Culturalizarea cea de pe urmă

Culturalizarea cea de pe urmă
Vânzările şi producţia de carte a editurilor şi publicaţiilor clujene a scăzut la jumătate, faţă de anii precedenţi.

Editurile clujene se confruntă cu scăderi accentuate ale vânzărilor, în unele cazuri, chiar cu 20-50% mai puţine cărţi vândute decât în anul trecut. Unii dintre editorii clujeni spun că producţia de carte a scăzut şi ea şi că încasările cu întârziere ale banilor de la librării au devenit o practică. în plus, vacanţa studenţilor şi a cadrelor universitare accentuează problemele financiare, în condiţiile în care multe dintre edituri clujene vizează un public din mediul academic.

 

„Abia ne ducem traiul. Chiar am făcut o statistică şi pe primele şase luni atât vânzarea de carte prin librării, cât şi producţia de carte sunt la 80% comparativ cu aceeaşi perioadă de anul trecut. Sunt probleme cu încasarea banilor, pe care îi primeşti după 3, 4 luni şi chiar după un an. Vezi inventarul cu cărţi vândute, dar nu iei uneori banii nici peste un an”, spune Mircea Trifu, directorul editurii clujene Casa Cărţii de Ştiinţă.

 

 Vânzările de carte ale editurii Eikon în librăriile clujene au scăzut şi ele, de la începutul anului cu aproximativ 30%, menţionează şi Vasile G. Dâncu, unul din cei doi asociaţi ai editurii.

 

„Mai vindem cărţi şi prin intermediul lansărilor de carte sau al târgurilor, chiar mai bine decât anul trecut. Noi suntem axaţi în special pe carte de spiritualitate şi acestea se vând în continuare”, a mai precizat directorul Eikon. „La târguri omul mai mult vine, se uită şi iar se uită”, spune, însă, Dragoş Nicu, directorul editurii Studia, care editează cărţi de specialitate, monografii, dar şi albume sau borşuri de prezentare.

 

 Editura se confruntă cu scăderi ale vânzărilor de 50%, pentru publicaţiile deja editate, în timp ce solicitările de noi editări s-au redus aproape la zero, spune Dragoş Nicu. El crede că actuala criză economică, principalul factor care a influenţat scăderea vânzărilor editoriale locale, s-a accentuat şi mai mult la nivel psihologic din pricina mediatizării excesive.

 

Unii dintre reprezentanţii editurilor clujene spun însă că pe fondul crizei, nu s-a modificat doar numărul de solicitări de editare, ci şi dimensiunea tirajelor care a devenit mai mică. „Noi avem un public destul de restrâns, academic, multe dintre publicaţii fiind teze de doctorat, lucrări ale unor cadre academice, în special din domeniul istorie, filosofie. Fiind vorba de carte ştiinţifică, academică, se ştie din start că se vinde greu.

 

Un tiraj mic este de 100 de exemplare, iar unul bun ajunge la 300 de exemplare, iar în unele cazuri poate urca la 500-600 de exemplare, a precizat Valentin Orga, redactor-şef al editurii Argonaut. Acesta a menţionat că lipsa unei edituri de calibru la Cluj, (în condiţiile în care cel mai cunoscut brand clujean în domeniu, Editura Dacia a are probleme serioase financiare) comparabilă cu Poliromul de la Iaşi, reprezintă o pierdere a judeţului la capitolul vizibilitate.

 

Printre cele mai vândute cărţi de criză se numără volumul ”Inteligenţa materiei”, scris de Dumitru – Constantin Dulcan, re-editată de editura Eikon şi care a ajuns în doar trei luni la un tiraj de 7.000 de exemplare. De asemenea, volumul „Teologia socială”, care cuprinde patru volume se vinde bine, spune editorul Vasile G. Dâncu.

 

Cartea cu ziarul şi la Cluj

 

Soluţiile editorilor clujeni la depăşirea dificultăţilor sunt pe de o parte coalizarea într-un grup de 5-6 edituri locale, care au participat deja împreună la câteva târguri de carte, iar pe de alta, explorarea posibilităţilor alternative de vânzare, cum este aceea de a comercializa cărţi alături de de un ziar. Eikon va scoate pe piaţă în a doua jumătate a lunii august, cartea „Criza şi după criza” semnată de Andrei Marga, ce va putea fi achiziţionată împreună cu ziarul ZIUA de CLUJ.

Comenteaza