Video Tișe, nemulțumit de deszăpezire: "Dacă aș putea, mâine aș rezilia contractul". Cum "fentează" firmele sistemul

Tișe, nemulțumit de deszăpezire: "Dacă aș putea, mâine aș rezilia contractul". Cum "fentează" firmele sistemul
| Foto: Consiliul Judetean Cluj

Președintele Consiliului Județean (CJ) Cluj, Alin Tișe, este nemulțumit de mobilizarea firmelor de deszăpezire pe drumurile județene. Conform contractului, acestora li se aplică penalizări de fiecare dată când intervin târziu.

Alin Tişe a declarat, în direct la Realitatea FM Cluj, că singurul instrument la îndemâna autorităților în cazul încălcării contractului de deszăpezire este penalizarea firmelor responsabile de drumurile blocate, atunci când condițiile meteorologice permit intervenția.

"CJ administrează 1.290 km de drumuri județene. Au fost probleme pe anumite drumuri, ne cerem scuze celor care au fost afectați de acest lucru. În anumite zile, firmele au fost depășite de cantitatea de zăpadă, mai ales la munte s-au concentrat pe zonele unde exista riscul să rămână oamenii blocați în case. Noi aplicăm penalizări în fiecare zi de întârziere sau de lipsă de intervenție. În final, dacă se repetă, ajungem la rezilierea contractului", a afirmat președintele CJ.

"Îmi asum personal această disfuncționalitate, deși avem contract ferm, plătim la timp și CJ are tot interesul să putem circula, în condiții de iarnă, dar să se poată. Am avut săptămâna trecută două drumuri județene închise temporar (DJ 107 P înspre Mărișel și DJ 108 C Mărgău - Ic Ponor, n. red.).

A fost viscol, utilajele nu au putut interveni, iar zăpada a fost de un metru. Putem accepta că au fost și circumstanțe, dar nu putem accepta acest lucru în zonele unde nu am avut situații excepționale, cum ar fi în Feleacu, unde a fost situația ca în municipiu. Aceste lucruri sunt cuprinse în contract și vom aplica penalizări până vor ajunge să nu mai primească nimic", a adăugat Alin Tișe.

CITEŞTE ŞI Scandal pe deszăpezire. Compania responsabilă pentru drumurile blocate din Feleacu este abonată la banul public

Rezilierea contractului nu este o soluție viabilă în mijlocul sezonului rece, întrucât demararea unei noi proceduri de licitație ar putea dura mai bine de un an, mai spune Tișe. 

"Mi-aș fi dorit, dacă aș putea, mâine să reziliez contractul, însă odată reziliat trebuie să intrăm într-o nouă procedură de licitație, care s-ar încheia peste un an. Practic, am rămâne pentru această iarnă fără nicio firmă care să deszăpezească, iar acesta este motivul pentru care nu pot să trec mâine la reziliere acolo unde sunt nemulțumit", a transmis președintele CJ Cluj.

Autoritățile județene au încercat să suplimenteze cu noi utilaje flota de intervenție în situațiile de criză, însă nu au fost găsite firme.

"Firmele care câștigă licitația de multe ori demonstrează că au utilaje și au capacitatea de a face față, după care, având mai multe contracte, fie le mută în alte parte, fie nu le folosesc pe toate, din diverse motive, sau rămân fără personal. 

Am încercat să facem contracte cu alte firme care să intre pe aceste sectoare de drum și să intervină în situații de urgență, când firmele existente nu fac față cantității de zăpadă. Nu există nicio firmă care să dorească să intervină. Este o mare problemă cu firmele și cu forța de muncă", a subliniat Alin Tișe.

Nici firmele care au la dispoziție utilaje și personal nu își fac treaba: mai multe mașini de intervenție au fost surprinse "patrulând" străzile înzăpezite cu lama ridicată, în încercarea de a păcăli autoritățile şi a aduna kilometri de servicii prestate, utilajele fiind monitorizate prin GPS.

"Noi verificăm firmele o dată pe săptămână, monitorizăm utilajele prin GPS, însă de multe ori se întâmplă ca acele mașini să circule fără să pună lama pe drum, în tentativa de a frauda cantitatea de combustibil. Lama nu împinge zăpada, ci ei doar se plimbă. Am avut filmări în care mașinile circulau pe stradă cu lama ridicată. Este diferență de consum și ei încercă să primească mai mulți bani pe combustibil", spune șeful CJ.

Contractele firmelor care nu și-au făcut treaba ar putea fi reziliate din primăvara lui 2019 în ciuda faptului că aveau o durată de patru ani.

"După ce va trece perioada februarie - martie, vom face o analiză foarte concretă a contractului și dacă vom ajunge la concluzia că trebuie reziliat, o vom face de îndată și vom face licitație pentru o altă firmă, însă avem riscul proceselor, care ar putea face ca nici iarna viitoare să nu avem gata licitațiile. Rezilierea se poate contesta, se poate duce în instanță. Ultima licitație de deszăpezire a durat un an și jumătate", a conchis Tișe.

Comenteaza