Bosch și Orange dezvoltă la Cluj, cu tehnologie 5G, soluții pentru mașini care se conduc singure

Bosch și Orange dezvoltă la Cluj, cu tehnologie 5G, soluții pentru mașini care se conduc singure

La Cluj sunt puse bazele viitoarelor mașini autonome care folosesc senzori video, radar și ultrasunete pentru a prelua informaţii din mediul înconjurător şi a se ghida în trafic.

Gigantul german Bosch şi Orange, liderul pieţei locale de telecomunicaţii, testează şi dezvoltă împreună la Cluj folosindu-se şi de tehnologia 5G diferite elemente care vor contribui la noua revoluţie din industria auto - maşinile care se conduc singure.

„Dezvoltăm diverse tehnologii pentru automotive şi în principiu toată strategia noastră se axează foarte mult pe dezvoltare de tehnologii de viitor. Una dintre acestea este conducerea automată, unde în primul rând dezvoltăm tot felul de senzori precum video, radar, ultrasunete, care practic preiau informaţii din trafic, din mediul înconjurător, din jurul maşinii şi dezvoltă o reprezentare pe baza căreia maşina este ghidată, adică acceleraţie, frână, virare, deci ghidare, semnalizare şi aşa mai departe. În particular, dezvoltăm tehnologii de percepţie pe bază de senzori video şi metode de inteligenţă artificială. Suntem destul de avansaţi pe zona aceasta şi lucrăm foarte mult în colaborare cu o reţea internaţională de experţi“, a declarat în cadrul emisiunii ZF Tech Day Cătălin Golban, directorul departamentului de inginerie a sistemelor de percepţie video din cadrul Centrului de Inginerie Bosch din Cluj.

Bosch a înființat centrul de inginerie din Cluj în 2013 și l-a integrat în rețeaua de inginerie globală. Echipa actuală este specializată în inginerie de software, hardware şi inginerie mecanică, ingineria fiabilităţii şi a calităţii, dar şi în planificarea vânzărilor în domeniul mobilităţii.

„Avem deja o experienţă destul de mare, adică am început în 2013 şi treptat am construit o organizaţie din ce în ce mai solidă, am diversificat portofoliul pe care lucrăm dincolo de partea de senzori pentru conducere automată. Am intrat recent şi pe domeniul de electrificare, nu neapărat în focus azi, şi nu în ultimul rând pe partea de conectivitate şi maşini conectate. Practic, maşina devine parte integrată dintr-un ecosistem, dintr-un ansamblu mai mare. Dacă ne gândim din prisma IoT, maşina este acel «T» din internet of things“, a punctat Cătălin Golban.

Impactul 5G 

„Impactul tehnologiei 5G este mare. De exemplu, se pot dezvolta funcţii noi pe bază de 5G. Ce am făcut noi este o chestiune mai mult de dezvoltare şi de inginerie şi de suport şi enabler pentru activităţile noastre de inginerie. Ce am făcut noi a fost să ne conectăm maşinile de test, maşini pe care testăm tehnologii de percepţie pentru conducere automată - le conectăm la cloud prin intermediul 5G şi ajutăm în acest mod echipa noastră de dezvoltare. Dacă ne imaginăm o maşină de test cu o grămadă de senzori de la care se preiau cantităţi uriaşe de date, ne dăm seama că nu avem local capacitate de stocare suficient de mare pentru a salva toate aceste date şi atunci fiind conectate printr-un mediu de transport rapid cum este 5G putem să transferăm uneori chiar în timp real aceste date înspre cloud, unde sigur condiţiile de capacitate de stocare şi capacitate de calcul sunt mult mult mai mari. Deci, avem maşini de test care odată conectate la cloud permit o dezvoltare mult mai eficientă a tehnologiei“, a explicat Golban.

 Centrul de Inginerie Bosch din Cluj colaborează cu Orange România pentru implementarea tehnologiei 5G.

„Ideea ne-a venit de anul trecut, din 2020, şi la începutul anului acesta am început discuţiile împreună cu Orange pentru a implementa acest use-case pentru noi şi pentru a putea trece la o tehnologie 5G pentru maşinile noastre de test care până acum foloseau tehnologia 4G pentru transmisia datelor. Aş putea spune că sunt circa 7-8 luni de când am început acest proiect împreună şi ne mişcăm destul de repede pentru partea aceasta de a realiza un prototip funcţional cu maşinile de test, maşinile pe care colegii noştri testează algoritmi de percepţie pe străzi şi în oraş“, a precizat Ionuţ Muntean, Group Leader Innovation & University Cooperation, Bosch.

Viteza tehnologiei 4G ar fi fost prea lentă pentru centrul de inginerie Bosch din Cluj, întrucât, datele nu ar fi ajuns atât de rapid în cloud, însă cu tehnologia 5G, acest lucru este foarte ușor. 

 

Comenteaza