Regulamentul de utilizare a trotinetelor ajunge în Consiliu Local: operatorii au câştigat două cerinţe, cetăţenii nu plătesc amenzi

Regulamentul de utilizare a trotinetelor ajunge în Consiliu Local: operatorii au câştigat două cerinţe, cetăţenii nu plătesc amenzi

Regulamentul privind condițiile de utilizare a trotinetelor electrice închiriate prin intermediul unei platforme online, în regim self-service, pe domeniul public al municipiului Cluj-Napoca, ajunge pe masa consilierilor locali. Şedinţa va avea loc marţi, 3 noiembrie 2020. 

În urma dezbaterii publice, la care au participat reprezentanţii municipalităţii, cetăţeni, activişti de mediu, dar şi un operator din cei trei de închiriere de trotinete electrice (Lime), s-au schiţat mai multe propuneri care să fie incluse în acest regulament. Operatorul Lime a reuşit să primească îngăduire din partea Primăriei la două puncte: timpul de ridicare al trotinetelor parcate ilegal a fost modificat de la 90 la 120 de minute şi documentul nu speficică punte fixe de unde pot începe cursele, ci doar locurile unde nu pot fi parcate aceste vehicule. Deşi s-a cerut şi sancţionarea utilizatorilor pentru dierse nerespectări ale regulamentului, operatorii sunt în continuare unicii amendaţi. 

CE SPUNE REGULAMENTUL 

Conform regulamentului, trotinetele nu vor mai putea fi amplasate pe trotuare cu lățimea mai mică de 2m, pe locurile de parcare, în zona stațiilor de autobuze și a standurilor de taxi, nici pe aliniamentele clădirilor sau gardurilor și nici pe trecerile de pietoni ori intersecții.  Operatorul flotei va avea obligația să ridice în maxim 120 de minute trotinetele staționate pe locurile interzise, în caz contrar, acestea vor fi ridicate de către RADP, iar operatorul va fi amendat.

Prin regulament se stabilesc, inclusiv, o serie de obligații în sarcina operatorilor de flote de trotinete electrice cu privire la asigurarea unor cerințe de calitate și siguranță în activitatea desfășurată, relația cu autoritatea publică locală și condițiile financiare. De exemplu, flota de trotinete va trebui să îndeplinească toate criteriile prevăzute în legislația aflată în vigoare privind buna circulație a acestora și va fi obligat să asigure accesul permanent Primăriei și Poliției la datele în timp real privind trotinetele aflate în circulație pe domeniul public, al celor implicate în evenimente de trafic, numărul de utilizatori pe zi/săptămână/lună și istoricul de circulație al trotinetelor.

Pentru nerespectarea prevederilor din regulament, operatorii vor putea încasa amenzi de până la 2.500 de lei. Deocamdată, documentul nu prevede un număr maxim de trotinete care să aibă dreptul să fie utilizate în oraş.

TREI OPERATORI PRIVAŢI LA CLUJ

În septembrie 2019, Flow a intrat pe piața clujeană. Utilizatorii trebuie să își instaleze aplicația disponibilă pe IoS și pe Android. Tariful este 2 lei pentru pornire și de 0,5 lei/minut. Vehiculul poate fi lăsat ulterior, după folosire, în una din stațiile de încărcare indicate pe hartă. Locațiile primelor trei stații din Cluj-Napoca sunt Bd. 21 Decembrie (The Office), str. G. Barițiu 1 (Banca Transilvania), Parcul Rozelor, (Winners). Bolt a lansat, la final de iulie, serviciul de închiriere trotinete electrice în Cluj-Napoca. Deblocarea costă 2 lei, iar călătoria este 0,6 lei/min. Nu în ultimul rând, pentru a merge cu Lime, utilizatorii plătesc 3 lei pentru a debloca trotineta și fiecare minut al cursei este taxat cu 60 de bani. Echipa locală se ocupă de mentenanța, încărcarea și plasarea trotinetelor în oraș. Tot din iulie, la Cluj-Napoca, Lime pot fi închiriate din aplicația Uber.

Amintim că, și municipalitatea clujeană avea în plan implementarea un sistem de închiriat trotinete electrice, proiect câştigător în cadrul programului de Bugetare participativă.

CE SPUNE CODUL RUTIER

În România Codul Rutier interzice circulația trotinetelor electrice pe trotuare. Polițiștii au aplicat numeroase amenzi celor care nu respectă regulile de circulație a trotinetelor. Aşdar, cine nu respectă reglementările, va fi sancționat cu amenzi din clasa a III-a de sancțiuni, între 870 și 1.160 de lei.

Conform Ordonanței de Urgență, trotineta electrică este un “vehicul utilizat pentru transportul unei singure persoane, a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 6 km/h, dar nu depășește 25 km/h și care este echipat cu un motor electric.” Odată cu intrarea în vigoare a noii legi, nicio trotinetă electrică nu va mai avea voie pe trotuar. Acestora li se permite însă, circulația pe pistele special amenajate pentru biciclete și pe șoselele unde nu există piste speciale, dacă viteza maximă admisă pentru autovehicule pentru acel sector de drum nu depășește 50 km/h.

Cei care folosesc trotinete electrice trebuie să fi împlinit vârsta de 14 ani și, până la 16 ani, sunt obligați să poarte căști de protecție.

Boc susţine trotinetele, dar nu vrea situaţia din Copenhaga

Amintim şi faptul că municipalitatea a avut în plan o reţea publică de închiriere de trotinete, pe modeul Bike Sharing, propusă în cadrul procesului de bugetare participativă, însă proiectul nu a fost pus încă în practică. Deocamdată, edilul Emil Boc susţine utilizarea acestui mijloc alternativ de transport în comun, însă după reguli stricte, pentru a împiedica Clujul să ajungă în situaţia altor oraşe europene:

"Vă citez ştirea din Copenhaga: primăria interezice accesul în centrul oraşului a trotinetelor electrice închiriabile din 1 ianuarie 2021. Oamenii nu mai au loc să meargă pe stradă din cauza trotinetelor aruncate peste tot […]. Singapore înterzice trotinetele pe trotuare, model pe care îl are în vedere şi Franţa sau Germania. Când spun aceste lucruri, le spun cu bună credinţă, nu vreau să ajunge acolo".

Comenteaza