Turda îşi scoate transportul public la licitaţie. Contestaţii din mai multe părţi

Turda îşi scoate transportul public la licitaţie. Contestaţii din mai multe părţi
Primăria Turda a lansat licitaţia pentru serviciul public de transport, care este externalizat din 2010, şi se pregăteşte să facă faţă contestaţiilor.

Primăria Turda a scos la licitaţie, în sfârşit, serviciul de transport local. Primarul Tudor Ştefănie anunţase încă din februarie această atribuire, dar procedura a fost amânată. Contractul prin care municipiul externaliza transportul a expirat la începutul lunii mai şi a trebuit să fie prelungit, pentru că nu s-a reuşit organizarea unei noi atribuiri. Anunţul de licitaţie a fost postat în 25 mai pe website-ul primăriei.

5

iulie este data la care ar urma să aibă loc licitaţia pentru transportul public, la Turda.

Municipalitatea a externalizat serviciul din 2010, când RATL, regia desprinsă din IJTL-ul comunist, a fost scoasă din joc. Societatea este acum în insolvenţă. Cele opt trasee turdene sunt operate de autobuzele Societatea de Transport Public (STP) Alba, punct de lucru Turda, dar contractul pe şase ani s-a terminat la 1 mai şi a fost prelungit pentru încă şase luni.

Noua înţelegere ar urma să fie valabilă tot şase ani. Atribuirea se va face prin licitaţie publică deschisă. Firma desemnată drept câştigătoare trebuie să respecte o serie de condiţii destul de dure: să aibă un parc de 27 de autobuze, din care cel mult opt mai vechi de 6 ani şi mai puţin de Euro 4, în ceea ce priveşte norma de poluare, şi, foarte important, să implementeze pe cont propriu un sistem de ticketing, cu validatoare duale, automate în staţii şi sistem de monitorizare.

De asemenea, să plătească o redevenţă anuală de 200.000 de lei. Pe de altă parte, societatea de transport nu primeşte subvenţiile de la bugetul local prevăzute în reglementările naţionale şi internaţionale pentru serviciile de transport şi beneficiază de un nivel redus al acoperirii gratuităţilor (pensionari, elevi, persoane cu dizabilităţi, eroi martir, veterani de război).

În plus, după greva de anul trecut a angajaţilor STP, primăria s-a pus la adăpost: în contractul de delegare a serviciilor de transport se prevede clar că nu pot fi oprite cursele şi nu sunt permise declaraţiile care să atingă imaginea municipalităţii.

Licitaţia pentru transportul local turdean nu este lipsită de controverse. Procedura a fost contestată de Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) pentru că nu a existat transparenţă în ceea ce priveşte organizarea unei dezbateri publice pe tema transportului local şi pentru faptul că municipalitatea nu ia în calcul posibilitatea acordării unor compensaţii către operator.

Discuţia este lungă, dar, pe scurt şi simplificat, lucrurile stau în felul următor: operatorii de transport merg după un program prestabilit şi trebuie să efectueze curse chiar şi cu un singur călător, situaţie în care nu se acoperă costurile cu carburantul, întreţinerea maşinii, salariul şoferului.

Legislaţia prevede că, în varianta în care transportatorul are pierderi, acestea să fie acoperite de autoritatea contractantă. În corespondenţa purtată cu UNTRR, primăria se prevalează de unele diferenţe dintre legislaţia naţională şi cea europeană pentru a motiva excluderea compensaţiilor (subvenţiilor) din documentaţia pentru atribuirea din iulie.

Vizavi de dezbaterea publică, aceasta a existat, dar a fost anunţată cu doar două zile înainte pe site-ul primăriei şi plasată chiar înainte de Paşti. În aceste condiţii, numai două persoane s-au prezentat, ambele interesate: un reprezentant al STP şi unul al grupului de operatori de curse judeţe/interjudeţene Alis. Şi aici a fost contestat demersul primăriei: Adrian Sălăgean, trimisul Alis Grup, a explicat că o astfel de licitaţie trebuie, conform normativelor în vigoare, să fie anunţată cu un an înainte în Jurnalul Uniunii Europene, ceea ce nu s-a întâmplat.

Comenteaza