Foto Plan de detaliu pentru SOPOR. Șapte unităţi de cartier, şase staţii de autobuz şi una de tren, alei pietonale și piste de biciclete

Plan de detaliu pentru SOPOR. Șapte unităţi de cartier, şase staţii de autobuz şi una de tren, alei pietonale și piste de biciclete

Tinerii arhitecți din Cluj care au câştigat concursul de soluţii pentru planul urbanistic zonal (PUZ) al Soporului au prezentat proiectul de detaliu al viitorului cartier. 

Planşele arhitecţilor ilustrează un spaţiu prietenos cu pietonii, cu alei şi promenade, dar şi cu numeroase piste de biciclete, atât pe arterele principale, cât şi pe străzile dintre blocuri. Soporul va fi împărţit în șapte unităţi de cartier. "Fiecare este determinată de accesul pietonilor la centrul de cartier în mai puţin de 5 minute de mers pe jos de la cea mai îndepărtată clădire din unitate", arată arhitecţii de la Asiza.

Proiectul prevede un traseu pentru transportul în comun cu şase staţii de autobuz, dar şi o staţie de tren. Cartierul este prevăzut cu o suprafaţă generoasă de spaţii verzi în spaţiile comune şi în curţile interioare ale clădirilor.

"Schema de structură urbană este un destul de flexibilă încât să permită construirea fiecărei unităţi de cartier independent de celelalte. Având ca elemente de compoziţie strada şi blocul urban, întreaga structură poate fi schimbată cu uşurinţă de-a lungul timpului, permiţând diferitelor tipuri de clădiri să fie construite pe arii mai mari sau mai mici din limitele cartierului", se mai arată în proiect.

Echipa condusă de Sebastian Rusu a câștigat și concursurile de soluții pentru amenajarea Parcului Feroviarilor și a Turnului Pompierilor, iar Asiza a imaginat și felul în care ar putea să arate arterele din zona centrală (Regele Ferdinand, Emile Zola, Sextil Pușcariu și Tipografiei). Nu în ultimul rând, tinerii arhitecți au obținut premiul II în cadrul concursului internațional de soluții pentru amenajarea ansamblului urban Cetățuia din Cluj-Napoca.

”În cazul proiectului câștigător, juriul apreciază în mod deosebit coerența propunerii precum și mixajul funcțional și tipologia clădirilor. Rețeaua spațiilor publice este bine distribuită pe întreaga zonă studiată și conduce la o identificare ușoara a subzonelor cartierului, fapt care concură la implementarea facilă, în etape, a întregului proiect.

Rețeaua verde este bine conectată la contextul natural adiacent. Întrepătrunderea spațiilor publice cu rețeaua de spații verzi crează un mediu primitor și contribuie la definirea unui cadru urban ce conferă un standard înalt al calității vieții", a apreciat juriului Concursului Internațional de Soluții „Plan Urbanistic Zonal Sopor Masterplan - Cluj-Napoca 2019”.

"Avem un proiect pe 250 ha, un nou Mănăştur, dar va fi un Mănăştur al sec. XXI, un cartier care va ţine cont de toate aspectele de calitate a vieţii de care ţine un oraş european, de la lucruri simple - cum ar fi ca la 20 de minute de mers pe jos să găseşti toate facilităţile necesare, de la creşă, şcoală, grădiniţă, centru de cartier, bancă, trasate de la început, continuând cu transport public şi cu mobilitate alternativă specifică secolului în care trăim, cu accent pe dimensiunea verde, nepoluantă a oraşului şi pe respectul faţă de mediul înconjurător, toate aceste ingrediente pentru un nivel crescut al calităţii vieţii le vom găsi aici.

Aştept de la câştigătorul concursului să ofere acestui oraş european, Cluj-Napoca, cea mai bună soluţie urbană pentru secolul în care trăim şi care să ţină în primul rând, cont de calitatea vieţii şi de dimensiunea europeană a Clujului ", a declarat primarul Emil Boc.

Sopor, cartier model 

Primăria Cluj-Napoca a publicat, la finalul lui 2018, planșa cu PUZ Sopor. Cartierul se va întinde pe 240 ha, iar aici ar urma să locuiască între 50.000 şi 70.000 de oameni. "Vreau ca Soporul să fie un model de referinţă pentru România, un cartier ca la carte. Avem exemplu negativ, Bună Ziua, construit de privaţi care nu au lăsat loc pentru aceste facilităţi. Vedeţi că ne străduim de trei ani să lărgim strada", declara Emil Boc, la începutului anului, la Realitatea FM Cluj.  

Comenteaza