Probleme pe drumul Răchiţele-Ic Ponor. Vezi ce reclamă constructorii
- Scris de Mircea Tatar
- 24 Sep 2015, 13:20
- Administraţie
- Ascultă știrea

Regia Autonomă de Administrare a Domeniului Public și Privat a Județului (RAADPP) Cluj, entitate subordonată Consiliului Județean (CJ) şi care se ocupă de implementarea acestui proiect pe fonduri europene, informează că a fost înștiințată de asocierea Drumuri şi Poduri Judeţene (DPJ) Cluj - Cridov SRL (foto) de faptul că ritmul lucrărilor la obiectivul „Modernizarea infrastructurii de acces în zona turistică Răchițele - Prislop - Ic Ponor" va fi încetinit.
Motivul invocat de asociere cu privire la această măsură este neplata facturilor de către CJ pentru lucrările aferente perioadelor 24 iulie - 15 august (1.807.906 lei, cu taxa pe valoarea adăugată inclusă) și 16-31 august (1.959.967 lei, TVA inclusă), în condițiile în care, până în prezent, valoarea lucrărilor a fost suportată de către constructor.
"RAADPP a făcut către CJ toate demersurile și adresele necesare pentru ca plățile lucrărilor executate de asociere la obiectivul „Modernizarea infrastructurii de acces în zona turistică Răchițele - Prislop - Ic Ponor" să fie onorate la timp, potrivit unui comunicat de presă al regiei.
Regia a arătat că stadiul lucrărilor la 22 septembrie, verificate de către aceasta prin Unitatea de Implementare a Proiectului, este următorul: pe sectorul de drum județean desemnat spre execuție societății Drumuri şi Poduri Judeţene Cluj (14 km) s-a turnat primul strat de covor asfaltic pe 9,77 km, pe ambele sensuri de circulație, și cel de al doilea strat de asfalt (de uzură) pe 6,57 km, pe ambele sensuri de circulație, iar pe sectorul de drum județean desemnat spre execuție Cridov SRL (6 km) erau executate lucrări de așternere a primul strat de asfalt pe 5,3 km, pe ambele sensuri de circulație.
Contactat de ZIUA de CLUJ, preşedintele CJ Cluj, Mihai Seplecan, a declarat că vicepreşedintele Vakar Istvan a primit atribuţii să se ocupe de plăţile pentru acest contract şi că legea va fi respectată, iar facturile vor fi plătite în termenul legal. Vakar nu a putut fi contactat pentru a exprima un punct de vedere. El este plecat din ţară şi urmează să se întoarcă la sfârşitul acestei săptămâni.
„Factura a fost trimisă în data de 9 septembrie şi a ajuns la CJ în 14 septembrie. Din data de 14 şi până în 21 septembrie RAADPP nu a dat „bun de plată". Mă întreb atunci cine sabotează lucrările la drumul Ic Ponor? De ce nu a ajuns factura la noi în 10 septembrie şi tot atunci să fie dat şi „bun de plată"? Între 14 şi 21 septembrie ce a făcut domnul Mircea Avram, directorul RAADPP? Totul a fost făcut concertat şi intenţionat de către domnul Avram ca să pună presiune pe mine, ştiind că domnul Vakar a fost împuternicit să semneze şi că în această perioadă este plecat din ţară. Domnul Vakar va veni în 28 septembrie la birou şi va semna ordinul de plată. Oricum termenul limită pentru plata facturii este data de 9 octombrie", a mai declarat Seplecan.
Mircea Avram, directorul RAADPP, afirmă că prima factură a fost trimisă de constructori direct la CJ Cluj în 8 septembrie, că documentul a primit „bun de plată" în aceeaşi dată. „Noi avem tot interesul ca lucrările să se facă cât mai repede. Fiecare zi contează în această perioadă. În data de 21 septembrie a fost trimisă într-adevăr o factură, dar cea de-a doua, pentru că sunt două facturi, dar nu a fost plătită nici prima, cea din 8 septembrie. Noi, prin diriginţii de şantier, am semnat situaţiile de lucrări şi le-am trimis la CJ Cluj pentru ambele facturi. Mai trebuiau semnate ordinele de plată de către CJ Cluj", a mai precizat directorul Mircea Avram.
Lucrările care au mai rămas de efectuat pe acest drum au o lungime de 20,5 km şi au fost evaluate la 18,2 milioane de lei. Noul constructor a câştigat licitaţia organizată în acest sens cu o propunere financiară de 13,3 milioane de lei. Licitaţia iniţială a fost câştigată în 2009 de asocierea dintre firmele MBS Group Turda, Alfa Rom Satu Mare şi Nemzetkozi Betonut Kft. din Ungaria, pentru 34 de milioane de lei.
Între constructor şi beneficiar (CJ Cluj) au apărut numeroase neînţelegeri legate de suplimentarea valorii lucrării, care au dus în 2013 la rezilierea contractului. CJ a cerut o expertiză asupra lucrărilor efectuate şi în urma prezentării concluziilor acesteia, care arătau că ar fi fost făcute lucrări care nu au respectat standardele de calitate cerute, a depus şi o sesizare la Departamentul de Luptă Antifraudă şi la Direcția Națională Anticorupție.
Între timp, o parte din lucrările efectuate s-au degradat şi trebuie refăcute din banii CJ Cluj, prin Regia de Administrare a Domeniului Public şi Privat. Potrivit directorului RAADPP Cluj, Mircea Avram, valoarea acestora se ridică la 1,2 milioane lei, fără taxa pe valoarea adăugată, şi vor fi executate în prima etapă de către noul constructor. În a a doua etapă se va turna efectiv asfalt şi se vor face celelalte lucrări de amenajare: rigole, parapeţi, indicatoare.
Finanțarea investiției este asigurată prin Programul Operațional Regional, din Fondul European de Dezvoltare Regională, bugetul central de stat şi bugetul propriu al CJ Cluj. Pentru a nu pierde banii europeni reabilitarea drumului turistic trebuie terminată până la sfârşitul anului.