Clujul a avut tramvai și apoi a făcut pauză vreo 85 de ani până a revenit iar cel electric. Printre ultimii călători, statuia lui Matia Corvin

Clujul a avut tramvai și apoi a făcut pauză vreo 85 de ani până a revenit iar cel electric. Printre ultimii călători, statuia lui Matia Corvin

Încă de la începuturile orașului, mare parte din activitățile locuitorilor constau în comerț și munci agricole. Ceea ce înseamnă că un element vital pentru viața orașului a devenit transportul pe distanțe scurte sau lungi.

Încă din 1453, au rămas informații în registrul de taxe al orașului (Regestrum Hungarorum de Civitate Cluswar) despre sistemul stradal existent atunci, care cuprindea 25 de străzi sau ulițe. Transportul de persoane sau al mărfurilor în interiorul sau exteriorul orașului folosea, în principal, tracțiunea animală (cai și vite) pentru care, căruțe sau calești. Chiar dacă acestea nu vor dispărea complet nici în secolul 20 (și poate și azi mai avem câte o surpriză prin cartiere), o semnificativă transformare are loc peste patru secole când, în urma descoperirii motorului cu aburi, apar vehiculele cu tracțiune mecanică.

În 1867, în oraș se fac planuri pentru construirea unei căi ferate și a unei gări, iar trei ani mai târziu, la inaugurarea gării, sosește în oraș primul tren venit dinspre Oradea. În anii următori se vor construi peste 7 km de linii „de tramvai” între gară, piața centrală, Mănăștur și Biserica Sf. Petru, pe care vor circula vagoane de marfă și persoane. Vagoanele erau trase de cai. Târgul de mărfuri se mută din Főter (Piața Unirii) în Szechenyi ter (Piața Mihai Viteazul).

Din 1893, după ridicarea podului de fier peste Someș, tracțiunea hipo este înlocuită cu cea mecanică, a locomotivelor, și apare astfel „tramvaiul cu aburi "clujean. Firma care se va ocupa de tramvai „Kolozsvári közúti vasút R.T.” avea locomotive-tender, vagoane de pasageri și vagoane de marfă deschise.

Deși viteza de deplasare era de 24 de km/h, pe străzile orașului încă circulau, fără prea multe reguli, căruțele și pietonii. De aici și numărul semnificativ de accidente care au loc și de plângeri pe care le primea administrația locală.

După mai puțin de un deceniu, în 1902, tramvaiul clujean își face ultimele curse contribuind la deplasarea pieselor grupului statuar al lui Matia Corvin spre Piața Centrală. Șinele vor mai rămâne în loc încă niște ani buni.

Tramvaiul va apărea din nou în oraș abia după 85 de ani (1987), în timpul regimului comunist, și de această dată avea tracțiunea asigurată de motoare electrice.

⇒ Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte ZCJ.RO pe FACEBOOK şi pe Instagram

loading...
Etichete
Comenteaza