va face oricum", a precizat Tişe. Directorul Aeropotului, David Ciceo, a menţionat că sunt foarte puţine exmple de piste în lume care au fost construite pe un pod. „Mai mult se construies căi de rulare, dar, sigur, se poate lua în considerare şi o astfel de propunere. Oricum cred că mai întâi trebuie să aşteptăm să vedem ce sume va aloca Guvernul pentru proiectul de regularizare a Someşului", a spus Ciceo. În această etapă, noua pistă a Aeroportului măsoară 2.100 de metri. Costurile pentru acesta s-au cifrat la peste 188 de milioane de lei (fără TVA). Consiliul Judeţean mai are de achitat peste 80 de milioane către constructorul Construcţii Napoca.

Comenteaza