Primăria cere maşini super-eco pentru curăţarea străzilor
- Scris de Luminita Silea
- 29 Sep 2013, 22:55
- Administraţie
- Ascultă știrea

Una dintre societăţile care operează în prezent în municipiu nu exclude posibilitatea de a contesta caietul de sarcini, având în vedere faptul că municipalitatea solicită doar maşini euro 5. Primarul Emil Boc spune că respectiva documentaţia n-a fost făcută pentru operatorii de salubritate ci după cerinţele Autorităţii Naţionale de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice (ANRMAP), aşa cum cer normele europene, cu votul Consiliul Local.
Licitaţia deschisă pentru concesionarea serviciului de salubrizare stradală si deszăpezire din municipiul Cluj-Napoca a fost lansată în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice în 24 septembrie. Deschiderea ofertelor este programtă în 18 noiembrie. Contractul este estimat la peste 137,6 milioane de lei şi implică activităţi de măturat manual, întreţinerea curăţeniei, spălatul carosabilului şi al trotuarelor, stropitul carosabilului, curăţat manual rigole, măturat mecanizat, curaţat manual al zăpezii şi gheţii, pluguitul, combaterea poleiului, curăţarea de zăpadă şi gheaţă a gurilor de scurgere, încărcat, transportat zăpadă şi gheaţă.
Administraţia locală clujeană scoate la mezat două loturi (sectorare) pentru prestarea respectivelor servicii, aşa cum se derulează şi în prezent contractractele pentru salubritate stradală.
Operatorii care participă la procedură trebuie să prezinte informaţii privind situaţia personală, inclusiv să prezinte datele privind înscrierea în registrul comerţului sau al profesiei. La capitolul capacitate economică şi financiară, firmele interesate de procedură trebuie să prezinte bilanţul contabil pe 2010, 2011 şi 2012, vizat şi înregistrat de organele competente, să aibă o cifră de afaceri globală pentru ultimii trei ani financiari încheiaţi de minim 100 de milioane de lei. În ceea ce priveşte capacitatea tehnică, ofertantul trebuie să facă dovadă că a prestat în ultimii trei ani contracte de servicii având ca obiect salubritatea stradală în valoare cumulată de minim 26 de milioane de lei, pentru lotul 1 şi de minim 26 de milioane de lei pentru lotul 2. Trebuie să prezinte date privind efectivele medii anuale ale personalului angajat pe ultimii trei ani. Echipa minimă de care ofertantul dispune pentru îndeplinirea contractuluitrebuie să fie compusă din minim/lot : o persoană pe control tehnic de calitate,o persoană responsabilă de protecţia mediului, o persoană responsabilă cu protecţia muncii, 30 conducători auto, 110 muncitori, trei şefi echipă, o persoana responsabila PSI, trei dispeceri. Ofertantul va face dovada că dispune de minim următoarele utilaje/lot: autospecială pentru măturat/aspirat mecanizat - rezervor minim 4 mc pt. carosabil - 4 bucăţi, autospecială pt. măturat/aspirat mecanizat (de capacitate mică- maxim 1 mc) pentru trotuare - 2 buc, autogunoieră capac 30 mc - 1 buc, autospecială pt. spălatul străzilor(capacitate 6000 l) - 4 buc., autospecială pentru stropitul străzilor(capacitatea 6000 l)- 2 buc., autobasculante capacitate 8,5 t - 2 buc, utilaje pt deszăpezire echipate cu solniţe(capacitate 5mc) şi plug - 12 buc., utilaje pt deszăpezire echipate cu solniţe şi plug de capacitate mică - 2 buc., autocisternă pt. împrăştierea soluţiei antiderapante lichide (min. 6000 l) - 1 buc., autobasculantă pentru transportul zăpezii şi gheţii capacitate 20 mc - 4 buc., încărcator frontal - 2 buc.. Toate utilajele folosite trebuie dotate cu GPS.
Firmele care deţin în prezent contracte cu municipalitatea pentru serviciul de salubritate stradală au confirmat, pentru ZIUA de CLUJ că sunt interesate să se ocupe în continuare de acest serviciu pentru primăria clujeană. Directorul Rosal Cluj, Sergiu Hossu, a declarat că, de principiu, compania pe cere o reprezită va participa la procedura lansată de primăria clujeană. "Am participat întotdeauna unde aveam contracte. De licitaţie se ocupă colegii de la Bucureşti. Acolo evem experţi, ei fac calcule, studiază caietul de sarcini. Eu n-am văzut documentaţia. Treaba mea începe de când avem un contract în vigoare, să asigur logistica şi activitatea", a menţionat Hossu.
În schimb, Eugen Vereş, directorul celeilate companii aflate în contract cu municipalitatea clujeană, Brantner Servicii Ecologice spune că va participa la procedură şi că în prezent se fac pregătiri în acest sens. Despre condiţii cerute de primărie, Vereş menţionează că acestea sunt restrictive şi că, după cum e întocmit caietul de sarcini, nu vor fi foarte mulţi ofertanţi care vor veni la licitaţie. "Investiţiile cerute de primărie depăşesc valoarea contractului. S-au cerut maşini euro 5 pentru prestarea serviciilor de salubrizare stradală care sunt extreme de scumpe. Noi avem până la euro 4. N-am văzut ca nici cei de la Rosal să aibă euro 5. Nu este exlus să contestăm caietul de sarcini pentru că limitează concurenţa şi dezavantajează operatorii de salubritate. Analizăm această posibilitate", a afirmat Vereş.
Primarul Emil Boc a declarat pentru ZIUA de CLUJ că documentaţia pentru licitaţie a fost aprobată de Consiliul Local după cerinţele impuse de Autoritatea Naţională de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice (ANRMAP). "Caietul de sarcini a fost întocmit conform standardelor în domeniu. Documentaţia nu a fost făcută la cerinţele firmelor de salubritate ci conform standardelor ANRMAP. Consiliul Local a fost cel care a apronat-o. Legea şi normele europene pentru protecţia mediului au dictate cerinţele impuse la licitaţie. Procedurile legale sunt aplicabile tuturor, aşa că oricine poate apela la ele dacă este nemulţumit", a subliniat Boc.
Edilul a declarat că a fost împotriva prelungirii actualelor contracte pentru salubritate stradală cu încă patru ani şi a susţinut organizarea actualei licitaţii. Totuşi, ca să nu fie probleme cu activitatea de deszăpezire din această iarnă, forul local clujean a decis ca noile contracte pentru activitatea de salubrizare stradală să fie încheiate după 15 martie 2014, indiferent de data la care se va adjudeca licitaţia. "Firmele aflate în contract cu noi trebuie să îşi facă stocurile de materiale pentru această iarnă iar activitatea de deszăpezite trebuie să se deruleze în bune condiţii", a explicat primarul decizia luată de Consiliul Local ca noile contracte să se semneze abia din primăvara lui 2014, iar actuale contracte cu Rosal şi Brantner să mai prindă să fie valabile şi pentru această iarnă.
În prezent, contractul pentru activitatea de salubrizare stradală (spălat străzile, vara şi deszăpezit, iarna) pentru sectorul I (cartierele Mănăştur, Zorilor, Grigorescu, Gruia, D. Rotund şi circa 80% din zona centrală) este deţinut de către Rosal, care trebuie să cureţe 347 străzi. În sectorul II intervine Brantner, care are în administrare cartierele Gheorgheni, Mărăşti, Între Lacuri, Bulgaria, A. Mureşanu, Someşeni şi circa 20% din zona centrală, în total, 320 de străzi. Contractele au fost încheiate în 2005, pe o perioadă de opt ani, şi expiră în octombrie 2013.