Urbanismul la Cluj: drumuri ca autostrăzile sau zone unde ajungi cu racheta

Urbanismul la Cluj: drumuri ca autostrăzile sau zone unde ajungi cu racheta
Zonele cu reţele edilitare deficitare din extensiile oraşului vor putea fi construite cu locuinţe cu densitate mică, prevede noul Plan Urbanistic General.

Proprietarii de terenuri din Cluj-Napoca vor să construiască noi locuinţe în sudul neurbanizat al oraşului. Deocamdată aici reţelele şi drumurile civilizate sunt doar pe planşe ori în recomandările unui Plan Urbanistic General (PUG) încă neintrat în vigoare.

În ultima şedinţă a Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului şi Urbanism (CTATU) a fost prezentat un studiu de oportunitate pentru întocmirea Plan Urbanistic Zonal care vizează construirea de locuinţe familiale cu două şi trei apartamente, în zona străzii Borhanciului. Pe terenul de 8.000 mp ar urma să fie construite imobile cu parter şi două etaje, conform arhitectului Mircea Dinculescu, cel care a susţinut proiectul. Noile reglementări de construire din oraş, conform PUG deocamdată neintrat în vigoare, stabilesc o densitate mică pentru proiectele rezidenţiale din zone care încă nu dispun de infrastructură corect dimensionată.

„Pentru zonele cu reţele deficitare, cum e aceasta, noul PUG prevede locuinţe individuale de densitate mică, suprafeţele se urbanizează, iar acolo e potrivit un regim de înălţime mai mic şi parcele mai mari, de 1.200 mp. Parcele de 400 mp ai în zone unde dispui de reţele, unde ai apă", a explicat arhitectul Eugen Pănescu, membru al CTATU şi al echipei care a lucrat la noul PUG. Probleme pentru locuirea în aceste zone sunt ridicate nu doar de utilităţi, ci şi de acces. Chiar normele din noul PUG, ce prevede drumuri de 16 m în zonă au fost considerate nerealiste de către fostul arhitect şef al oraşului, Adrian Iancu, membru al CTATU. „Sunt drumuri noi în PUG late ca autostrăzile, care nu au la bază un studiu de circulaţie actualizat. Singurul studiu de circulaţie este acela din 2007-2008", a comentat Iancu.

„Nu aveţi dreptate! În acest caz, e vorba de singurul drum colector din zonă. Iar un profil de 16-18 m nu înseamnă autostradă. E un drum cu două benzi, cu vegetaţie, cu locuri de parcare şi pistă de biciclete. Oamenii cu parcele în Sopor ar trebui să fie conştienţi că şi parcelele lor cresc în valoare când se face un drum normal în zonă, unde altfel ajungi cu racheta. E important să fie standarde", a replicat Pănescu. „Acum solicităm un aviz privind oportunitatea studierii zonei. Trebuie să analizăm zona şi să informăm vecinii, drumul va fi regularizat", a dat asigurări Dinculescu.

Cât despre încadrarea terenului în Unitate Teritorială de Referinţă CC (centru de cartier), Iancu a subliniat că pentru a obţine indici de construire prevăzuţi pentru astfel de terenuri, proprietarii trebuie să asigure şi servicii. „Dacă vreţi centru de cartier, faceţi nu doar locuinţe, ci şi dotări. Centrul de cartier presupune funcţiuni publice, piaţă, monumente", a intervenit Iancu.


În final, comisia a decis amânarea proiectului, la cererea primarului Emil Boc, care a decis analizarea proiectelor de mari dimensiuni şi cu impact major în oraş numai după intrarea în vigoare a noilor reguli de construire. „Mai ales pentru zone din acestea mari, neconstituite, ar trebui să aşteptăm. Noul PUG oricum bate la uşă", a susţinut primarul.

Kristina REŞTEA
Luminiţa SILEA

Etichete
Comenteaza