AUTOSTRADA. Control al Ministerului Culturii pe magistrala Braşov-Borş

AUTOSTRADA. Control al Ministerului Culturii pe magistrala Braşov-Borş
Ministerul Culturii a dispus verificări în cazul şantierelor arheologice situate pe traseul autostrăzilor, pentru a stabili dacă există firme care au interese să ţină lucrările în loc, instituţia condusă de Theodor Palelologu (foto) intenţionând să înfiinţeze şi un Institut de Arheologie Preventivă.

Mircea Staicu, secretarul general al Ministerului Culturii, a declarat că s-au dispus verificări la şantierele arheologice, inclusiv la cele de pe traseul pe care ar urma să se realizeze autostrăzi, pentru a identifica dacă există firme care au interese pentru a ţine lucrările în loc.

In ceea ce priveşte Autostrada Transilvania, cercetările arheologice se desfăşoară pe baza unui protocol încheiat între Ministerul Culturii şi Ministerul Transporturilor, încă din 2004. Prin protocol s-a instituit Programul naţional de cercetare arheologică "Autostrada Transilvania", coordonat de un grup operativ, condus de Paul Damian, director adjunct al Muzeului Naţional de Istorie a României din Bucureşti şi membru în Comisia Naţională de Arheologie.

Potrivit lui Damian, în urma cercetărilor arheologice de la Autostrada Transilvania s-au făcut descoperiri foarte importante, lucrările fiind efectuate de arheologi şi cercetători de la muzee şi institute de arheologie.

"Au fost rezultate extraordinare pe cele două tronsoane cercetate, cel de la Câmpia Turzii la Cluj, şi celălalt, din judeţul Bihor, de la Suplacu de Barcău la Borş. Acolo au făcut cercetări arheologi şi cercetători de la muzeele şi institutele de arheologice din Transilvania şi de la Muzeul Naţional de Istorie a României din Bucureşti. Nu a lucrat nicio firmă privată în arheologie, de altfel, eu nici nu ştiu să existe astfel de firme, ci numai arheologi de la muzee şi institute arheologice din ţară, precum Institutul de Arheologie al Academiei Române, Muzeul Naţional al Transilvaniei, Muzeul Naţional de Istorie Bucureşti, Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj", a declarat Damian.

In momentul acesta, potrivit lui Damian, se mai lucrează din punct de vedere arheologic în câteva puncte legate de nodul rutier de la Gilau şi Luna, pe tronsonul Câmpia Turzii - Cluj. "Acolo, efectuează lucrări Institutul de Arheologie din Cluj şi Muzeul de Istorie a Transilvaniei. In general, pe acest tronson lucrările de teren au fost efectuate. Pe celălalt tronson al Autostrăzii Transilvania, de la Suplacu de Barcău la Borş, se mai fac investigaţii la câteva situri din comuna Borş. Urmează celelalte tronsoane şi aşteptăm să vedem cum va evolua construcţia Autostrăzii Transilvania", a spus Damian.

Pe traseul Autostrăzii Transilvania s-au descoperit, potrivit lui Damian, vestigii din epoca bronzului, la Turda, în urma unor cercetări efectuate sub îndrumarea lui Mihai Bărbulescu, directorul Şcolii Române de la Roma, dar şi cea mai mare metropolă a gepizilor, lângă Cluj, în comuna Vlaha, cercetările fiind realizate de Institutul de Arheologie din Cluj, sub îndrumarea lui Ion Stancu.

"S-au făcut descoperiri foarte importante. în cazul autostrăzii, oricum ar fi ales traseul acesteia, el nu poate să ocolească siturile arheologice. Ele apar, în general, la o anumită distanţă unele de altele. Sunt semnalizate când se face proiectul autostrăzii. Problema noastră este că nu s-a pus la punct o metodă care să aibă în vedere aceste aspecte. De departe, aceste cercetări nu sunt costisitoare şi sunt făcute după norme europene, importanţa vestigiilor descoperite fiind mai mare decât sumele plătite pentru cercetările arheologice", a afirmat Damian.

Comenteaza