Scandal monstru între aeroporturile din Ardeal: mureşenii, acuzaţi de la Cluj de “blat”
- Scris de Cosmina Fernoaga
- 17 Ian 2012, 22:12
- Administraţie
- Ascultă știrea

Aeroportul din Mureş nu ar putea funcţiona fără a fi subvenţionat de stat, iar acest lucru este nelegal, a afirmat liderul Consiliului Judeţean (CJ) Cluj, Alin Tişe. Faptul că aeroportul din Mureş se întreţine din banii administraţiei judeţene îi permite să-şi atragă companiile aeriene prin tarife extrem de joase, în detrimentul celorlalte aeroporturi. Tişe spune că va sesiza Consiliul Concurenţei în legătură cu această situaţie şi că va deschide o acţiune în instanţă. Compania Wizz Air, de plidă, în loc să plăteasc o taxă firească de circa 11-12 euro pe pasager, pe aeroportul din Mureş achită doar 0,9 euro, ceea ce este de neconceput, a explicat directorul aeroportului clujean, David Ciceo.
În calitate de entităţi care produc venituri, regiile aeroporturilor Cluj, Târgu-Mureş, Sibiu sau Oradea nu pot fi subvenţionate de către stat, a explicat Tişe. "Doar o anumită categorie de investiţii, ce ţin de dezvoltarea aeroporturilor, poate fi susţinută de către administraţiile judeţene sub a căror autoritate se află aceste obiective. Cheltuielile ce ţin de partea de funcţionare a aeroporturilor sunt considerate ajutoare de stat, iar legea interzice să acorzi astfel de ajutoare. Este ca şi cum noi am finanţa aeroportul, pentru ca acesta, la rândul său, să ofere facilităţi unor companii aeriene private", a spus Tişe.
Aeroportul din Târgu-Mureş, în schimb, face tocmai acest lucru, iar din acest motiv Tişe a dezvăluit că se va adresa Consiliului Concurenţei şi, de asemenea, va deschide o acţiune în instanţă. "Subvenţiile alocate de Consiliul Judeţean Mureş pentru activitatea aeroportului permit acestui obiectiv să creeze o concurenţă neloială aeroporturilor vecine, dat fiind faptul că atrage companiile aeriene cu taxe extrem de joase. Am decis să atacăm în instanţă hotărârile prin care administraţia judeţeană a alocat subvenţii aeroportului din Mureş şi, de asemenea, pentru că practică această concurenţă neloială vom sesiza şi Consiliul Concurenţei", a comentat Tişe.
Ciceo a explicat că subvenţiile pe care le primeşte de la stat aeroportul din Mureş conduc la o distorsionare a competiţiei dintre aeroporturi. "Există o ordonanţă guvernamentală din 2011 care specifică tipul de obiective ce nu pot fi finanţate de către stat, în conformitate cu normativele în domeniu practicate şi pe plan european. Or, în cazul aeroportului din Mureş se încalcă legislaţia", a spus Ciceo. El a exemplificat că aeroportul mureşean a beneficiat de echipamente pe care în mod normal ar fi trebuit să şi le acopere din venituri proprii. "S-a cumpărat un aparat de degivrare din banii CJ, de 400.000 de euro, scări pentru îmbarcare de 180.000 de euro, dar şi echipament de handling şi probabil şi alte bunuri", a precizat Ciceo.
Acest aspect permite aeroportului din Mureş să perceapă taxe foarte mici companiilor aeriene. "Normal, când trebuie să-ţi asiguri singur costurile de întreţinere, atunci este firesc să impui companiilor aeriene, unor privaţi, de altfel, nişte taxe justificate. Aeroportul din Mureş nu mai are această problemă. Nu se preocupă să-şi asigure venituri, de vreme ce statul îi dă totul, aşa că îşi permite să atragă companii percepând taxe foarte joase, în detrimentul celorlalte aeroporturi vecine", a spus Tişe. Ciceo a dat ca exemplu Wizz Air. "În mod normal, pentru serviciile aeroportuare, degivrare, aterizare,o companie aeriană are obligaţia de a achita o taxă de minim 11-12 euro pentru fiecare pasager. Aeroportul Târgu-Mureş îşi permite luxul de a percepe de la Wizz Air o taxă de numai 0,9 euro pe pasager, ceea ce este absolut de neconceput", a afirmat Ciceo.
Preşedintele CJ Mureş, Lokodi Emöke, s-a arătat foarte deranjată de reacţia omologului de la Cluj. "Este foarte rău că, de la ideea realizării unui parteneriat între cele două aeroporturi, am ajuns acum să avem astfel de poziţii, dar nu au decât să facă tot ce vor. CJ Mureş nu a alocat nici un ban pentru operatorii aerieni. Banii s-au dat pentru regia aeroportului, care se află strict sub autoritatea noastră", a spus Lokodi.