Rămân stăpâni peste gunoaiele din Cluj-Napoca

Rămân stăpâni peste gunoaiele din Cluj-Napoca
Contractul de gestionare a deşeurilor încheiat de primăria clujeană cu societăţile Brantner şi Rosal rămâne în vigoare cel puţin opt ani. Acest lucru nu scuteşte însă municipalitatea de obligaţiile financiare ce îi revin în proiectul de management al deşeurilor de la nivel judeţean.

Tariful pentru colectarea deşeurilor, practicat în prezent în municipiul Cluj-Napoca (5 lei/persoană/lună), nu va fi influenţat de noul proiect demarat în judeţ - ce vizează construcţia centrului ecologic de depozitare a deşeurilor. Primarul Sorin Apostu a ţinut să precizeze că actualul contract derulat cu firmele de salubritate va rămâne în vigoare cel puţin opt ani, cu posibilitatea de prelungire pe încă patru ani. De abia după această perioadă, deşeurile de pe teritoriul municipiului vor intra sub gestiunea Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară (ADI), ce a fost constituită la nivel de judeţ pentru a manageria deşeurile în sistem integrat.

Consiliul local a aprobat ieri contribuţia la bugetul Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) - constituită în vederea gestionării deşeurilor menajere din judeţ - , precum şi partea de cofinanţare ce îi revine pentru implementarea acestui proiect. Pentru ADI, Consiliul Local Cluj-Napoca va achita suma de 0,15 lei pe cap de locuitor, în timp ce pentru implementarea sistemului de management integrat al deşeurilor, participă cu suma de 17 euro pe cap de locuitor. "Aprobăm acum planul ADI, din care suntem parte, având în vedere că urmează să fie depusă documentaţia pentru accesarea fondurilor europene destinate implementării noului sistem de management integrat al deşeurilor. Acest lucru nu înseamnă, însă, că nu vom mai continua contractul pe care îl avem încheiat cu firmele de salubritate pe care le-am angajat", a ţinut să precizeze primarul Sorin Apostu. Anul trecut, municipalitatea a atribuit contractul de salubritate societăţilor Brantner-Vereş şi Rosal Grup, iar preţul pe care asociaţiile de proprietari au obligaţia să-l achite este de 5 lei de persoană, pe lună. Contractul cu cele două societăţi se va derula pe o perioadă de opt ani, cu posibilitatea de prelungire pentru încă patru ani.

"În toată această perioadă, ADI nu va putea interveni în contractul pe care noi îl avem pe rol. De altfel, Comisia Europeană, care va finanţa proiectul de la nivel judeţean, nici nu are o asemenea pretenţie, pentru că se ştie că licitaţiile anterioare organizate de administraţiile locale rămân valabile pe toată perioada pentru care s-a încheiat contractul adjudecat", a comentat primarul Apostu. Astfel, a mai precizat edilul, tariful practicat în prezent în municipiu pentru serviciile de salubritate va rămâne în vigoare. Sumele pe care municipalitatea are obligaţia să le achite pentru cofinanţarea implementării noului sistem de management integrat al deşeurilor nu se cunosc încă, având în vedere că preţul final al proiectului se va fixa în funcţie de rezultatele celor zece licitaţii implicate în acest proiect.

"În prezent, fiecare administraţie publică locală din judeţ are obligaţia să achite 17 euro pe cap de locuitor pentru cofinanţarea întregului proiect de management integrat al deşeurilor. Aprobăm şi noi această sumă, însă este una estimativă. Pentru că se ştie că, faţă de ceea ce arată studiile de fezabilitate, licitaţiile vor fi cele care vor stabili suma reală implicată în acest proiect", a spus primarul Apostu. El a amintit că în ce priveşte situaţia municipalităţii, ADI îşi va prelua atribuţiile de abia după ce va expira contractul actual cu firmele Brantner şi Rosal. "Atunci, preţurile pentru selectare şi colectarea deşeurilor vor fi reglate de piaţă. Nu putem şti de acum ce preţuri vor fi implicate atunci. Ce putem spune este faptul că ADI va avea obligaţia să întreţină centrul ecologic de depozitare a deşeurilor, iar costurile de întreţinere vor fi cu atât mai mici cu cât cantitatea deşeurilor reciclabile va creşte", a susţinut Sorin Apostu.

Viceprşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Radu Bica, a explicat că noul proiect de gestionare a deşeurilor din judeţ în sistem integrat se va derula pe o perioadă de 32 de ani. "Mai aveam nevoie de acordul primăriei cu privire la cofinanţarea acestui proiect pentru a transfera documentaţia la Ministerul Mediului. Mai departe, ministerul va transfera documentaţia la Bruxelles pentru obţinerea finanţării europene", a afirmat Bica. În total, proiectul a fost evaluat la peste 76 de milioane de euro, din care circa 40 de milioane vor fi finanţate din fonduri europene. Prima licitaţie în cadrul acestui proiect vizează construcţia centrului de depozitare a deşeurilor, urmată de alte licitaţii ce implică asigurarea asistenţei de proiect, dirigenţiei de şantier, achiziţiei de echipamente pentru colectarea selectivă a deşeurilor, construcţia rampelor de transfer etc.

 

Comenteaza