Polonezii au arătat tramvaiele pentru şinele clujene

Polonezii au arătat tramvaiele pentru şinele clujene
Polonezii de la PESA, cei care au câştigat iniţial licitaţia pentru furnizarea de tramvaie Primăriei Cluj-Napoca, au prezentat ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, tramvaiul Swing, pe care sunt pregătiţi să-l producă pentru clujeni.

Societatea, decisă să îşi apere oferta, şi-a rezervat dreptul de a se adresa instanţei, în funcţie de modul în care va evolua acţiunea formulată de primărie împotriva deciziei Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) prin care oferta PESA a fost declarată neconformă.

Directorul de marketing pentru Europa de Vest al firmei poloneze Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz, Liviu Pecican, a declarat ieri că societatea este dispusă să-şi apere interesele, dar şi să le protejeze pe cele ale contribuabililor clujeni. În funcţie de evoluţia procesului prin care primăria atacă decizia CNSC prin care oferta PESA a fost clasificată ca neconformă, societatea va lua în calcul posibilitatea de a se adresa instanţei. În cadrul unei conferinţe de presă organizată ieri polonezii de la PESA au prezentat tramvaiul Swing, pe care l-au ofertat în cadrul licitaţiei pentru a circula în Cluj-Napoca.

Pecican a subliniat că în documentaţia de licitaţie se solicitau minim patru uşi duble pentru garnitura de tramvai. "Tramvaiul Swing are două uşi simple şi patru uşi duble pentru a se asigura securitatea traficului şi scurtarea timpului de accesare", a completat acesta. Din punct de vedere al caietului de sarcini, compania PESA a respectat cerinţa. Prezenţa mai multor uşi este o marcă a societăţii, un standard şi o soluţie superioară pe care au oferit-o administraţiei locale şi clujenilor. Cu toate acestea, printr-o decizie emisă anul acesta, CNSC a declarat neconformă oferta PESA tocmai pentru că prevedea şi respectivele uşi simple. "Am rămaşi surprinşi de faptul că CNSC a refuzat cererea noastră de intervenţie", au spus reprezentanţii companiei.

Aceştia au mai precizat că sunt capabili să producă tramvaie şi să le livreze în termen de şase luni, având până în 2014 contracte de livrare pentru 186 de tramvaie.

PESA a fost desemnată anul trecut câştigătoare la licitaţia pentru achiziţia a 12 bucăţi de tramvaie organizată de primăria clujeană în 2011. Criteriile de atribuire fixate au fost preţul (85 de puncte) şi caracteristicile tehnico-funcţionale: garanţie (5 puncte), consumul specific de energie electrică (5 puncte) şi capacitatea de transport calculată la opt călători pe metru pătrat (5 puncte).

PESA a obţinut 98,49 puncte. Pe locul doi a fost clasată oferta firmei Astra Vagoane Arad, care a întrunit 96,8 puncte. Cel de-al treilea ofertant, societatea Alstom, a fost descalificată. Clasată pe locul doi, societatea Astra Vagoane a încercat să blocheze procedura, invocând nereguli în documentaţia de licitaţie, însă n-a avut câştig de cauză la CNSC. Când primăria se pregătea să semneze contractul cu polonezii, Astra a depus o nouă contestaţie şi de data aceasta a câştigat. Surse din cadrul Regiei Autonome de Transport Urban Călători au declarat, pentru ZIUA de CLUJ, că s-au făcut presiuni politice, pe linie de partid, pentru ca Astra să câştige licitaţia de la Cluj şi să primească un răspuns favorabil la CNSC.

ASTRA, cu 11 milioane de lei mai scumpă

Pojajzdy Szynowe PESA Bydgoszcz s-a angajat să furnizeze 12 tramvaie, la preţul per bucată de 6,4 milioane de lei. De menţionat că, fiind vorba de o posibilă tranzacţie între două state UE, nu se adaugă taxa pe valoarea adăugată (TVA). Astra Vagoane a ofertat 6,65 milioane de lei pentru un tramvai. Cu TVA, tramvaiul de la Astra ajunge la peste 8,2 milioane de lei. În cazul primei comenzi primăria ar fi plătit pentru tramvaie societăţii poloneze suma de 38.400.000 de lei. Dacă ar cumpăra de la Astra, suma pe care ar plăti-o ar fi de peste 49 de milioane de lei, adică cu 11 milioane de lei mai mult. Primarul interimar Radu Moisin a declarat săptămâna aceasta că primăria a refuzat să-şi asume din bani publici această diferenţă de preţ şi a ales să atace în instanţă decizia CNSC.

 

 

Comenteaza