“Regii asfaltului” toacă la Cluj 100 de milioane de euro

“Regii asfaltului” toacă la Cluj 100 de milioane de euro
Beşciu, Vulpescu, Umbrărescu şi Tender s-au asociat cu firmele de casă ale administraţiei locale, iar, împreună, au pus monopol şi pe drumurile din Ardeal.

Jumătatea tandemului Umbrărescu-Căşuneanu, iţele lui Ovidiu Tender şi influenţa lui Dan Beşciu “penetrează” Clujul. Chiar dacă au avut recomandări proaste, afacerile acestor personaje au fost întreţinute ani de zile din bani publici, fie de CNADNR, fie de administraţiile locale din ţară. Pentru a sparge gheaţa şi la Cluj, “regii asfaltului” s-au asociat cu firmele “de casă” ale Primăriei Cluj-Napoca şi au pus mâna pe cele mai râvnite contracte de întreţinere a drumurilor, ce valorează 98,8 milioane de euro.

 

Mult disputata licitaţie privind atribuirea contractelor de întreţinere a drumurilor naţionale, organizată de Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Cluj (DRDP) - sucursală a Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), a fost adjudecată. Câştigătorii?

 

Aceleaşi societăţi care, de ani buni, obţin grosul lucrărilor de pe drumurile publice. Sunt contracte care le ridică venitul anual la zeci de milioane de euro, astfel încât au ajuns să se plaseze în topul celor mai profitabile societăţi de construcţii din România. ZIUA de Cluj vă prezintă cine sunt oamenii din spatele acestor societăţi şi modul în care au ajuns să se asocieze pentru a câştiga licitaţia, tocmai cu acele firme de pe plan local, cu “trecere” la administraţia locală atunci când vine vorba despre lucrări la drumuri.

 

DRDP Cluj administrează şapte judeţe în Ardeal, motiv pentru care şi ofertele pentru licitaţia “multianuală vară-iarnă” (contracte atribuite pe o perioadă de patru ani) au venit pentru şapte loturi: Cluj, Bistriţa, Oradea, Baia Mare, Alba, Satu Mare şi Zalău. Consorţiul Euroconstruct Trading ’98 Bucureşti - Han Grup, sucursala Cluj-Napoca a câştigat contractul pentru drumurile aferente secţiei Cluj, la un preţ de 52,69 milioane lei (fără TVA).

 

 Societatea Diferit din Cluj-Napoca, a obţinut lucrările pentru Secţia Bistriţa, cu o ofertă de 48,99 milioane de lei. Asocierea Spedition UMB Bacău – Tehnostrade Bacău – Athos - Ritorsa Trans Sălaj - Loial Impex Suceava a obţinut contractul pentru secţia Oradea, la un preţ de 68,6 milioane de lei. Aceeaşi asociere de firme şi-a adjudecat şi contractele pentru secţia Baia Mare, la un preţ de 52,71 milioane de lei şi Satu Mare, la un preţ de 40,9 milioane de lei.

 

Asocierea SIRD Timişoara – ICSH Hunedoara - Plastidrum Bucureşti va asigura întreţinerea pe drumurile aferente secţiei Alba, cu o ofertă de 75 de milioane de lei, iar consorţiul Euroconstruct Trading ’98 – Transbitum - Drumuri şi Poduri Sălaj se va ocupa de lotul Sălaj, la preţul de 34,9 milioane de lei.

 

Primul consorţiu, cel care a acaparat drumurile Clujului, este coordonat de societatea Euroconstruct Trading ’98 Bucureşti, una din aliatele societăţilor lui Umbrărescu şi Căşuneanu în acapararea banului public. în spatele acestei firme, se află omul de faceri Dan Beşciu (40%) şi Sorin Vulpescu (60%), cunoscuţi alături de Dorin Cocoş (soţul Elenei Udrea) ca “grupul Golden Blitz”.

 

 împreună cu firma lui Căşuneanu, Pa&Co şi a lui Dorinel Umbrărescu, Spedition UMB, Beşciu şi Vulpescu au obţinut, pe vremea când Radu Berceanu se afla în fruntea Ministerului Transporturilor, contractul în valoare de 200 de milioane de euro pentru realizarea unui tronson din Autostrada Bucureşti – Ploieşti. De altfel, conform presei de specialitate, în anul 2007 societatea lui Beşciu a urcat pe locul trei în topul firmelor de construcţii, cu un profit de 24,4 milioane de euro.

 

Pentru drumurile Clujului, Beşciu a atras “în schemă” societatea Han Grup, deţinută de familia turcă Sipahi şi cunoscută ca un client fidel al Primăriei Cluj-Napoca. De altfel, Han Group s-a pus bine şi cu Primăria capitalei, unde, pe vremea administraţiei Videanu, a câştigat contracte pe bandă rulantă pentru reabilitarea bulevardelor din Bucureşti, cu valori de zeci de milioane de euro. Societatea a încheiat şi un contract privind semaforizarea Bucureştiului, în valoare de aproximativ 20 de milioane de euro.

 

Anul acesta, Han Group a fost ameninţată de actualul primar al Capitalei, Sorin Oprescu, cu rezilierea constactului, în cazul în care nu termină până la începutul lunii decembrie lucrările începute. La Cluj, societatea are contracte cu municipalitatea clujeană din 2004. Până în 2006, a încasat de la Primărie peste 3,8 milioane de lei. Han Group a primit, de ochii lumii, şi de la Primăria clujeană un ultimatum pentru “proastă calitate” privind lucrările la bulevardul Nicolae Titulescu, executate în 2007. Societatea a fost ameninţată cu neplata sumei din contract şi a garanţiei de bună execuţie, adică peste un milion de lei.

 

Anul acesta, reprezentanţii Han Group – sucursala Cluj au recunoscut că au primit somaţie de la Primărie, însă au afirmat că nu s-au putut ocupa mai repede de lucrări din pricina vremii foarte capricioase. Şeful sucursalei clujene a societăţii, Nechita Chiorean, a declarat că s-a conformat şi a refăcut lucrarea. Cu toate acestea, societatea a încasat pentru lucrările executate în 2007, la Cluj, 2.857.621 de lei.

 

Anul acesta, Han Group a mai câştigat un contract în asociere cu Euroconstruct Trading ‘98 şi Global Engineering, în cadrul programului de modernizare “100  de străzi”. Conform presei de specialitate, la începutul acestei toamne compania franceză Eurovia, divizia grupului francez Vinci, unul dintre cei mai mari constructori din lume, a achiziţionat Han Group.

 

 Conform aceleiaşi surse, Han Group a înregistrat anul trecut o marjă netă de profit de 27%, la o cifră de afaceri de 17,5 milioane de euro, fiind una dintre cele mai profitabile companii de profil.

 

O altă societate care a încasat tot ce se putea încasa din fondurile Primărirei

Cluj-Napoca, destinate străzilor, este Diferit Cluj-Napoca. Contractul semnat cu DRDP vizează lotul Bistriţa şi are o valoare de 48,99 milioane de lei. Societatea s-a “născut” în 2001, după ce RADP (Regia Autonomă a Domeniului Public),  condusă la acea vreme de actualul consilier judeţean PSD Liviu Medrea, a scos la vânzare o serie de active la iniţiativa fostului primar Gheorghe Funar.

 

Patronul societăţii este un fost inginer din cadrul RADP, Nicolae Petri, care controlează societatea alături de soţia sa. Din 2004 până în 2007, Petri a încasat de la Primărie peste 20 de milioane de lei. Cel mai important proiect din această perioadă a fost modernizarea zonei Pieţei Cipariu. începând din acest an, societatea deţine cvasimonopol pe lucrările de întreţinere a străzilor din municpiu.

 

Conform anunţului Primăriei de atribuire, din 1 octombrie, firma a contractat lucrări de peste 188 de milioane de lei. Este vorba despre trei contracte ce însumează o pondere de 83% din valoarea tuturor lucrărilor de întreţinere la străzi pe un an de zile: întreţinere periodică străzi modernizate - 116.714.600 de lei, întreţinerea specifică străzi nemodernizate - 42.595.630 de lei şi întreţinere trotuare, alei şi scări pietonale - 29.624.750 de lei.

 

Spedition UMB Bacău – Tehnostrade Bacău – Athos Cluj-Napoca - Ritorsa Trans Sălaj - Loial Impex este cel de-al treilea consorţiu şi cel mai câştigat, având în vedere că se va ocupa de trei loturi ale DRDP (Oradea, Baia Mare şi Satu Mare), urmând să încaseze peste 162.200.000 de lei.

 

Primele două societăţi, Spedition UMB şi Tehnostrade, sunt controlate de băcăuanul Dorinel Umbrărescu, unul dintre apropiaţii lui Costel Căşuneanu. Presa a relatat despre contractele pe care ambele societăţi le-au încasat pe vremea când Băsescu se afla la Primăria Bucureşti (s-a relatat despre mai multe contracte pentru lucrări la drumuri în capitală, pe care Băsescu i le-ar fi mijlocit lui Căşuneanu).

 

De altfel, aceleaşi societăţi, în parteneriat cu societatea lui Beşciu, Euroconstruct Trading ’98, au fost abonate la contracte grase ale CNADNR. Unul se referă la realizarea tronsonului Autostrăzii Bucureşti – Ploieşti, între kilometrul 19 şi 62. Ulterior, conform presei centrale, din cauza unor dispute financiare, Căşuneanu şi Umbrărescu au ajuns să se ameninţe cu plângeri la Direcţia Naţională Anticorupţie, astfel încât, în prezent, cei doi se evită pe cât posibil.

 

Un alt consorţiu important, care a câştigat lotul Alba, este condus de Societatea de întreţinere şi Reparaţii Drumuri (SIRD) Timişoara, deţinută de controversatul om de afaceri Ovidiu Tender. Această societate s-a înfiinţat în 2001, prin externalizarea serviciului de întreţinere drumuri de la DRDP Timişoara. Presa a relatat despre mai multe contracte pe care această societate le-a încheiat fie cu administraţia locală din Timişoara, fie cu administraţia judeţeană Timiş, pe care însă nu le-a onorat. Cu toate acestea, societăţii i-a crecut anual profitul.

 

De altfel, în 2004, omul de afaceri Ovidiu Tender a reuşit să achiziţioneze de la AVAS pachetul majoritar la întreprinderea de Construcţii Siderurgice Hunedoara (ICSH). Presa a criticat la vremea respectivă modul în care s-a derulat această privatizare, având în vedere că Tender a cumpărat întreprinderea la un preţ mic, fără ca, ulterior, să-şi respecte obligaţiile contractuale.

 

Un contract câştigat de Tender anul acesta, de asemenea amplu mediatizat, se referă la modernizarea drumului judeţean Timişoara – Masloc, în valoare de peste 30 de milioane de euro. Conform autorităţilor judeţene din Timiş, Tender nu a respectat nici un termen, ba mai mult, a solicitat preţuri mai mari pe lucrări. La licitaţia DRDP Cluj, “imperiul Tender” a fost reprezentat atât prin SIRD, cât şi prin ICSH, în consorţiu cu societatea Plastidrum. Aceasta din urmă este o societate care are ca obiect de activitate executarea marcajelor rutiere.

 

S-a înfiinţat în 1996, iar acţionari sunt societatea elveţiană Plastiroute şi CNADNR. Plastidrum s-a aflat în centrul unui scandal recent, care ar fi condus chiar la demisia fostului şef al CNADNR, Mihai Grecu. (Presa a relatat că toţi directorii CNADNR ar fi fost sponsorizaţi de Plastidrum să-şi petreacă un concediu în Amsterdam).

 

De opt ani, această companie deţine monopol pe toate contractele de marcaje pe drumurile naţionale din ţară. în mai multe rânduri, reprezentanţii unor societăţi de specialitate au ieşit public pentru a reproşa Ministerului Transporturilor acest fapt.

 

Un ultim consorţiu este cel care a câştigat lotul Sălaj: Euroconstruct Trading ’98 – Transbitum - Drumuri şi Poduri Sălaj. Adică aceiaşi Beşciu şi Vulpescu, asociaţi cu o societate cunoscută pe piaţa construcţiilor de drumuri, Transbitum SRL Mangalia.

 

Acţionarii acesteia sunt Transbitum International KFT din Budapesta (99,9996%) şi Bitumtrading SRL Mangalia (0,0004%). Iar Bitumtrading este deţinută, în proporţie de 100%, de aceeaşi Transbitum International KFT. însă de societatea Transbitum a fost legat şi numele actualului primar al Mangaliei, Claudiu Tusac, preşedinte al PSD Mangalia.

 

Directorul DRDP Cluj, Eugen Cecan, a declarat pentru ZIUA de CLUJ că documentaţia necesară acestei licitaţii a fost elaborată de CNADNR. “Noi ne-am ocupat de organizare. Iar în documentaţie, am intervenit cu propuneri în funcţie de zone, acolo unde a mai fost cazul să solicităm utilaje în plus”, a explicat Cecan. Acesta a adăugat că preţul estimativ pentru fiecare lot a fost propus în funcţie de media lucrărilor realizate în ultimii patru ani.

 

 “Şi, pentru că iniţial, consorţiile s-au prezentat cu oferte care depăşeau costurile estimate în bugetul nostru, toate au fost invitate la negocieri, aşa cum permite legea. Mai departe, a depins de reprezentanţii acestor societăţi. în funcţie de cum şi-au făcut calculele, au putut sau nu să lase preţul mai jos”, a explicat Cecan. Licitaţia implică 162 de tipuri de lucrări, iar reprezentantul DRDP afirmă că era, oricum, extrem de dificil, indiferent de cât de multă experienţă ar fi avut o firmă, să poată face faţă la o astfel de cerere.

 

“Acesta este motivul pentru care aceste societăţi au venit în asociere”, spune Cecan. Tot el a adăugat că DRDP a reuşit să economisesească în felul acesta aproximativ 20% din suma pe care îşi propusese să o cheltuiască: “Interesul nostru era să ieşim cât mai ieftin. De altfel, conform caietului de sarcini, acesta a şi fost criteriul principal de selecţie a societăţilor câştigătoare”.

 

Societăţile care fac “legea asfaltului”

 

EURO CONSTRUCT TRADING 98 SRL

DAN BESCIU: 40 %

SORIN ŞERBAN

VULPESCU: 60%

 

HAN GROUP SA

AYHAN SIPAHI: 70 %

AYLA R.SIPAHI: 5 %

SIPAHI AYNUR: 5 %

SIPAHI REYHAN: 5 %

IONIŢĂ GHEORGHE: 15 %

 

DIFERIT SRL

PETRI NICOLAE: 75 %

PETRI DANIELA-DENISA: 25 %

 

SPEDITION UMB SRL

UMBRĂRESCU C. DORINEL: 75 %

UMBRĂRESCU (GEGEA) V. MIRELA: 25 %

 

 

TEHNOSTRADE SRL

UMBRĂRESCU C. DORINEL: 70 %

UMBRARESCU (GEGEA) V. MIRELA: 30 %

 

RITORSA TRANS SRL

POP MONICA: 50 %

BIRIS GAVRIL: 50 %

 

SOCIETATEA DE îNTREŢINERE ŞI REPARAŢII DRUMURI TIMIŞOARA SA

ONGRACZ MIRELA CLAUDIA: 0.000187 %

GYORGY ZOLTAN:0.000187 %

SCROB TATIANA:0.000187 %

CIUCA SORIN: 0.000187 %

TENDER SA: 99.999252 %

 

I.C.S.H. SA

SIF BANAT CRIŞANA: 1.68 %

SOCIETATEA DE îNTREŢINERE ŞI REPARAŢII DRUMURI SA: 96.03 %

ALŢI ACŢIONARI: 2.29 %

 

PLASTIDRUM SRL

ALEXANDRU POP: 1.00005 %

PLASTIROUTE SA GENEVA: 68.99995 %

COMPANIA NAŢIONALĂ DE AUTOSTRĂZI ŞI DRUMURI NAŢIONALE DIN ROMâNIA SA: 10 %

PR FINANCING LIMITED: 20 %

Comenteaza