Să visăm frumos! Spitalul care aduce drumuri moderne, cu şase benzi, la Cluj - HARTA

Să visăm frumos! Spitalul care aduce drumuri moderne, cu şase benzi, la Cluj - HARTA
Spitalul Regional de Urgenţă pare să fie salvarea pentru traficul din Floreşti. Sau elementul care îl va ucide definitiv.

La finele săptămânii trecute, terenul unde ar urma să fie construit Spitalul Regional de Urgenţă (SRU) - din zona unităţii militare din Floreşti - a fost vizitat de un secretar de stat de la Ministerul Sănătăţii. Acesta s-a întâlnit cu reprezentanţi ai autorităţilor locale şi judeţene. „S-a discutat foarte concret, inclusiv despre detalii - unde vor fi rezervoarele de apă, de gaz, pe unde vor veni utilităţile. În România se vor face trei spitale de urgenţă, la Iaşi, Craiova şi Cluj, dar primul se va face la Cluj. Lucrările ar urma să înceapă în 2019 şi să se finalizeze în 2023. Durează cam un an realizarea studiului de fezabilitate, apoi alte câteva luni proiectarea", a spus viceprimarul Dan Tarcea, la Realitatea FM.

Un spital regional de urgenţă este extrem de util pentru Transilvania, dar acesta poate rezolva şi o serie de probleme de infrastructură rutieră. „Vor fi două fluxuri de trafic, cel actual, dar şi unul către spital. De aceea este nevoie de drumuri", a explicat şi primarul din Floreşti, Horia Şulea.

În planul urbanistic zonal pentru SRU există mai multe îmbunătăţiri aduse infrastructurii actuale. Totul este ca acestea să fie realizate până în 2023, altfel ambulanţele vor rămâne blocate în ambuteiaje prin Floreşti. „SRU este obiectivul de care Clujul trebuie să profite din punct de vedere al infrastructurii", spun reprezentanţii Consiliului Judeţean.

Iată care sunt cele mai importante drumuri pentru care există propuneri de construire sau modernizare, până la ridicarea noului spital:

  • Drumul Naţional 1 ar urma să fie lărgit la trei benzi pe sens de la ieşirea din Cluj până la SRU. În dreptul spitalului se va face o lărgire la patru benzi. Prima bandă spre Floreşti va fi una de decelerare, va da într-un scurt pasaj subteran şi va ieşi în parcarea spitalului; prima spre Cluj va ieşi din parcare prin pasaj şi va fi una de accelerare, pentru inserţia pe DN1. Pentru lărgirea DN1 vor trebui făcute unele mici exproprieri, inclusiv dacă ne referim la Vivo!, Metro sau Compania de Apă Someş. Ar urma să se extindă chiar şi pe zona unde acum Primăria Floreşti construişte un trotuar. La pachet, pe Calea Floreşti ar urma să se circule pe câte trei benzi pe sens, prin desfiinţarea parcărilor existente. Prima bandă va fi dedicată mijloacelor de transport în comun.
  • Primăria Floreşti are un proiect de realizare a unei centuri ocolitoare de sud, care ar urma să iasă pe drumul de la Sf. Ion al Clujului. Lucrările ar fi trebuit începute, ultima dată, în aprilie 2017, dar bat pasul pe loc. Termenul de finalizare asumat de constructor, Diferit SRL, este aprilie 2018. Ei bine, acest drum ar urma să fie lărgit la patru benzi. „Le-am spus celor care au venit la întâlnirea de pe terenul viitorului spital că Primăria Floreşti nu îşi poate asuma mai mult de două benzi. Dacă vor să fie patru, să finanţeze de la Guvern", a spus Horia Şulea. Lărgirea centurii ar urma să se facă abia către 2023, aşa încât să fie gata atunci când se va termina şi spitalul. În plus, această centură ar putea fi prelungită în viitor până la Autostrada Transilvania. Puţini ştiu că o legătură a Clujului cu autostrada, făcută prin sudul Floreştiului, a fost gândită încă de la începutul anilor 2000 şi că un culoar a fost desenat în PUG-ul comunelor Floreşti şi Gilău, dar până la urmă pe respectivul traseu s-au dat autorizaţii pentru construirea de blocuri.
  • SRU şi Vivo! Ar urma să fie legate de un drum de 18,5 metri lăţime.

Evident, principalul drum care ar urma să fie de folos Spitalului Regional este centura metropolitană a Clujului, care însă ar urma să se realizeze mai devreme. Şoseaua expres apare în Masterplanul general de transport şi are aprobare pentru finanţare europeană. Problema este că Guvernul nu a făcut deocamdată niciun demers să absoară banii. Momentan avem doar o estimare de costuri pentru studiul de fezabilitate şi atât.

Proiectul de construire a unui Spital Regional de Urgenţă a fost lansat în mandatul de preşedinte al Consiliului Judeţean Cluj al liberalului Marius Nicoară, începând din 2004, fiind vorba de o unitate care să deservească judeţele din Regiunea Nord-Vest. CJ Cluj a identificat atunci un teren pentru acest spital în zona Câmpeneşti, aparţinând comunei Apahida, situată în estul municipiului Cluj-Napoca, dar proiectul nu a fost prins la finanţare din partea Guvernului. După 2008, când s-a schimbat conducerea CJ Cluj, noul preşedinte al instituţiei, Alin Tişe, a schimbat şi amplasamentul spitalului, în comuna Floreşti, situată în vestul municipiului Cluj-Napoca, dar lipsa finanţării guvernamentale a împiedicat şi de această dată începerea construirii Spitalului Regional de Urgenţă. Potrivit proiectului, viitorul Spital Regional de Urgenţă Cluj urma să aibă 800 de paturi, 37 de secţii medicale şi să dispună de un heliport. În 2016, premierul de atunci, Dacian Cioloş, a declarat că lucrările la spital vor începe în a doua jumătate a anului 2017. Banii vin de la Comisia Europeană. Aceasta va aloca 150 milioane de euro pentru construirea celor trei spitale regionale din România.

 

Comenteaza