Răsturnare de situaţie: Romstrade, din nou “în cărţi” pentru pista de 3.500 m

Răsturnare de situaţie: Romstrade, din nou “în cărţi” pentru pista de 3.500 m
Licitaţia pentru execuţia noii piste a Aeroportului Cluj trebuie să continue cu compania bucureşteană în poziţie de singur competitor, a decis CNSC.
Preşedintele Consiliului Judeţean (CJ), Alin Tişe, nu înţelege cum a reuşit Romstrade să obţină câştig de cauză la Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC), de vreme ce oferta propusă pentru construirea pistei nu îndeplineşte condiţiile de calificare. În cazul în care se dovedeşte că greşeala aparţine Comisiei de licitaţie, procedura de atribuire a contractului va continua. Dacă, însă, motivarea CNSC nu e justificată, administraţia judeţeană se va adresa instanţei.

Compania Romstrade, patronată de proprietarul Blue Air, Nelu Iordache, rămâne în cursa pentru obţinerea contractului ce vizează construcţia noii piste a Aeroportului Cluj. Decizia aparţine CNSC, iar CJ, prin autoritatea contractantă - aeroportul, are obligaţia de a continua evaluarea singurei oferte înscrise în licitaţie, cea a Romstrade. Procedura de atribuire a contractului a fost deschisă în 5 octombrie. Romstrade s-a angajat să execute pista în patru ani, la preţul de 113 milioane de euro. După o analiză de câteva zile, Comisia de licitaţie a decis că oferta Romstrade nu îndeplineşte toate condiţiile de calificare, motiv pentru care a anulat procedura de atribuire.

Vicepreşedintele CJ, Radu Bica, cel care a coordonat Comisia de licitaţie, a transmis faptul că oferta nu corespunde la capitolul “situaţie economico-financiară”, precum şi la capitolul “capacitate tehnică şi profesională”. Preşedintele CJ, Alin Tişe, a oferit şi mai multe detalii, explicând că Romstrade nu dispunea de un contract din partea unei instituţii bancare care să ateste finanţarea lucrărilor. Era o condiţie elementară pentru calificare, a susţinut Tişe, dat fiind faptul că licitaţia prevede realizarea noii piste printr-un credit furnizor. “Romstrade a venit doar cu un acord simplu”, a motivat Tişe decizia comisiei. Mai mult, liderul CJ a adaugat ieri că nici condiţiile de dobândă anuală (12,2%) oferite de Romstrade nu au cum să convină administraţiei judeţene fiindcă sunt mult peste ceea ce prevede legea.

Decizia CJ de a anula procedura de licitaţie a fost contestată la CNSC de către Casa de avocatură Predoiu & Asociaţii, în numele Romstrade. În contestaţie a fost motivat fiecare element depunctat de Comisia de licitaţie. Printre altele, avocaţii Romstrade au arătat că fişa de date pentru această licitaţie prevedea ca “ofertantul să prezinte acorduri de finanţare încheiate cu bănci sau cu alte instituţii de credit pentru asigurarea creditului furnizor, în vederea finanţării de 10% din valoarea primului contract subsecvent”. Pentru dovedirea acestei cerinţe, au susţinut avocaţii Romstrade, “au fost depuse înscrisuri provenind de la patru instituţii bancare: Credit Suisse International, Deutsche Bank, UniCredit Ţiriac Bank şi Raiffeisen Bank, prin care îşi exprimau acordul şi intenţia de a finanţa contractul în situaţia atribuirii acestuia”.

Mai mult, avocaţii au adăugat că “un contract de credit furnizor nu este acel contract încheiat între executant şi societatea bancară, ci cel încheiat între executant şi beneficiar, contract prin care executantul se obligă - faţă de beneficiar - să asigure şi finanţarea lucrării (care în mod obişnuit ar trebui să cadă în sarcina beneficiarului) din surse proprii sau din alte surse. În situaţia în care executantul nu asigură finanţarea lucrării doar din surse proprii, acesta încheie convenţii cu instituţii financiare care vor asigura fondurile necesare efectuării lucrării. În faza de ofertare, agentul economic are obligaţia de a prezenta acordurile încheiate cu astfel de instituţii financiare, apte să asigure finanţarea lucrărilor”, se mai arată în contestaţia depusă la CNSC.

Atât liderul CJ, Alin Tişe, cât şi vicepreşedintele Radu Bica, au anunţat că aşteaptă motivarea deciziei CNSC înainte de a lua vreo hotărâre în cazul acestei licitaţii. “Avem la dispoziţie câteva zile după ce obţinem motivarea. Avem timp să vedem cum tratăm această problemă. Dacă CNSC are dreptate, evident că vom respecta legea şi vom merge mai departe cu evaluarea ofertei Romstrade. Dacă, însă, decizia CNSC nu se justifică - fiindcă avem o comisie care a decis că oferta Romstrade nu poate fi calificată şi nu degeaba a ajuns la această concluzie - atunci alegem calea instanţei. Trebuie să analizăm, să vedem cine a greşit”, a spus Alin Tişe. “Dacă ne vom opune deciziei CNSC, ar însemna să pierdem mult prea mult timp. Dar sunt curios cum îşi motivează această decizie, cum a ajuns la concluzia ca această firmă poate fi calificată în licitaţia pentru pistă, de vreme ce s-a prezentat cu documente necorespunzătoare”, a apreciat Radu Bica.

Reprezentanţii Romstrade nu au putut fi contactaţi ieri pentru a comenta decizia CNSC.

Comenteaza