Viitorul Plan Urbanistic General e deja depăşit. La capitolul parcări
- Scris de Luminita Silea
- 24 Ian 2012, 21:41
- Administraţie
- Ascultă știrea

Echipa care a întocmit Planul Urbanistic General (PUG), încă neaprobat, a propus o serie de parcaje subterane şi supraterane care să rezolve problemele de circulaţie din oraş: degajarea trotuarelor şi a carosabilului. Oficialii primăriei spun însă că propunerile presupun fonduri consistente, au amplasamente revendicate şi nu pot fi materializate. Singurele proiecte de parcări care au şanse de a începe în 2012 sunt parkingul subteran de la Centrul Cultural Transilvania şi parcare supraterană din zona Mehedinţi-Negoiu.
Soluţiile găsite în ultimii ani de Primăria Cluj-Napoca pentru crearea de noi locuri de parcare nu sunt suficiente deoarece conduc la ocuparea parţială a trotuarelor şi a părţii carosabile, fapt care îngreunează şi mai mult circulaţia din oraş. "Astfel, este necesară dezvoltarea de parkinguri publice în zone rezidenţiale, în funcţie de necesităţile identificate la nivelul fiecărui cartier. De asemenea, trebuie luate măsuri care să permită o mai bună administrare a parcărilor din municipiu. Se recomandă realizarea de parcaje supraterane în zona gării CFR (conform noii organizări a zonei), reamenajarea spaţiului de la Opera Maghiară, zona Splaiul Independenţei (stadionul nou), diferite locaţii în cartierele aglomerate, cu dimensiuni mici şi medii. Parcaje subterane sunt oportune în Piaţa Cipariu, Piaţa Universităţii, Piaţa Mihai Viteazul, Intrarea în Cimitirul Central", sunt recomandările din noul Plan Urbanistic General, aflat în curs de avizare.
Oficialii primăriei spun că viziunea privind construirea de parkinguri din noul PUG Cluj este rezultatul unor discuţii mai vechi, din 2005-2006, când s-au inventariat mai multe amplasamente în Cluj-Napoca pretabile la astfel de construcţii. "Aşa a rezultat parkingul Primăverii, dar şi parcările din Gheorgheni sau Mărăşti (parkingul Fabricii aflat în construcţie - n. red.). Au fost şi locaţii posibile, însă neacceptate de cetăţenii din zonă pentru amplasarea de parcaje supraterane, pe Gheorghe Dima sau Aurel Vlaicu, unde nu au mai demarat proiectele. În zona stadionului nu avem un teren unde să edificăm o parcare supraterană. Există parcaje subterane la stadion şi sala polivalentă. În Piaţa Cipariu avem o parcare cu barieră pe care am amenajat-o în urma unei înţelegeri cu Parohia Greco-Catolică, nu avem cum să ne întindem cu un parking subteran şi să abuzăm de bunăvoinţa acesteia. În Piaţa Mihai Viteazul a existat un proiect de parcare subterană, însă acesta nu a putut fi demarat din pricina unor conducte", a atras atenţia primarul interimar Radu Moisin.
Acesta a declarat că singura propunere din PUG care ar avea cât de cât şanse să fie pusă în practică ar fi realizarea unei parcări supraterane în Piaţa Gării. "Dacă Ministerul Transporturilor va da un răspuns pozitiv solicitării pe care am făcut-o anul trecut, de a primi terenul dintre Gara Mare şi Gara Mică, atunci există şanse pentru acest proiect. Deocamdată, nu avem un răspuns ferm. Mai există o propunere de parking subteran în zona Kogălniceanu - Universităţii, care ar avea impedimentul vestigiilor arheologice din zonă, conform specialiştilor. Problema rămâne însă a fondurilor. Un parking subteran este de cel puţin două ori mai scump decât o parcare supraterană. Nu cred că vom putea face acest parking din bugetul local, aşa că rămâne varianta asocierii. În legătură cu aceasta, aşteptăm să vedem exact dacă vom avea un ofertant în momentul în care vom scoate spre concesiune parkingul subteran de la Centrul Cultural Transilvania, de pe B-dul 21 Decembrie", a menţionat Moisin.
Singura certitudine a primăriei la capitolul parcări rămâne finalizarea celor două parkinguri începute - cel de pe Fabricii (452 de locuri) şi cel de pe Mehedinţi (120 de locuri), dar şi demararea proiectelor parkingului de la Centrul Cultural Transilvania şi parcajului suprateran din zona Mehedinţi-Negoiu. În propunerea de buget pe 2012, la capitolul parkinguri în cartiere este nominalizată suma de 14 milioane de lei.