Tirrena Scavi cere 5 milioane de euro pentru străzi proaste

Tirrena Scavi cere 5 milioane de euro pentru străzi proaste
Italienii vor să forţeze primăria să recepţioneze lucrări de milioane în cadrul programului “288 de străzi”, licitat pe vremea lui Funar, început de Boc şi continuat de Apostu.

Primăria este nemulţumită de calitatea lucrărilor efectuate de consorţiul Conicons-Tirrena Scavi în cadrul programului "288 de străzi". Recepţia finală (după expirarea perioadei de garanţie de trei ani) se face doar în momentul în care arterele sunt impecabile, de aceea municipalitatea a semnat doar pentru 16 artere din cele 288 reabilitate, au confirmat oficialii primăriei. Italienii vor să forţeze însă recepţionarea lucrărilor şi ameninţă primăria cu procese. "Ei consideră că perioada de garanţie curge din momentul în care o lucrare a fost finalizată, şi nu de când a fost efectiv recepţionată. Or, acest lucru nu este în regulă, pentru că cei trei ani de garanţie curg după momentul recepţiei lucrărilor. Noi nu putem accepta lucrări care nu sunt conforme, de aceea în multe cazuri s-a cerut remedierea deficinţelor pe mai multe artere din cele 288 de străzi. Un exemplu este strada Frunzişului, unde s-au înregistrat crăpături între benzi", a explicat primarul Sorin Apostu.

Edilul a menţionat că primăria s-a dovenit de bună-credinţă şi a întins o mână consorţiului privind reasumarea obligaţiilor de plată din contractul pentru 288 de străzi, însă Tirrena Scavi a refuzat să accepte convenţia. "Ne-au cerut să îi ajutăm cu această reasumare a obligaţiilor financiare din contract, având în vedere că biletele la ordin şi-au încetat valabilitatea, iar consorţiul avea nevoie de această hotărâre de consiliu în relaţia cu băncile. Consiliul Local a fost de bună-credinţă şi a aprobat o convenţie de plată, cu un amendament tot de bună-credinţă. Acum, dacă ne-au anunţat că nu vor accepta convenţia, probabil urmăresc altceva. În aceste condiţii nu ne putem ajuta", a menţionat primarul de Cluj.

Contractul pentru modernizarea celor 288 de străzi a fost semnat în 2005, la valoarea de peste 240 de milioane de lei. Din această valoare, primăria a plătit la semnare peste 120 de milioane de lei. "Pentru 84% din restul sumei s-au emis bilete la ordin (aproximativ 100 de milioane de lei - n. red.), cu scadenţă la patru ani, în funcţie de recepţionarea lucrărilor. Această valoare este asumată şi va fi achitată societăţii, conform scadenţelor facturilor din contract. Pentru 16% (peste 19 milioane de lei - n. red.) din sumă nu s-au mai putut emite bilete la ordin, din cauza noilor modificări ale Codului fiscal. În cazul acestor bani, ei se plătesc consorţiului de către Direcţia Economică, doar dacă Direcţia Tehnică dă undă verde, adică recepţionează lucrările", a explicat purtătorul de cuvânt al primăriei, Oana Buzatu.

Potrivit oficialilor primăriei, suma corespunde unor lucrări neîndeplinite, conform contractul. "Consorţiul spune că n-au fost recepţionate lucrările, dar Direcţia Tehnică menţionează că sunt lucrări neîndeplinite", au explicat aceştia. Potrivit viceprimarului Radu Moisin, până în prezent s-a semnat recepţia la terminarea lucrărilor pe toate cele 288 de artere din programul de modernizare de care s-a ocupat consorţiul Garboli Conicos -Tirrena Scavi. Recepţia finală (după expirarea perioadei de garanţie) s-a făcut doar în cazul a 16 artere. Pentru alte 37 procesul-verbal a fost semnat cu obiecţiuni. " Am semnat procesele-verbale cu obiecţiuni pentru 37 de artere. De exemplu, am semnalat borduri fisurate şi am cerut remedierea deficienţelor. Consorţiul are această obligaţie legală să le remedieze. Noi nu tolerăm lucrări care nu sunt de calitate", a subliniat viceprimarul Radu Moisin.

Sandro Mosna, şeful de proiect din cadrul Garboli Conicos-Tirrena Scavi, responsabil cu contractul 288 de străzi, a declarat că societatea îşi face treaba. "Este problema lor dacă nu sunt mulţumiţi de lucrări sau nu recepţionează lucrările. Dacă cer să remediem o stradă mergem şi o facem. Nu depinde de mine ce vom face în continuare. Decizia de a merge la proces se va lua în Italia, de compania mamă. Tot ce am avut de spus am transmis primăriei printr-o adresă. Nu am alte comentarii", a declarat Sandro Mosna pentru ZIUA de CLUJ.

La ultima şedinţă de consiliu, plenul şi-a menţinut hotărârea privind noua modalitatea de plată a banilor către consorţiul care s-a ocupat de programul "288 de străzi". Conform hotărârii, Consiliul Local va achita italienilor peste 21 de milioane de lei eşalonat, în intervalul 2012-2015, după un grafic prestabilit (peste 46.000 de lei în 2012, peste 11,2 milioane de lei în 2013, peste 9,1 milioane de lei în 2014 şi peste 910.000 de lei în 2015). Convenţia s-a făcut însă cu un amendament, ca executantul contractului să nu mai emită alte pretenţii financiare "pentru sumele achitate până în acest moment de către forul local, reprezentând 50% din valoarea facturilor emise şi acceptate la plată, precum şi pentru cele viitoare". Amendamentul nu a fost pe placul consorţiului, care şi-a rezervat dreptul de a se adresa instanţei, nefiind de acord cu convenţia de plată propusă de municipalitate, printr-o adresă expediată oficial CL în data de 11 octombrie anul acesta, semnată de managerul de proiect, Sandro Mosna.

 

Comenteaza