S-a inventat carosabilul pentru pietoni: pe Constanţa

S-a inventat carosabilul pentru pietoni: pe Constanţa
Riverani şi clujeni care tranzitează, pe jos, strada Constanţa condamnă administraţia locală că n-are habar de strategii privin managementul circulaţiei din oraş, în aşa fel încât pe străzile nou asfaltate traficul pietonal să se deruleze normal şi civilizat.

Pe toata lungimea străzii Constanţa (după Liceul Nicolae Bălcescu) şi în continuare pe strada Someşului până la intersecţia cu strada Lalelelor, ca pieton, între orele 8-18, eşti obligat să circuli pe carosabil, alături de maşini. Aceasta deoarece, spun cetăţenii, pe trotuare sunt parcate maşini, în condiţiile în care, foarte aproape, în Piaţa Mihai Viteazul, există două alternative pentru şoferi - parkingul Leu şi parcarea cu barieră a primăriei. Mai mult, cetăţenii spun că primăria le dă răspunsuri aberante, explicându-le că soluţia pe termen lung care ar rezolva problemele lor este amenajarea parkingului de la Sala Polivalentă.

În zona Constanţa-Ploieşti, unde acum câţiva ani administraţia autoriza pe bandă rulantă proiecte de turnuri şi care urma să se configureze ca un centru financiar al oraşului, traficul a luat-o razna. Este vorba despre cel pietonal, despre care cetăţenii spun că se desfăşoară doar pe partea carosabilă. Maşinile sunt parcate, potrivi acestora pe trotuare, ilegal, iar primăria nu are soluţii coerente pentru a obliga şoferii să respecte legea. "Aş avea o sugestie pentru reducerea costurilor primăriei. Şi anume, desfiinţarea indicatoarelor de circulaţie <<Oprirea/Staţionarea interzisă>>. Sau chiar şi cele de <<staţie de autobuz>>. Oricum nu le respectă decât unii fraieri şi, oricum, cei care le încalcă nu păţesc nimic. Sau poate or fi ceva nababi, având în vedere că îţi permit să ia amenzi peste amenzi pentru aceste contravenţii. La o adică, de ce mai avem serviciul de poliţie locală, putem liniştiţi să îl desfiinţăm şi pe acesta. La numeroasele reclamaţii legat de parcări ilegale, care stânjenesc circulaţia pietonilor sau a altor maşini, ne tot recomandaţi ca <<pentru operativitate apelaţi 24 de ore pe zi la poliţia locală>>. Ei bine, am sunat azi ca să reclam faptul că, zi de zi, pe strada Constanţa sunt parcate maşini pe ambele trotuare (subliniez, cu semnele de oprire interzisă şi, mai mult, cu semne adiţionale de ridicare de maşini), care blochează circulaţia pietonilor pe trotuare şi a maşinilor pe două sensuri (trebuie să se meargă la mica întelegere). Răspunsul: "domnule, nu putem pune câte un poliţist în fiecare intersecţie". Am o întrebare simplă: ce ne sugeraţi să facem în astfel de situaţii, ca să putem circula normal, când poliţia locală se pare că nu ne poate ajuta?", semnalează primăriei în 8 ianuarie, Dragoş.


Un alt cetăţean, Virgil Grecu, a invitat reprezentanţii primăriei, la pas, pe strada Constanţa pentru a face o plimbare printre maşini în mişcare sau staţionate. "Dacă dumneavoastră consideraţi că traficul pietonal, la o simplă plimbare pe toată lungimea străzii Constanţa (după Liceul Nicolae Bălcescu) şi în continuare pe strada Someşului până la intersecţia cu strada Lalelelor, între orele 8-18, se desfăşoară normal, îmi rezerv dreptul să mă abţin. Mi-aş permite să va sugerez că aţi făcut o greşeală imensă după refacerea tramei stradale când aţi "uitat" să remontaţi stâlpişorii de demarcare a părţii carosabile de trotuare deoarece maşinile parcate nu mai permit pietonilor să circule decât pe partea carosabilă. Personal, parcurg traseul zilnic spre serviciu şi, efectiv, sunt îngrijorat de riscul uriaş de acroşare al pietonilor de către autovehicule, caz în care, moral, aţi avea o parte importantă din vină", a semnalat primaului, Grecu.


În schimb, municipalitatea nu este la fel de îngrijorată de situaţie. "Vă comunicăm că direcţiile de specialitate din Primăria Cluj-Napoca analizează soluţii pe termen lung pentru decongestionare traficului şi crearea de noi locuri de parcare care să deserveasca în special zona centrală, însă şi pentru cartiere. Spre exemplu, în acest an va demara construcţia unui nou parking la Sala Polivalenta, de 445 de locuri, care va oferi o alternativă celor care doresc să ajungă în centrul municipiului prin posibilitatea parcării maşinii la o distanţă rezonabilă de zona centrală. Tot în acest sens avem în vedere o serie de măsuri pentru încurajarea transportului în comun în detrimentul utilizării maşinii: crearea de trasee dedicate transportului în comun, înnoirea parcului auto al Companiei de Transport Cluj-Napoca (în 2013 au fost achiziţionate 10 troleibuze iar în 2014 vor fi achiziţionate 50 de autobuze noi) etc. Toate aceste proiecte sunt anunţate prin intermediul website-ului Primariei. În concluzie, ţinem cont de aspectele semnalate de dvs. şi de alţi cetăţeni ai municipiului şi avem în vedere toate sesizările în stabilirea priorităţilor de investiţii", a fost răspunsul Biroului Mass media al primăriei.


În schimb, oamenii spun că funcţionaţii primăriei le insultă inteligenţa şi se întreabă dacă aceştia au normă la numărul de răspunsuri la sesizări, indiferent de conţinutul acestora, fie ele şi în afara problemei. Aceasta deoarece, în zona Constanţa, la o sută de metri există două alternative pentru şoferi - parkingul Leu şi parcare cu barieră a primăriei, aşa că nu se justifică de ce, în continuare, se parchează pe trotuare şi primăria se laudă că face un parking la Sala Polivalentă, situată în altă parte a oraşului. "Să nu mai vorbesc că această problemă de pe strada Constanţa e doar o exemplificare a unei situaţii generale din Cluj, unde s-a ajuns să nu se mai respecte nici o regulă privind parcarea autoturismelor. Dacă vă reclamam o problemă din Mărăşti, tot acel parking din celălalt capăt al Clujului ar fi fost "soluţia"?", comentează unul dintre reclamanţi.

 

Modul în care se parkează în centrul oraşului a făcut obiectul unor discuţii şi sesizări şi în Consiliul Local. Consilierul local PSD Irimie Popa s-a declarat nemulţumit că poliţia locală nu este eficientă când intervine în centrul oraşului pentru a determina şoferii să parcheze regulamentar. El a cerut chiar un raport cu privire la această activitate, din care, media pe anul trecut la ridicat maşini, pe zi, era de 5 autovehicule.


Cu toate acestea, specialiştii au menţionat că, pentru centru istoric, strategia este alta. Preşedintele Ordinului Arhitecţilor din România, arhitectul Şerban Ţigănaş, a explicat că în centrul oraşului lucrurile sunt dezastruase în ceea ce priveşte calitatea spaţiului pietonal deoarece primăria nu are o strategie. "La Cluj s-a împământenit practica prin care primăria externalizează la pachet lucrările pe spaţiul public, fără a impune proiecte coerente pentru acestea, prin licitaţii care nu au un subiect clar, o practică perfecţionată în urmă cu câţiva ani cu ocazia contractului de modernizare a 300 de străzi. Altfel spus se licitează şi se contractează preţurile unitare pentru principalele elemente care vor fi măsurate ulterior, respectiv borduri, suprafeţe asfaltate. Se sare deliberat peste proiecte, cu consecinţe vizibile: incoerenţa spaţiilor realizate, lipsa de viziune unitară asupra standardului specific pentru designul urban. Nimic nu este clar, unde se folosesc anumite materiale şi unde nu, unde se folosesc bolarzi, care este înălţimea bordurilor astfel ca circulaţia pietonală să fie confortabilă, unde se renunţă la trotuare pentru că sunt prea înguste şi se adoptă soluţia "shared space", spaţiu împărţit în comun de pietoni şi autovehicule cu tranzit redus", preciza Ţigănaş pentru ZIUA de CLUJ.

 

Comenteaza