Tişe cere demisia ministrului PDL al Transporturilor

Tişe cere demisia ministrului PDL al Transporturilor
Clujul a fost scos din reţeaua prioritară de transport european, în favoarea Mureşului,
iar din acest motiv preşdintele administraţiei judeţene, Alin Tişe, îl acuză de incompetenţă
pe ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare, şi îi cere să demisioneze.

ZIUA de CLUJ a relatat pentru prima dată despre decizia Ministerului Transporturilor de a promova în reţeaua prioritară de transport european un alt traseu de legătură cu estul Europei, care avantajează municipiul Târgu-Mureş, în detrimentul municipiului Cluj-Napoca. Preşedintele Consiliului Judeţean (CJ), Alin Tişe, spune că ministrul Alexandru Nazare nu avea dreptul să ia decizia de a schimba traseul Borş - Zalău - Câmpia Turzii - Târgu-Mureş - Iaşi - Ungheni cu un alt traseu, care ocoleşte zona de nord-vest a ţării, respectiv Timişoara - Sebeş, Câmpia Turzii, Târgu-Mureş - Iaşi - Ungheni.

Până în 2020 România va primi finanţări europene pentru tot ce înseamnă infrastructură rutieră prin programul TEN-T (Trans-European Transport Network), însă Clujul va fi sărit de la acest capitol. "Pentru tot ce înseamnă trafic rutier, că vorbim de drumuri urbane, naţionale, autostradă sau numai de drumuri locale şi judeţene, Clujul nu va avea prioritate să obţină finanţări, pentru că aşa a crezut de cuvinţă ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare. Eu nu pot accepta o astfel de situaţie. Dacă domnul Nazare, din proprie iniţiativă, a găsit de cuviinţă să promoveze în cadrul Comisiei de Transport a Parlamentului European cu totul altă variantă de legătură cu Estul Europei decât cea care viza nord-vestul ţării şi care includea şi Clujul, atunci înseamnă că este incompetent şi că trebuie să-şi dea demisia", a comentat Tişe.

În opinia sa, Nazare nu ştie care este rolul oraşului şi al judeţului Cluj. "Sunt foarte multe argumente pe care nu înţeleg cum domnul Nazare a putut să le omită. Indiferent cum o iei, Clujul este centrul de dezvoltare al Regiunii de Nord-Vest şi aşa va rămâne. Clujul este nod rutier şi feroviar de maximă importanţă în această regiune, cu atât mai mult cu cât, nu cu mult timp în urmă, pe plan naţional oraşul nostru a fost clasificat pol naţional de creştere. Şi atunci cum să te duci la Comisia de Transport European şi să promovezi ca reţea de legătură spre estul Europei un tronson care vine din Timişoara, merge prin Sebeş, apoi face o scurtă buclă prin Câmpia Turzii şi apoi merge iar spre Târgu-Mureş, după care spre Iaşi - Ungheni? Totul în defavoarea Clujului, pentru că tot transportul de marfă va ieşi pe acest tronson, iar Clujul va avea de pierdut", a semnalat Tişe.

Mai mult, el a atras atenţia că deşi Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca a fost lăsat în programul european TEN-T, acest obiectiv oricum va avea de suferit în urma deciziei lui Nazare. "S-a urmărit să fie protejat Mureşul şi aeroportul din Mureş. Pentru că această reţea va conduce traficul de marfă spre această zonă, iar Aeroportul Cluj va avea enorm de suferit pe componenta cargo", a comentat Tişe. Acesta nu poate să afirme dacă liderii UDMR au făcut presiuni asupra guvernului cu privire la schimbarea traseului spre Europa de Est, ca reţea de importanţă europeană, însă spune că Nazare trebuie să-şi asume această gafă.

În replică la afirmaţiile lui Tişe, Nazare a trimis un comunicat de presă. "Fără a intra într-o polemică cu domnul Tişe, îl invit să consulte atent harta acceptată la Consiliul Miniştrilor Transporturilor din Uniunea Europeană, în data de 23 martie. Pe acea hartă judeţul Cluj este la intersecţia coridoarelor din reţeaua centrală a Uniunii Europene, atât pe feroviar, prin ruta Coşlariu - Cluj-Napoca - Suceava, cât şi pe rutier, prin ruta Sebeş - Turda - Târgu-Mureş - Iaşi - Ungheni. Mai mult, oraşul Cluj-Napoca este nod intermodal de transport, iar aeroportul a fost inclus şi el în reţeaua TEN-T. Toate aceste rute care includ Clujul vor avea începând cu 2014 acces la finanţare europeană", a transmis Nazare.

Trebuie spus că înainte ca Nazare să plece să negocieze extinderea ariei de reţele transeuropene de pe teritoriul României, a vehiculat ca traseu optim între Europa de Vest şi cea de Est varianta Borş - Zalău - Câmpia Turzii - Târgu-Mureş - Iaşi - Ungheni. "Am subliniat din nou importanţa deosebită pe care o acordăm introducerii secţiunii rutiere Borş - Zalău - Câmpia Turzii - Târgu-Mureş - Iaşi - Ungheni în reţeaua centrală. Argumentele sunt extrem de clare: această rută scurtează conexiunea Est-Vest cu 300 de kilometri, conectează Budapesta cu Moldova şi sudul Ucrainei, va fi prima autostradă care să deservească nordul României, va conecta jumătate din România la Piaţa Unică şi, nu în ultimul rând, va acoperi nevoile traficului proiectat", spunea Nazare. După câteva zile, acesta a venit şi a anunţat că varianta acceptată de Consiliul Miniştrilor Transporturilor este Timişoara - Sebeş - Turda - Târgu-Mureş - Iaşi - Ungheni.

 

Comenteaza