Struțocămila transportului școlar. Pariu că va fi un eșec?

Struțocămila transportului școlar. Pariu că va fi un eșec?
Sistemul american school bus a fost regândit românește

Proiectul transportului școlar cu circuit închis se lansează marți și, la modul cum este conceput, se profilează ca un mod alternativ de a arunca bani pe fereastră. Poate ne înșelăm. Urăm succes proiectului.

Primăria lansează de marți un proiect-pilot, emanație a programului de bugetare participativă. Ideea a fost anunțată încă de la finalul anului trecut, urma să fie pusă în practică mai întâi din februarie, apoi din aprilie. Iată că va fi în septembrie, dar într-o formă diferită de ce a propus Cristina Roman, ca bugetare participativă. În fapt, se pregătește să fie un mare eșec.

Primarul Emil Boc a declarat miercuri că proiectul-pilot va dura o lună și jumătate, după care se va analiza felul în care funcționează și va deservi copiii din clasele 0-4 de la două școli clujene, Nicolae Bălcescu și Avram Iancu.

”Autobuzele vor avea inscripționat „transport elevi” pe toate laturile. S-au identificat cinci trasee: Mănăștur (Bucium) - Minerva - Memorandumului, Mănăștur (Bucium) - Calea Florești - Memorandumului, Zorilor - Calea Turzii, Gheorgheni (strada Unirii) - Nicolae Titulescu, cartierul Mărăști (IRA) - Aurel Vlaicu - 21 Decembrie.

În toate autobuzele se va afla câte un reprezentant al Poliției Locale. Autobuzele vor opri la cele două școli, iar elevii vor fi preluați de cineva de acolo. Sunt 900 de copii vizați de acest proiect, cei care sunt în clasele 0-4 la cele două școli, iar aceștia pot urca în autobuze însoțiți. Este permis ca autobuzele să fie utilizate de copii din clasele 0-4 de la alte școli aflate pe traseu”, a arătat Boc.

Curse școlare au existat și în trecut. În acestea puteau urca și adulți cu suficient tupeu și nu ajungeau la școli, ci urmau curse predefinite. Plusurile firave ale actualului program aici trebuie căutate. În schimb, nu trebuie căutată nicio asemănare cu sistemul school bus american. Autobuzele urmează de fapt traseele clasice, comuniste, fără să intenționeze să se apropie de domiciliile elevilor.

Nu s-a făcut nici măcar efortul de a se concepe niște puncte suplimentare de încărcare. Deci nu este school bus, e 29E sau 30E, cu unele ajustări. E drept, aici intră în scenă și problema declarării corecte a adreselor. Mulți părinți au avut domiciliu flotant în momentul înscrierii copiilor la școală, deci nu vă întrebați de ce autobuzele pentru Bălcescu și Avram Iancu vin din cartierele Mănăștur sau Gheorgheni.

Autoarea proiectului de pe bugetare participativă se gândea, în mod naiv, la o aplicație de smartphone prin care șoferul să fie informat de eventualitatea absenței copiilor. În forma actuală, chiar nu e cazul. IT-iștii să nu își mai bată capul.

Rigiditatea celor care au conceput proiectul în forma anunțată și încăpățânarea părinților de a-și duce copiii cu propria mașină va transforma acest demers într-un eșec. Niște bani aruncați pe geam. Pentru că proiectul nu încearcă să vină cu adevărat în sprijinul copiilor.

Decât să îți duci copilul la 07:30 în stație, făcând 5-10 minute și pe jos, până acolo, mai bine îl urci în mașina personală la 07:40. Scopul proiectului era acela de a decongestiona traficul în zona școlilor. Vom reveni cu fotografii marți, în ziua lansării autobuzelor școlare pe stil (nu prea) nou. 


PROPUNEREA INIȚIALĂ

”Propun implementarea unui proiect de autobuze/microbuze școlare cu circuit închis, în cooperare cu toate școlile, iar copiii să fie luați din cea mai apropiată stație de locuința acestora”

Cristina Roman, pe bugetareparticipativă.ro

Comenteaza