Singurătatea lui Tompa a născut un nou Cehov
- Scris de Ziua de Cluj
- 15 Iul 2010, 23:37
- Cultură
- Ascultă știrea

“Cehov e modalitatea cea mai nuanţată de a vorbi despre singurătate”, a spus directorul Teatrului Maghiar de Stat Cluj, regizorul Tompa Gabor. Declaraţia explică gestul său de a monta primul lui spectacol cehovian, “Trei surori”, care a avut premiera la 24 septembrie 2008. “Singurătatea nu înseamnă neapărat o singurătate de călugăr. Există şi alte tipuri de singurătate. Şi lipsa de comunicare e o formă de singurătate. Trăncănim tot timpul fără să avem ce să ne spunem. Probabil din cauza acestei singurătăţi personajele cehoviene nu îşi depăşesc condiţia”, a completat Tompa.
Cu prilejul discuţiei publice de miercuri seara dintre cunoscutul regizor şi dramaturgul Visky Andras, în Festival Café (cafeneaua Shadow din Piaţa Muzeului), Tompa Gabor a adus la lumină felul în care a luat contact cu fenomenul cehovian şi cum a evoluat relaţia lui cu această lume absurdă, populată de personaje care mai de care mai fascinante. întreaga derulare a evenimentelor marcate de dramaturgul rus este, de altfel, şi o marcă a felului în care s-a ajuns la proaspătul “Trei surori”. “Primul Cehov l-am văzut când aveam vreo opt ani. Era un «Unchiul Vania» la Teatrul din Târgu Mureş, din care am reţinut mai ales personajul lui Vania, al profesorului şi al Soniei”, îşi aminteşte regizorul.
Al doilea Cehov pe care l-a văzut a fost “Platonov”, în regia lui Harag Gyorgy. Despre acest spectacol, Tompa Gabor îşi aduce aminte că, în pauza dintre acte, unul dintre actori, Kiss Laci, a murit în baie, iar presa a relatat a doua zi despre ”un deces în timpul muncii”. Apoi, regizorul a avut ocazia să vizioneze ”Trei surori”, la Târgu Mureş, în care mama lui o juca pe Nataşa, după care a urmat un al doilea ”Trei surori”, la Teatrul de Comedie. “Mă fascina Cehov, dar nu simţeam nici o afinitate şi nici absurdul din el”, povesteşte Tompa despre un moment al carierei sale, în care spune că “Livada de vişini” a lui Harag a fost “Cehovul”, care l-a marcat cel mai mult.
“Piesa mea preferată e «Livada», dar cum dracu’ să fac «Livada»...?”, s-a destăinuit directorul teatrului. El a mai spus că probabil a început să facă Cehov, pentru că a întâlnit personaje cehoviene în viaţă, în timp ce la Ionesco s-a întâmplat exact invers. Dialogul de la Festival Café s-a încheiat cu reţetele a două noi cocktailuri, recomandate de regizorul Tompa Gabor pentru a desemna spectacolele lui, „Trei surori” şi „Cântăreaţa cheală”. Astfel, cei prezenţi în cafeneaua Shadow au avut ocazia să deguste o băutură compusă din vodcă, măsline şi peşti mici pentru „Trei surori” sau să ia o înghiţitură din „Cântăreaţa cheală”, care a conţinut o combinaţie de Unicum „de proastă calitate”, cum a spus regizorul că îl preferă, suc de roşii, bere şi o cireaşă în vârf.