Ultima şansă pentru devierea Someşului
- Scris de Cosmina Fernoaga
- 08 Oct 2012, 23:44
- Administraţie
- Ascultă știrea

Costuri de 24 de milioane de euro sunt prevăzute în contractul pentru reamenajarea cursului Someşului, cu tot cu lucrările de deviere a râului în zona Aeroportului. Un împrumut de la Banca Europeană de Investiţii (BEI) este singura soluţie pentru susţinerea acestui proiect. Şeful Administraţiei Bazinale de Apă Someş Tisa (ABAST), Dan Canta, a explicat că, pentru acest an, a primit de la Guvern, prin rectificare de buget, suma de 1,8 milioane de lei. Bani s-au consumat pentru realizarea proiectului tehnic. Mai sunt de obţinut două avize, urmând să fie eliberată şi autorizaţia de construire, astfel încât lucrările să poată începe efectiv.
Unul dintre cele mai generoase proiecte de investiţie a fost demarat de ABAST, însă, fără un împrumut de la BEI, va fi dificil de implementat. "Pentru noi este o prioritate acest proiect de reabilitare a cursului Someşului, cu atât mai mult cu cât de el se leagă şi dezvoltarea pistei aeroportului până la 3.500 de metri. Numai că bugetul implicat este foarte mare. Contractul câştigat de consorţiul condus de Socot Târgu Mureş se ridică la peste 24 de milioane de euro. De aceea ne facem planuri să lumă un împrumut de la Banca Europeană de Inevstiţii. Este cea mai viabilă opţiune, pentru că vorbim de un proiect generos şi nu putem sta pe loc", a spus Dan Canta. Oricum, s-a aşteptat prea mult, având în vedere că acest contract a fost licitat de mai bine de un an. "Din lipsă de bani, s-a stagnat. Acum nu mai putem amâna şi trebuie să venim cu o soluţie. Vom face demersuri pentru a accesa acest împrumut la Banca Europeană", a mai spus Canta.
În această vară, prin rectificare de buget, ABAST a reuşit să obţină de la centru suma de 1,8 milioane de lei, pentru demararea acestui proiect. "În mare, aceşti bani s-au cheltuit deja pe proiectul tehnic. Firma lucrează la partea de proiectare, pe care, de altfel, a şi finalizat-o în proporţie de 90%.", a spus directorul ABAST. Mai sunt de obţinut două avize, astfel încât administraţia judeţeană să poată emite autorizaţia de construire. Canta a explicat că autorizaţia de construire va fi emisă de Consiliul Judeţean şi că între timp se vor face demersurile pentru accesarea împrumutului de la BEI. Trebuie spus că BEI aparţine celor 27 de state membre. Această structură bancară acordă credite cu dobândă scăzută pentru proiecte ce vizează îmbunătăţirea infrastructurii, furnizarea de electricitate sau ameliorarea normelor de mediu atât în ţări din UE cât şi în ţări vecine sau în ţări curs de dezvoltare. Proiectul ABAST se pliază pe condiţiile impuse de BEI, fiind inclus în categoria îmbunătăţirilor condiţiilor de mediu. Concret, acest proiect implică lucrări de amenajare pe Someşul Mic şi afluenţi: Becaş, Murători, Zăpodie, Nadăş. Lucrările constau în amenajarea albiei, devierea cursului în zona aeroportului, îndiguiri, ziduri de sprijin şi consolidări de mal pe Someşul Mic şi pe afluenţi. Până când se încheie proiectul ABAST în zona aeroportului, Consiliul Judeţean (CJ) se aşteaptă să aibă finalizată prima etapă a proiectului pistei de aterizare-decolare. E vorba despre primii 2.100 m, pe care consorţiul condus de firma Construcţii Napoca a anunţat că îi finalizează până în vara anului viitor. Tot Consiliul Judeţean are sarcina de a finaliza procedura de exproprieri, prevăzută în cadrul acestui proiect de deveiere a cursului Someşului.