Autobuze fără șofer și cu hidrogen la Cluj-Napoca. Boc: ''Nu cred că viitorul se mai poate face cu autobuze diesel, poluante''

Autobuze fără șofer și cu hidrogen la Cluj-Napoca. Boc: ''Nu cred că viitorul se mai poate face cu autobuze diesel, poluante''

Anul acesta, municipalitatea urmează să cumpere microbuze fără șofer și autobuze cu hidrogen.

''Nu cred ca viitorul se mai poate face cu autobuze diesel, poluante, asmd. Viitorul se face cu tren metropolitan, metrou, autobuze electrice, autonome sau hidrogen. La hidrogen, crearea statiilor de incarcare e problema, la electrice e invers. Dar vom avea amandoua. Avantajul pe care il are Clujul este ca avem experit la UTCN si UBB, care se pricep la achizitionarea astfel de autobuze. Obiectivul nostru este sa avem acel proiect pilot, linia verde, de la Sala Sporturilor, prin centru, pana la Palatul de Justitie si sa se intoarca in parc, sa lasam masina. Eu zic chiar sa venim pe jos de la Polivalenta'', a declarat Emil Boc, la ZIUA LIVE.

Conform proiectului de buget pentru anul 2022, aflat în dezbatere publică, municipalitatea urmează să cumpere microbuze fără șofer și autobuze cu hidrogen, acestea din urmă fiind testate anul trecut pe străzile urbei (n.red. mai precis, un model produs în România).

După ce a fost primul oraş din România care a introdus în circulaţie autobuzele electrice, acum municipalitatea are în vedere să facă pasul către cele cu hidroge, iar în proiectul de buget pentru 2022 este alocată suma de 120.000.000 lei pentru achiziție de astfel de autovehicule.


Pentru prima dată la noi în țară, anul trecut, autobuzul pe bază de hidrogen a fost testat pe principalele artere din Cluj-Napoca. Costă, 500.000 euro. Lansat în iunie 2019, la Summitul Global pentru Transport Public (UITP) din Stockholm, Solaris Urbino 12 reprezintă avangarda tehnologică a vehiculelor pentru transportul public fără emisii nocive și totodată o soluție sustenabilă pentru orașele care doresc să investească în calitatea mediului pentru locuitorii lor. Alimentat cu hidrogen, vehiculul inovator oferă o autonomie de până la 400 km, păstrând în același timp toate avantajele unui motor electric. Autobuzul Solaris Urbino 12 cu hidrogen este caracterizat de un nivel scăzut de zgomot în timpul deplasării, ce garantează o experiență plăcută de călătorie atât pentru șoferi, cât și pentru pasageri. Mai mult, confortul pasagerilor va fi asigurat și de o serie de beneficii precum: sistemul de climatizare, camerele de supraveghere, dar și un sistem modern de informare. De asemenea, aceștia își vor putea reîncărca dispozitivele mobile în porturile USB disponibile, în timp ce persoanele cu mobilitate redusă vor avea la dispoziție o rampă și un compartiment pentru scaune cu rotile. 

Tot anul acesta, municipalitatea oferă 33.500.000 lei pentru 14 autobuzele electrice autonome. La licitația de anul trecut s-au depus două oferte neconforme, iar anul acesta atribuirea se va face în urma unei proceduri numite „dialog concurențial”.

Proiectul-pilot de implementare a autobuzelor autonome în oraș a fost anunțat de oficialii primăriei în 2019. Aceștia au precizat că autobuzele fără șofer ar uma să fie prezente pe străzile din centrul Clujului în maximum doi ani. Este vorba despre autobuze de capacitate mică (10-12 locuri), vehicule care vor fi folosite pentru zona centrală unde nu ajung alte mijloace de transport. Acestea ar uma să fie testate timp de un an în cadrul proiectului-pilot, care apoi ar putea fi extins cu finanțare europeană și în alte zone ale orașului. Un vehicul autonom de genul acesta costă între 250.000 şi 350.000 de euro. Cluj-Napoca va fi astfel primul oraș din România care va avea autobuze autonome, după modelul care deja există în Paris, Lyon sau Viena.

Comenteaza