Primăria Cluj se bate în instanţă pentru a plăti mai puţin cu 375.000 de euro pentru un tramvai

Primăria Cluj se bate în instanţă pentru a plăti mai puţin cu 375.000 de euro pentru un tramvai
Municipalitatea clujeană a refuzat să atribuie contractul pentru achiziţia de tramvaie societăţii Astra Vagoane Arad, care s-a clasat pe locul al doilea la licitaţia publică organizată anul trecut în noiembrie, aşa cum a recomandat Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.

Administraţia locală clujeană va ataca în instanţă decizia Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) prin care oferta câştigătoare de la licitaţia pentru achiziţia de tramvaie, a polonezilor de la PESA, a fost declarată neconformă cu prevederile caietului de sarcini. Primarul interimar Radu Moisin spune că uşa buclucaşă care a stat la baza deciziei CNSC este o abatere tehnică minoră, motiv pentru care primăria a ales să ceară dreptate instanţei. Plângerea administrativă va fi depusă astăzi la Curtea de Apel.

Chiar dacă au venit cu cea mai avantajoasă ofertă din punct de vedere financiar, polonezii de la Pojajzdy Szynowe PESA Bydgoszcz au încălcat, în schimb, una dintre prevederile caietului de sarcini, a apreciat Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor, care a declarat oferta polonezilor neconformă. Prin decizia CNSC primăria a fost obligată că continue procedura de atribuire, fără a lua în calcul oferta Pesa, implicit să atribuie contractul pentru achiziţia de tramvaie următorilor clasaţi, Astra Vagoane Arad.

Primarul interimar Radu Moisin a declarat ieri că nu îşi poate asuma în faţa clujenilor ca din bani publici să se plătească cu 250.000 de lei (la care se mai adaugă taxa pe valoare adăugată pentru vânzarea fiecărui tramvai de la ASTRA, tramvaiele polonieze fiind scutite de la plata TVA fiind vorba de o tranzacţie intracomunitară) mai mult pentru un tramvai, în condiţiile adjudecării contractului către Astra, motiv pentru care administraţia locală a decis să atace în instanţă decizia CNSC. "Plângerea administrativă va fi depusă la Curtea de Apel mâine (astăzi - n. red.) dimineaţă. Avem încredere în justiţia clujeană", a completat Moisin. Primarul interimar a ţinut să menţioneze că motivul pentru care CNSC a clasificat oferta polonezilor de la PESA ca neconformă reprezintă o abatere tehnică minoră, potrivit legislaţiei. "În caietul de sarcini se prevedea la începutul tramvaiului o uşă dublă, adică o intrare separată pentru vatman şi o cale de acces pentru călători. Polonezii au venit cu o uşă simplă pentru vatman şi o uşă dublă pentru accesul călătorilor. Adică cu o uşă în plus. Astra a ofertat ca în caietul de sarcini. Conform punctajelor, PESA a obţinut în urma punctării ofertei tehnice şi a celei financiare un total de 98,49 puncte, în timp ce Astra a obţinut 96,8 puncte. Niciodată CNSC nu a mers atât de departe şi a judecat atât de tehnic o ofertă", a apreciat Moisin.

Contractul pentru această achiziţie a fost câştigat la finalul anul trecut de polonezi pe criteriul celui mai mic preţ ofertat. Pojajzdy Szynowe PESA Bydgoszcz s-a angajat să furnizeze 12 tramvaie, la preţul de 6,4 milioane de lei. De menţionat că, fiind vorba de o posibilă tranzacţie între două state UE nu se adaugă TVA. Astra Vagoane a ofertat 8,2 milioane de lei pentru un tramvai, cu TVA. Clasată pe locul doi, societatea Astra Vagoane a încercat să blocheze procedura, invocând nereguli în documentaţia de licitaţie, însă n-a avut câştig de cauză la CNSC. Când primăria se pregătea să semneze contractul cu polonezii, Astra a depus o nouă contestaţie şi de data aceasta a câştigat. Surse din cadrul Regiei Autonome de Transport Urban Călători au declarat pentru ZIUA de CLUJ că s-au făcut presiuni politice, pe linie de partid, pentru ca Astra să câştige licitaţia de la Cluj şi să primească un răspuns favorabil la CNSC. "Eu nu pot comenta astfel de supoziţii pentru că nu am informaţii în acest sens. Cum am mai spus, nu pot să-şi asum în faţa clujenilor ca să plătim din bani publici o diferenţă de 250.000 de lei pentru fiecare din cele 12 tramvaie pe care intenţionăm să le achiziţionăm pentru a deservi linia de tramvai, aflată în prezent în proces de modernizare. De aceea mergem în instanţă", a mai spus Moisin. De menţionat că preţul unui tramvai ASTRA fără TVA ar fi de peste 6,6 milioane de lei.

ZIUA de CLUJ a semnalat încă din noiembrie anul trecut, după deschiderea procedurii de licitaţie, că în mediul de afaceri erau discuţii cum că acest caiet de sarcini ar fi fost elaborat "cu dedicaţie" pentru societatea Astra Vagoane, singura în măsură să livreze cele 12 tramvaie într-un termen de numai 6 luni, aşa cum s-a stipulat. Cu toate acestea, societatea PESA a venit cu o ofertă mai avantajoasă, care, potrivit comisiei de licitaţie, respectă caietul de sarcini.

 

 

Comenteaza