Foto STUDIU: Clujul are nevoie de noi linii de autobuz. Jumătate din călătorii, făcute acum de pensionari

STUDIU: Clujul are nevoie de noi linii de autobuz. Jumătate din călătorii, făcute acum de pensionari

Trafic infernal în Cluj-Napoca? Coloane infinite de maşini, dimineaţa şi seara, pe marile artere din oraş? Nici nu mai luăm în calcul ieşirile spre localităţile limitrofe. De ce? Un studiu recent publicat indică o rezolvare bine ştiută de autorităţile locale, dar (care pare) greu de pus în practică. 

Municipalitatea încurajează clujenii să folosească transportul în comun pentru a degreva traficul auto, în special cel din centru, chiar se laudă cu gratuităţile oferite pentru elevi, studenţi şi pensionari. Chiar dacă se lucrează la dezvoltarea parcului de maşini al Companiei de Transport Public (CTP) şi la introducerea de benzi dedicate pentru transportul în comun, este ignorată cea mai mare stringentă problemă: linii care să deservească noile cartiere ale oraşului, zone preponderent locuite de angajaţi, elevi şi chiar studenţi.

Pensionarii, principalii utilizatori ai transportului în comun

De ce spunem aceasta? Studiul “Pact pentru mobilitate” relevă că, în perioada septembrie 2015 – ianuarie 2017, jumătate din călătoriile cu abonamentul au fost făcute de pensionari, categorie de populaţie care locuieşte în centrul oraşului, cartiere interbelice şi socialiste, bine deservite de transportul în comun (65.000 de pensionari beneficiază de gratuitate pe mijloacele de transport în comun, n. red.).

STUDIU:  Clujul are nevoie de noi linii de autobuz! Jumătate din călătorii, făcute acum de pensionari

Doar 37% dintre studenţi merg cu transportul în comun

În anul universitar 2017-2018, în Cluj-Napoca erau înregistraţi 76.062 de studenţi. Deşi majoritatea beneficiază de reduceri pentru transportul în comun, o parte acordate de Ministerul Educaţiei, iar altele de către Primăria Cluj-Napoca, în octombrie 2017 erau încheiate doar 28.301 abonamente. Adică doar 37% dintre studenţi utilizau transportul în comun.

Realizatorii studiului au propus autorităţilor locale câteva soluţii care ar putea creşte numărul studenţilor care aleg să meargă cu autobuzele de oraş, între care mărirea perioadei de valabilitate a abonamentului, digitalizarea şi simplificarea procesului de eliberare de abonamente.

1 din 5 elevi  iau autobuzul spre şcoală

Conform Institutului Naţional de Statistică (INS), 45.000 de preşcolari şi elevi locuiesc în municipiul Cluj-Napoca, adică 14% din populaţia oraşului. Doar că majoritatea lor locuiesc în cartierele Bună Ziua, Borhanci, Sopor, Europa, Iris, Bulgaria şi Dâmbu Rotund, zone slab deservite de transportul în comun.

STUDIU:  Clujul are nevoie de noi linii de autobuz! Jumătate din călătorii, făcute acum de pensionari

Studiu de caz: cu maşina, autobuzul  şi bicicleta spre şcolile din centru

Cât de repede ajungi cu maşina, autobuzul, bicicleta sau pe jos, în traficul de dimineaţă, din cartierele de la periferie până la şcolile din centru? Realizatorii studiului au pus în practică testul, cu punct terminus Liceul Teoretic Nicolae Bălcescu . Concluzia: maşina personală rămâne cel mai rapid mijloc de transport.

STUDIU:  Clujul are nevoie de noi linii de autobuz! Jumătate din călătorii, făcute acum de pensionari

Trebuie să recunoaştem că, totuşi, municipalitatea face investiţii în modernizarea transportului în comun din Cluj-Napoca, însă iniţiativele privind implementarea de noi trasee lipsesc cu desăvârşire.

Benzi dedicate pentru transportul în comun – câştig de 8 minute/cursă

Primăria Cluj-Napoca a dat în folosinţă, în august 2017, banda dedicată pentru transportul în comun pe axa Est-Vest, pe Bd. 21 Decembrie (între stația Someșul și str. Memorandumului, la intersecția cu str. Emil Isac).

De asemenea, în Piața Avram Iancu - latura estică, s-a dedicat o bandă transportului în comun, în prelungirea celei existente în Piața Ștefan cel Mare pe sensul de mers dinspre Piața Cipariu spre Bd. 21 Decembrie. Conform GPS-urilor de pe mijloacele de transport în comun, viteza medie de deplasare a crescut în medie cu 6,5 km/h, adică o scădere a timpului mediu de 8 minute/cursă.

Autobuze pentru două şcoli din centru. Urmează alte cinci

După modelul american, Cluj-Napoca este primul oraș din România care are autobuze școlare. Proiectul propus în cadrul programului de bugetare participativă 2017 a fost implementat începând cu debutul anului şcolar 2018-2019.

Autobuzele sunt dedicate transportului elevilor de clasele 0-4 către ”Avram Iancu” și ”Nicolae Bălcescu”. Primăria plănuieşte să extindă proiectul la alte cinci şcoli din centrul oraşului (Coşbuc, Şincai, Racoviţă, Bathory şi Seminarul Teologic) şi să cumpere 10 noi autobuze.

Investiţii în parcul auto al CTP

Primăria va cumpăra 25 de autobuze electrice cu încărcare din mers, investiţia depăşind 115 milioane de lei. De asemenea, va achiziţiona 60 de autobuze Mercedes-Benz Conecto Euro 6, cu 63,3 milioane de lei. La Cluj-Napoca vor ajunge şi 22 de tramvaie Imperio, produse la Arad, în valoare de 40 de milioane de euro.

“Pactul pentru mobilitate”, lansat în ediţia 2018 a conferinţei "Dialoguri urbane", este un plan care a colectat şi analizat datele de trafic de la nivelului oraşului (cele captate de camerele video din oraș, cele deținute de companiile de taximetrie, cele deținute de universități) pentru a putea înţelege cauzele din spatele aglomeraţiei actuale şi a propune acţiuni imediate ce ar putea fi implementate de către administraţia locală, companii, universităţi.

Iniţiativa aparţine Centrului Cultural Clujean şi este unul din proiectele desfăşurate prin Fondul de Inovare Culturală, un mecanism care sprijină identificarea, experimentarea și măsurarea de soluții alternative la probleme ale orașului care sunt astăzi greu de finanțat, greu de abordat sau chiar greu de identificat. 

În zilele următoare, ZIUA de CLUJ va publica pe larg cauzele aglomeraţiei din traficul clujean, dar şi recomandările specialiştilor pentru autorităţile locale. 

Comenteaza