Cine vrea să descopere Canalul Morii în centrul Clujului şi să crească spaţiul verde

Cine vrea să descopere Canalul Morii în centrul Clujului şi să crească spaţiul verde

Trei asocieri au depus oferte pentru modernizarea Parcului Ion Luca Caragiale, din centrul municipiului Cluj-Napoca. 

Participanții la licitație:

CONSTRUCT MAPCOM (lider), CML.RO - Târgu-Mureş / Bistriţa. Prima firmă a modernizat parcul din Luduş, cea de a doua este cunoscută pentru construirea de drumuri.

DE CONSTRUCT PROJECT CONSULT (lider), PROIECT - CONSTRUCT REGIUNEA TRANSILVANIA, RO-VERDE LANDSCAPING Cluj / Şimleu Silvaniei / Bucureşti. Despre ultima firmă se ştie că are mai multe contracte cu municipalitatea clujeană.

NORD CONFOREST (lider),COSTIN ȘI VLAD BIROU DE PROIECTARE Cluj / Cluj. Prima firmă îi are ca acționari principali pe frații Dorin și Ioan Așchilean. Aceştia realizează şi Pădurea Clujenilor, cel mai mare parc din oraş, dar ridică şi diverse imobile în zona gării sau Gilău. 

Ofertele se află în etapa evaluării tehnice, iar câştigătorul ar urma să fie anunţat la început de toamnă. 

Mai mult verde, descoperirea Canalului Morii, fără parcări la Telefoane și pe strada Petrovici

Proiectul privind reabilitarea Parcului Ion Luca Caragiale și a străzii Octavian Petrovici a fost realizat de către biroul de arhitectură Vlad Rusu, are în vedere o suprafață de 5.500 mp și își propune în primul rând să crească spațiul verde și cel pietonal din centrul orașului. Propunerea de amenajare a parcului presupune desființarea gardului viu, dar și plantarea a 44 de noi exemplare de arbori, din diferite specii, inclusiv doi arbori ginkgo biloba.

Soluția propusă de arhitecți presupune desființarea parcării actuale din fața Palatului Telefoanelor și extinderea parcului cu 1.400 mp. Prin descoperirea Canalului Morii pe latura de nord a parcului se urmărește asigurarea  unui acces în vecinătatea acestuia, prin sistematizarea malului drept al canalului cu un taluz înierbat și gradene de acces la luciul de apă.

De asemenea, se propune o pasarelă pietonală peste canal, în zona mediană a parcului pentru a asigura o trecere către sinagoga existentă pe strada G. Barițiu, dar și pentru a încuraja redeschiderea unui traseu istoric spre Dealul Cetățuii, prin reconstruirea Podului Nemților, peste Someș, într-un viitor apropiat.

În noul parc se va asigura un sistem de iluminat public și arhitectural cu tehnologie led, iar dotarea cu mobilier urban presupune: bănci pentru odihnă, coșuri de gunoi, rastele pentru biciclete, panouri cu caracter informativ privind descoperirile arheologice și istoria orașului. În cazul străzii O. Petrovici se dorește desființarea locurilor de parcare și se propun rasteluri pentru biciclete, o stație de alimentare biciclete și trotinete electrice, dar și bănci pentru odihnă.

În urma unei dezbateri publice, organizate anul trecut la Centrul de Inovare și Imaginație Civică, s-a conturat ideea păstrării actualei funcționalități a parcului, aceea de skatepark. Nu doar skaterii, ci și alți clujeni prezenți la dezbatere au cerut păstrarea în noul parc a unor elemente pentru skating, precum obstacole, borduri sau minirampe, având în vedere faptul că acesta a fost practic primul skatepark din oraș și ar trebui păstrată o memorie a locului. O decizie în acest sens va fi luată în urma unui workshop la care va fi invitată să participe comunitatea de skateri, dar nu numai.

Printre propunerile primite de la participanții la dezbatere se mai numără amenajarea unei căderi de apă în zonă, punerea în valoare a Canalului Morii printr-o „undă de lumină”, folosirea de materiale ecologice în parc, de tipul „green concrete”, amplasarea unei toalete publice în parc, dar și o propunere-experiment: închiderea circulației auto pe strada G. Barițiu în weekend, cu păstrarea circulației tramvaiului.

Comenteaza