Proprietarii “întârziaţi” stau în calea pistei de 113 milioane de euro
- Scris de Cosmina Fernoaga
- 25 Noi 2010, 22:47
- Administraţie
- Ascultă știrea

DISTRIBUIE
Procedura de expropriere s-a oprit din pricina a peste 50 de proprietari care se judecă pentru terenurile lor sau aşteaptă eliberarea titlului de proprietate.
Pentru realizarea noii piste de 3.500 m a Aeroportului Cluj urmează să fie deviat cursul Someşului Mic. Consiliul Judeţean (CJ) are obligaţia de a expropria o suprafaţă totală de 196,16 ha. Procedura de expropriere a demarat încă din vară, însă demersul administraţiei judeţene stagnează acum, dat fiind faptul că pentru o serie de parcele, proprietarii nu au putut fi identificaţi. Preşedintele CJ, Alin Tişe, susţine că e vorba de peste 50 de persoane care fie sunt în proces pentru a-şi recupera proprietăţile, fie aşteaptă ca Primăriile Cluj-Napoca şi Apahida să le elibereze titlul de proprietate.
Proiectul CJ ce vizează dezvoltarea aeroportului întâmpină dificultăţi. “Procedura de expropriere e întârziată pentru că pe o serie de parcele situate în zona în care va fi deviat cursul râului Someşul Mic nu au putut fi identificaţi proprietarii”, a explicat preşedintele CJ, Alin Tişe. În vederea realizării noii piste, ce va măsura 3.500 de metri, Administraţia Bazinală de Apă Someş Tisa are în plan modificarea cursului Someşului Mic pe o arie de 48,5 ha. “Licitaţia pentru devierea Someşului ar trebui să demareze în perioada următoare, iar CJ are obligaţia de a oferi terenul necesar, liber de orice sarcină. Din acest motiv, ne dorim să finalizăm procedura de expropiere cât mai curând”, a spus Tişe.
Pentru identificarea proprietarilor ce urmează a fi expropriaţi, CJ a angajat prin licitaţie societatea Geo Earth. Suprafaţa totală care urmează să fie expropriată măsoară 196,16 hectare, iar până în prezent Geo Earth a identificat peste 305 proprietari şi peste 400 de parcele. În mare parte, parcelele ce necesită a fi expropriate sunt în zona afectată de devierea râului. “Din păcate, în prezent stagnăm pentru că sunt peste 50 de proprietari care nu au putut fi identificaţi. Iar aceasta pentru că o parte dintre ei încă se mai află în procese pentru a-şi recupera terenurile. Alţii stau şi aşteaptă ca primăriile, fie cea din Apahida, fie cea din Cluj-Napoca, să le elibereze titlul de proprietate. Astfel că, până când nu se clarifică situaţia acestor proprietari, noi nu avem pe cine expropria”, a declarat preşedintele Alin Tişe.
Între timp, ambele primării au fost notificate să grăbească procedura pentru eliberarea titlurilor de proprietate. “Noi am trimis scrisori la Primăria Cluj-Napoca şi la Apahida. Am cerut să fie rezolvată cât mai repede problema, având în vedere că lucrările pentru devierea cursului Someşului Mic trebuie să înceapă. Am primit răspunsuri pozitive, aşa încât sper să reuşim totuşi să finalizăm o bună parte din proiectul pistei până în 2012”, a spus Tişe.
În opinia sa, licitaţia pentru demararea lucrărilor de deviere a Someşului poate demara, chiar dacă terenul nu a fost expropriat încă. “Beneficiarul lucrării va specifica faptul că proiectul poate începe abia după ce autoritatea judeţeană predă terenul. Între timp, noi vom finaliza şi negocierile cu proprietarii din zonă. Oricum, în paralel, lucrările la pistă vor putea începe, pentru că porţiunea până la 2.100 m nu e condiţionată de cursul Someşului. Nu putem sta pe loc. Planul este ca această porţiune de pistă să fie gata până în 2012 şi tot până atunci sper să finalizăm şi lucrările de deviere a Someşului. Apoi, putem continua cu pista până la 3.500 m, astfel că undeva în 2104 acest proiect să fie finalizat”, a spus Tişe.
Oferta Romstrade pentru pistă, analizată de CJ
Proiectul noii piste urmăreşte dezvoltarea traficului aerian la Cluj-Napoca. După inaugurarea pistei de 3.500 m se estimează că traficul ar putea creşte la circa cinci milioane de pasageri pe an. Pista va favoriza zborurile intercontinentale, cele efectuate cu aeronave de mari dimensiuni care, deocamdată, nu pot ateriza la Cluj-Napoca. Sunt vizate curse cu companii de prestigiu pe rute precum Cluj - New York, Cluj - Beijing sau Cluj - Montreal. În prezent, CJ se află în procedură de verificare a ofertei propuse de societatea Romstrade pentru construcţia pistei (lucrarea ar urma să fie executată în 48 de luni, la preţul de 113 milioane de euro, plus dobânda anuală de 12,2%.
Proiectul CJ ce vizează dezvoltarea aeroportului întâmpină dificultăţi. “Procedura de expropriere e întârziată pentru că pe o serie de parcele situate în zona în care va fi deviat cursul râului Someşul Mic nu au putut fi identificaţi proprietarii”, a explicat preşedintele CJ, Alin Tişe. În vederea realizării noii piste, ce va măsura 3.500 de metri, Administraţia Bazinală de Apă Someş Tisa are în plan modificarea cursului Someşului Mic pe o arie de 48,5 ha. “Licitaţia pentru devierea Someşului ar trebui să demareze în perioada următoare, iar CJ are obligaţia de a oferi terenul necesar, liber de orice sarcină. Din acest motiv, ne dorim să finalizăm procedura de expropiere cât mai curând”, a spus Tişe.
Pentru identificarea proprietarilor ce urmează a fi expropriaţi, CJ a angajat prin licitaţie societatea Geo Earth. Suprafaţa totală care urmează să fie expropriată măsoară 196,16 hectare, iar până în prezent Geo Earth a identificat peste 305 proprietari şi peste 400 de parcele. În mare parte, parcelele ce necesită a fi expropriate sunt în zona afectată de devierea râului. “Din păcate, în prezent stagnăm pentru că sunt peste 50 de proprietari care nu au putut fi identificaţi. Iar aceasta pentru că o parte dintre ei încă se mai află în procese pentru a-şi recupera terenurile. Alţii stau şi aşteaptă ca primăriile, fie cea din Apahida, fie cea din Cluj-Napoca, să le elibereze titlul de proprietate. Astfel că, până când nu se clarifică situaţia acestor proprietari, noi nu avem pe cine expropria”, a declarat preşedintele Alin Tişe.
Între timp, ambele primării au fost notificate să grăbească procedura pentru eliberarea titlurilor de proprietate. “Noi am trimis scrisori la Primăria Cluj-Napoca şi la Apahida. Am cerut să fie rezolvată cât mai repede problema, având în vedere că lucrările pentru devierea cursului Someşului Mic trebuie să înceapă. Am primit răspunsuri pozitive, aşa încât sper să reuşim totuşi să finalizăm o bună parte din proiectul pistei până în 2012”, a spus Tişe.
În opinia sa, licitaţia pentru demararea lucrărilor de deviere a Someşului poate demara, chiar dacă terenul nu a fost expropriat încă. “Beneficiarul lucrării va specifica faptul că proiectul poate începe abia după ce autoritatea judeţeană predă terenul. Între timp, noi vom finaliza şi negocierile cu proprietarii din zonă. Oricum, în paralel, lucrările la pistă vor putea începe, pentru că porţiunea până la 2.100 m nu e condiţionată de cursul Someşului. Nu putem sta pe loc. Planul este ca această porţiune de pistă să fie gata până în 2012 şi tot până atunci sper să finalizăm şi lucrările de deviere a Someşului. Apoi, putem continua cu pista până la 3.500 m, astfel că undeva în 2104 acest proiect să fie finalizat”, a spus Tişe.
Oferta Romstrade pentru pistă, analizată de CJ
Proiectul noii piste urmăreşte dezvoltarea traficului aerian la Cluj-Napoca. După inaugurarea pistei de 3.500 m se estimează că traficul ar putea creşte la circa cinci milioane de pasageri pe an. Pista va favoriza zborurile intercontinentale, cele efectuate cu aeronave de mari dimensiuni care, deocamdată, nu pot ateriza la Cluj-Napoca. Sunt vizate curse cu companii de prestigiu pe rute precum Cluj - New York, Cluj - Beijing sau Cluj - Montreal. În prezent, CJ se află în procedură de verificare a ofertei propuse de societatea Romstrade pentru construcţia pistei (lucrarea ar urma să fie executată în 48 de luni, la preţul de 113 milioane de euro, plus dobânda anuală de 12,2%.
DISTRIBUIE
Comenteaza