SENS UNIC vs BANDĂ REVERSIBILĂ. Faza pe cititul în studii, la Primăria Cluj

SENS UNIC vs BANDĂ REVERSIBILĂ. Faza pe cititul în studii, la Primăria Cluj
Autobuz CTP

Presiune mare pentru continuarea benzii dedicate mijloacelor de transport în comun. Specialiștii din primărie au pe masă un studiu și îl anticipează pe altul, încă nefinalizat.

Primăria clujeană a comandat, de la Universitatea Tehnică (UTCN), două studii. Unul vizează traficul, cu aplecare asupra mijloacelor de transport în comun, și este necesar municipalității pentru a obține fonduri europene pe axa 4.1 din Programul Operațional Regional. Concret, Clujul dorește să își cumpere mijloace de transport noi, ecologice, pentru a le înlocui pe cele vechi, iar aplicația prevede obligația elaborării unui studiu de trafic actualizat. Acest studiu a fost realizat de UTCN și predat deja primăriei.

Pe de altă parte, municipalitatea a mai solicitat un studiu, care se referă strict la continuarea benzii dedicate mijloacelor de transport în comun pe axa est-vest. În august 2017 au intrat în utilizare benzile dedicate de la biserica Sf. Petru până în apropiere de primărie, dar marea provocare este extindere către vest, pe Moților, strada pe care două dintre cele patru benzi ar urma să fie folosite doar de autobuze și troleibuze. Acest studiu nu este gata.

Cu toate acestea, viceprimarul Dan Tarcea a declarat miercuri, la Realitatea FM, că în interiorul primăriei există ”o idee conturată” și că aceasta va fi ”supusă unei dezbateri interne săptămâna viitoare”. ”Ne dorim să extindem benzile dedicate, pentru că și acestea fac parte din componenta de smart city a orașuluI”, a spus Tarcea. E bună și cartea de algebră, dar nu mai bine așteptați manualul de geometrie dacă vorbiți despre paralelipipede?

ZIUA de CLUJ a discutat cu profesorul Nicolae Filip, șeful laboratorului de trafic din cadrul Departamentului autovehicule rutiere și transporturi al Facultății de Mecanică din UTCN. ”Am depășit termenul limită, ar fi trebuit să predau studiul deja. Problema este foarte complexă și nu am încă o soluție finală. Există ideea benzii reversibile pentru Moților, dar nu știm dacă Poliția Rutieră va fi de acord.

Dacă vorbim de benzi unice, trebuie să avem în vedere că strada Clinicilor este practic saturată. Nu putem să lăsăm tot traficul în seama acestei artere. Din păcate, nu ne putem baza pe investiții viitoare, lărgiri de străzi, centuri, etc. Pentru acestea este nevoie de ani, dar noi trebuie să căutăm o variantă care să corespundă realităților prezentului. Voi elabora o propunere, dar nu mă grăbesc”, a spus Filip.

Care sunt variantele în ipoteza de amenajare de benzi dedicate la bordură, pe ambele sensuri, între Primăria Cluj-Napoca şi strada George Coşbuc.

1. Sens unic dinspre centru spre Mănăştur; în tandem, strada Cardinal Iuliu Hossu va avea sens unic dinspre Mănăştur spre centru, iar pe Clinicilor se vor instala semafoare pentru regularizarea circulaţiei.

2. Bandă reversibilă. Practic, actuala bandă de mers dinspre Mănăştur spre centru se va putea folosi, dar numai între orele 07:00 şi 10:00; după aceea, se va circula invers, dinspre centru spre cartier.

3: Benzile dedicate să funcţioneze temporar, între anumite ore. Este ideea primarului Emil Boc. El a propus și un mod de protejare a benzilor dedicate: să se instaleze stâlpişori retractabili, care între orele când banda este exclusivă pentru autobuze să permită doar intrarea mijloacelor de transport în comun, apoi să se ridice din nou, ca să nu pătrundă şi restul maşinilor.

Comenteaza