BT a inițiat primul studiu despre consumul de conținut audio digital

BT a inițiat primul studiu despre consumul de conținut audio digital

3,2 milioane de români ascultă podcasturi, relevă primul studiu despre consumul de conținut audio în format digital din România, realizat la inițiativa Băncii Transilvania (BT) Cluj.

Cercetarea a fost realizată de Biroul Român de Audit Transmedia, cu susţinerea Thinkdigital. Rezultatele studiului, realizat între 17 iunie și 1 iulie, au fost prezentate în cadrul primului  eveniment dedicat acestei noi industrii, Podfest.

37,8% dintre românii cu vârste cuprinse între 16 și 50 de ani, adică 3,2 milioane de persoane, consumă conținut audio online în format podcast. Podcasturile se ascultă dar se și vizionează în versiune video, mai ales în orașe (44%), dar și în mediul rural (29%). Bărbații preferă mai mult această formă de conținut (54,3% dintre ascultători). 

Românii din targetul studiat petrec 8,4 ore lunar petrec ascultând un podcast (10 episoade, în medie). Majoritatea ascultă podcasturi acasă, iar cel mai utilizat mediu de ascultare este YouTube (peste 90%), apoi Facebook (45%). Urmează Spotify (31,4%), Google Podcasts (28%) și alte platforme audio dedicate.

73,6% acceptă sau consideră utile momentele publicitare din podcasturi, fiind o piață incipientă; publicitatea este adesea integrată sau în legătură cu subiectul discutat. Venitul mediu pe gospodărie al ascultătorilor de podcasturi este de 1.000 de euro. 30% dintre ascultători au studii superioare.

Podcasturile care au cea mai mare notorietate sunt realizate de nume cunoscute. În sondajul la care au răspuns 4.000 de persoane pe primul loc a fost menționat, „Starea nației”, cu Dragoș Pătraru (cu 36,4%), urmat de „România, știi bine” (27,2%) şi de “ESCA”, realizat de Andreea Esca (25,4%).

„Noile medii de comunicare au devenit relevante pentru public şi încep să atragă atenţia clienţilor şi agenţiior de publicitate, care au nevoie de informaţii credibile, corecte, pe care să îşi bazeze deciziile strategice de comunicare. Vremea intuiţiilor şi a convingerilor personale faţă de aceste noi medii a trecut, este timpul ca ele să devină subiectul studiilor şi să poată fi analizate comparativ cu celelalte medii”, spune Arina Ureche, director general al BRAT, coordonator al studiului.

„Sper ca demersul nostru să ajute atât creatorii  - de la specialişti în diferite domenii, vedete şi influenceri și până la studiori sau posturi radio, cât și companiile care sunt interesate de noile formate audio”, a completat Sergiu Mircea, director de marketing al BT.

Banca din Cluj a lansat un podcast în decembrie 2019, cu dialoguri cu invitaţi relevanţi din diferite industrii şi din echipa băncii. Cei mai recenţi invitaţi sunt Bogdan Buta - fondator al festivalurilor Untold şi Neversea, Simona Halep şi Radu Muntean.

Comenteaza