Un proiect de infrastructură a Clujului început pe vremea lui Ioan Rus, lăsat fără finanţare

Un proiect de infrastructură a Clujului început pe vremea lui Ioan Rus, lăsat fără finanţare
Un proiect de infrastructură foarte important pentru Cluj dar şi pentru regiune, legarea centurii Clujului, Vâlcele-Apahida, prin DN1 Turda - Cluj, cu Autostrada Transilvania, a rămas uitat prin sertarele birourilor Companiei de Drumuri.

La începutul lui 2015, când ministru la Transporturi era clujeanul Ioan Rus, a fost finanţat şi a început realizarea unui studiu de fezabilitate pentru un drum de 5,3 km care ar urma să lege Autostrada Transilvania, tronsonul Turda - Gilău, cu DN 1 Turda - Cluj, în zona localităţii Tureni.

După realizarea studiului, trebuia să se asigure bani pentru proiectare şi execuţie. Între timp, s-au schimbat mai mulţi miniştri la Transporturi, mai mulţi şefi la Compania Naţională de Drumuri şi chiar şi şeful DRDP Cluj, dar nu au mai alocat niciun ban pentru realizarea bretelei A3 - DN 1 Tureni.

Avantajele pentru traficul din zonă odată cu construirea acestei şosele ar fi foarte mari. În primul rând traficul greu de pe DN1 care intră acum prin Turda ar evita municipiul. Apoi ar fi legătura foarte uşoară a A3, prin DN1, cu centura Vâlcele - Apahida şi cu Aeroportul Internaţional Avram Iancu Cluj.

Totul s-a blocat la finanţare

Actualul director al DRDP Cluj, Radu Băruţă, a declarat pentru ZIUA de CLUJ, acum la început de 2018, că situaţia acestui proiect este neschimbată din 2016, în sensul că s-a blocat totul la finanţare, că este un studiu de fezabilitate, dar că nu s-a obţinut finanţare mai departe şi că decizia pentru o viitoare finanţare aparţine conducerii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Întrebat dacă a făcut propunere ca acest drum să fie finanţat în 2018, directorul DRDP Cluj a răspuns că au fost făcute mai multe propuneri inclusiv pentru acest drum dar că bugetul alocat a fost mult mai mic raportat la proiectele ce ar trebui realizate.

Băruţă a mai informat că bugetul de întreţinere pe toată regionala, pe cele 7 judeţe, pe acest an, este între 15 şi 20 de milioane de euro, cel mult 3 milioane de euro pe judeţ, în condițiile în care numai realizarea acestei bretele ar costa 30 de milioane.

Directorul DRDP Cluj: Bihorul nu a fost avantajat

Precizăm că surse din DRDP Cluj au declarat, pentru ZIUA de CLUJ, că Ministerul Transporturilor a promis anul trecut că în bugetul pe 2018, vor fi alocaţi bani pentru construirea bretelei de la Tureni, dar că noua conducere a DRDP Cluj ar fi cerut să se aloce bani pentru câteva drumuri din judeţul Bihor, de unde provine noul director general, Radu Băruţă.

Într-o declaraţie pentru ZIUA de CLUJ, Radu Băruţă a spus că este clujean, născut şi crescut în Huedin şi a susţinut că Bihorul nu a fost avantajat în niciun fel în raport cu Clujul, în cazul finanţărilor pentru drumuri. El a precizat că este adevărat că au fost alocaţi bani în acest an pentru un drum, DN 76, din judeţul Bihor.

„La DN 76, lucrările au început în 2010 şi suntem în 2018 şi nu e gata. Dacă nu se face acum, se pierde finanţarea, drumul este finanţat nu de acum, de mult. Trebuia să-l terminăm, să nu pierdem banii. E o diferenţă mare între o investiţie finanţată şi o investiţie care este propusă spre finanţare.

Pentru cea care este finanţată sunt bani, trebuie terminată. Cealaltă este o opţiune dacă sunt bani să o promovezi. Să terminăm unele şi apoi să începem altele. Dacă le începem pe toate şi dăm câte 3 lei la fiecare, nu se vede nimic într-un an", a afirmat Băruţă.

În momentul în care a demarat studiul de fezabilitate la acest proiect, reprezentanţii CNAIR au informat că exproprierile pentru acest obiectiv se vor face pe lăţimea de 70 m, specifică unei autostrăzi, chiar dacă la început şoseaua ar urma să aibă statutul de drum naţional, cu una sau cu două benzi pe sens. Era prevăzut de asemenea, ca într-o a doua fază, dacă traficul va impune şi vor fi bani, drumul să fie extins pe lăţime.

Comenteaza