Premieră în primărie: Boc şi ai lui au rămas singuri

Premieră în primărie: Boc şi ai lui au rămas singuri
Puterea şi opoziţia s-au „colindat” reciproc cu acuzaţii de interese obscure, furturi de voturi
şi incompetenţă în ceea ce trebuia să fie ultima şedinţă de Consiliu Local a anului. Sursa conflictului a fost un proiect de hotărâre privind taxa specială nou propusă la regia de transport a municipiului.

Consilierii locali din opoziţie au părăsit sala de şedinţă, după ce primarul Emil Boc i-a acuzat pe reprezentanţii USL că susţin interesele companiei privateFany, care i-ar fi ajutat cu transportul votanţilor la alegerile de anul trecut. Grupul USL a cerut un drept la replică, însă şefa de şedinţă, Olah Emese (UDMR), le-a refuzat cererea.

Consilierii opoziţiei s-au retras din şedinţă, iar proiectele care aveau nevoie de două treimi voturi din total au fost scoase de pe ordinea de zi, din lipsă de votanţi. Practica instituită de PDL la şedinţele de Consiliu Judeţean prezidate de liberalul Horea Uioreanu - părăsirea şedinţei în semn de protest - a fost preluată de USL în Consiliul Local, profitând că ieri a lipsit un consilier UDMR. Absenţa lui Csoma Botond le-a permis reprezentanţilor opoziţie să preia controlul balanţei de voturi. Dacă în mod obişnuit PDL şi UDMR îşi asigură o majoritate confortabilă pentru a trece proiectele puterii, de această dată, numărul de consilieri ai opoziţiei era decisiv pentru asigurarea cvorumului necesar la votarea punctelor de pe ordinea de zi.

Conflictul a izbucnit la al patrulea punct discutat, ce a vizat introducerea unei taxe speciale în biletul emis de Regia Autonomă de Transport Urban Călători (RATUC). Aceasta are un cuantum de 6,65% din preţul biletului, nu ar modifica costul acestuia şi s-ar constitui într-un fond de dezvoltare, utilizat pentru înnoirea parcului auto, după cum a explicat directorul unităţii, Liviu Neag. Mai mult, fiind vorba de o taxă specială, aceasta ar fi scutită de impozitare (taxa pe valoarea adăugată şi impozitul pe profit). Profitând de discutarea unui subiect pe tema transportului în comun, consilierul PNL Dan Tarcea a introdus tema folosirii staţiilor RATUC şi de către celelalte companii ce operează în judeţ, cerând primarului să analizeze o astfel de solicitare.

În ceea ce priveşte tema taxei speciale, consilierii locali PNL şi PSD au propus amânarea proiectului până la numirea Consiliului de Administraţie (CA) al viitoarei companii de transport, având în vedere că regia forului local urmează să se transforme chiar în aceste zile în societate pe acţiuni. „Anul acesta preţul la bilete a crescut nejustificat. Ne-aţi motivat că era nevoie de această majorare din cauza parcului uzat şi a costurilor de exploatare. Acum, prin instituirea noii taxe, scad costurile de exploatare, deci majorarea a fost nejustificată. Nu am văzut o strategie a RATUC, recent transformată în societate comercială, având în vedere intenţiile de a intra cu activitatea pe zona metropolitană, nici un plan pentru eficientizarea actualele linii de transport, pentru creşterea veniturilor şi pentru asigurarea profitului. Cred că acest proiect poate fi amânat până când noul CA al noii companii de transport va intra în atribuţii şi va putea creiona strategia pentru următorii trei ani ai regiei transformate în societate pe acţiuni", a justificat Ioana Borza, consilier PNL.

„Nu devenim societate pe acţiuni dacă nu gândim pe un mecanism specific. Dvs, dle Neag, ne vorbiţi întotdeauna despre activitatea socială a regiei, însă o companie trebuie să fie eficientă şi să producă profit", a punctat liderul consilierilor PSD, Claudia Anastase, dându-i replica directorului, care a explicat că regia are un pregnant profil social, deservind toate categoriile de cetăţeni din oraş. „Se încearcă politizarea discuţiei şi sunt deranjat, ca director, când se spune că RATUC nu are capacitate să intre pe zona metropolitană. Putem şi o vom face", a spus Neag.

Viceprimarul Anna Horvath a ţinut să adauge că membrii USL fac, prin această intervenţie, un deserviciu chiar primarilor propriilor partide (PSD şi PNL) din localităţi, care îşi doresc extinderea RATUC. Amânarea subiectului a fost supusă la vot, dar coaliţia PDL-UDMR din CL a respins-o, iar proiectul de hotărâre a trecut la procedura de votare. Iniţiativa privind instituirea taxei nu a fost însă aprobată pentru că nu a întrunit suficiente voturi: doar 13 "pentru", de la consilierii locali ai PDL şi UDMR, insuficient, având în vedere şi votul în minus al consilierului UDMR Csoma Botond, absent. Grupul USL (12 voturi, cu cel al PPDD - Marcel Ţăgorean) a votat împotrivă.

După acest rezultat, primarul Emil Boc i-a acuzat pe consilierii locali USL că vor să împiedice extinderea RATUC în zona metropolitană şi implicit modernizarea parcului auto, având în vedere că taxa ar urma să fie instituită pentru ca regia să nu plătească TVA, ci să cumpere autobuze şi troleibuze noi. "Voi reveni cu acest proiect, pentru că tot ceea ce faceţi astăzi nu este decât să recompensaţi un serviciu, vreţi să plătiţi poliţe din campanie către firma Fany", le-a reproşat Boc, referindu-se la firma care asigură transportul de persoane între Floreşti şi Cluj-Napooca.

"Vă arăt dosarul de la tribunal ca să vedeţi că la referendum aţi plimbat oamenii la secţii de votare cu autobuzele Fany şi acum vreţi să împiedicaţi cumpărarea de mijloace de transport noi. Vă bateţi joc de interesele clujenilor, de interesele cetăţenilor din zona metropolitană. Vreţi să subminaţi regia publică, pentru interesele unei companii private pe care aţi folosit-o în campania electorală şi căreia nu i-aţi plătit facturile!", a reproşat Boc. Liderul de grup, Claudia Anastase, a cerut un drept la replică, având în vedere gravitatea acuzaţiilor, dar preşedintele de şedinţă, Olah Emese, (UDMR) a refuzat, menţionând că primarul nu a nominalizat pe nimeni.

„Nu e atac la o persoană, ne-a acuzat chiar pe toţi", a intervenit Anastase, care nu a reuşit însă să o convingă pe reprezentanta UDMR să acorde dreptul la replică. USL a părăsit sala de şedinţe, unde au rămas doar primarul şi 14 consilieri. Ţăgorean, reprezentantul PPDD, care în mod obişnuit votează alături de USL a rămas şi el în sală. Astfel, cvorumul pentru continuarea şedinţei a fost asigurat, dar proiectele care necesitau două treimi din voturi au fost scoase de pe ordinea de zi. Şedinţa s-a încheiat însă la puţin timp, după ce Ţăgorean s-a retras de la masa de discuţii, având învoire de plecare pentru ora 16:30, anunţată încă de la începutul discuţiilor. Fără opoziţie şi fără dezbateri, consilierii PDL-UDMR au reuşit să treacă pe bandă cele câteva proiecte pentru care aveau prezenţă suficientă de cvorum.

Consilierii au mai apucat să asculte intervenţiile cetăţenilor prezenţi, care de obicei au ocazia să se înscrie la cuvânt la ultimul punct de pe ordinea de zi, „Diverse". Deşi în sală se mai aflau doar colegii lor de partid, viceprimarul Anna Horvath şi liderul consilierilor PDL, Radu Moisin, au ţinut să mai ţină câte un discurs, în care i-au atacat în absenţă pe reprezentanţii USL. „De ani de zile, firmele private de transport încearcă să îşi facă staţiile lor în municipiu. Noi le-am aprobat câteva locaţii, pentru a aduce cetăţeni din afara municipiului până în Cluj-Napoca. Ei vor şi mai multe staţii, după cum colegii de la PNL au pledat la începutul şedinţei. Îşi doresc de fapt să facă transport de călători pe teritoriul municipiului, făcând concurenţă neloială şi ilegală regiei noastră. Din 2005, colegii de la PNL vor desfiinţarea RATUC. Din această regie e greu să scoţi bani, pentru că ei sunt sub monitorizarea Curţii de Conturi, a biroului de audit al primăriei şi a CL. Despre cei privaţi, ei ştiu cum e", a spus Moisin. Consilierul Ovidiu Turdean (în 2005 - PNL, în prezent - PDL) a ţinut să intervină cu o precizare. „Diferenţa e că atunci spuneam direct că vrem desfiinţarea tuturor regiilor din subordinea primăriei. Ceea ce se întâmplă acum e o preluare ostilă pe care vor să o susţină colegii din PNL-ul actual", a spus Turdean.

Luminiţa SILEA
Kristina REŞTEA

Comenteaza