Foto Transformarea zonei Expo Transilvania, în comisia de urbanism a județului. Tișe: „Este un proiect foarte complicat” / Ce s-a decis

Reamenajarea zonei Expo Transilvania - cartier Mărăști are la bază conceptul walkable and smart-city pentru  străzile adiacente şi construire de parking-uri, cât și extinderea Parcului Aurel Vlaicu.

Proiectul, denumit REGENERARE URBANĂ A ZONEI VERZI EXPO-TRANSILVANIA: AMENAJARE ȘI EXTINDERE PARC „AUREL VLAICU”, AMENAJARE STRĂZI ADIACENTE DUPĂ CONCEPTUL „WALKABLE AND SMART-CITY” ȘI CONSTRUIRE PARKING, MUNICIPIUL CLUJ-NAPOCA”, a fost pe ordinea de zi a ședinței de joi, 2 februarie 2023, a Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului și de Urbanism (C.T.A.T.U) a județului Cluj. 

Chiar dacă este un proiect al primăriei municipiului Cluj-Napoca, acesta a trebuit să obțină un punct de vedere de la Consiliul Județean solicitat de către Comisia de Mediu.

Potrivit documentației, obiectivul de investiții propus prin tema de proiectare este reprezentat de regenerarea urbană a zonei verzi Expo Transilvaia, amenajare și extindere Parc Aurel Vlaicu, amenajare străzi adiacente după conceptul „walkable and smart –city” și construire parking.

Realizarea acestei investiții asigură atingereaprincipiilor de dezvoltareurbană durabilă, prin implementarea unor măsuri și proiecte din cadrul PMUD Cluj-Napoca 2021-2030, cu privire lacreșterea spațiului pietonal în zona urbană,extinderea rețelei velo și a zonelor pietonale, dar și completarea rețelei de parcări de mare capacitate.

Infrastructura multimodală propusă are ca scop realizarea unui raport echitabil între diferitele infrastructuri aferente modurilor de transport, punând pe primul loc oamenii și modurile durabile de deplasare, față de cele motorizate.

De asemenea, proiectul va avea în vedere corelarea cu celelalte documentații în curs de avizare, și anume „Culoar de mobilitate Nord-Pod Oașului-Răsăritului-străzile Răsăritului-Câmpul Pâinii-PodIra”și „Tren Metropolitan Gilău -Florești -Cluj-Napoca -Baciu -Apahida -Jucu –Bonțida Etapa Ia sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala Ide Metrou și Tren Metropolitan Componenta 1. Magistrala Ide metrou”.

Obiectivul principal al lucrării îl constituie regenerarea urbană și peisagistică a zonei prin utilizarea eficientă a teritoriului și orientarea spațiilor către deplasări nemotorizate, mărirea procentului de spații verzi în vederea îmbunătățirii calității vieții, diminuarea impactului asupra mediului în vederea susținerii unui mediu durabil, care să satisfacă nevoile și direcțiile actuale de mobilitate și de petrecerea timpului liber/loisir atât de necesare locuitorilor, vizitatorilor și turiștilor.

Străzile vizate în proiect sunt: Str. Dâmboviţei - tronsonul dintre strada Ialomiţei şi calea ferată; Str. Ialomiţei - tronsonul dintre strada Dâmboviţei și intersecția cu strada Fabricii de Zahăr; Str. Tribunul Vlăduţiu - tronsonul dintre strada Dâmboviţei și strada Răsăritului; Aleea Dâmboviţei - tronsonul dintre strada Dâmboviţei și strada Cojocnei.

Șeful CJ Cluj: „Aveți un proiect foarte complicat acolo”

La un moment dat, în timpul dezbaterilor, președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, i-a spus proiectantului că este un proiect complicat, în special din cauza clădirii Expo Transilvania, care se pare că va rămâne în proprietate privată deoarece primăria Cluj-Napoca nu dorește să exproprieze și clădirea, ci doar zona piațetei și a parcului.

„Eu propun să trimitem dosarul la primăria Cluj-Napoca și să întrebăm dacă într-adevăr nu dorește o expropriere a clădirii Expo Transilvania, pentru că noi așa vedem o rezolvare definitivă și corectă, inclusiv a terenului de sub clădire. De aici încolo primăria decide cum dorește. Dacă ei nu doresc exproprierea o să trimitem dosarul la Mediu și la primărie să rezolve problema în mod unilateral, pentru că domnii de la Mediu ne cer o părere și aceasta înțeleg că nu va fi luată în considerare. Tot primăria va decide ce face. Noi doar dăm o variantă ajutătoare pentru cei de la Mediu, nu un aviz”, a afirmat Tișe.

Comenteaza