Poneiul scindează intelectualii clujeni

Poneiul scindează intelectualii clujeni
În timp ce artiştii îi susţin pe autorii expoziţiei “Freedom for Lazy People”, în care a fost expus un animal cu zvastică, fostul director al ICR Berlin, academicianul clujean Ioan Aurel Pop, critică expoziţia.

Scandalul din jurul expoziţiei organizate de Institutul Cultural Român (ICR), filiala New York, în care trei artişti plastici expun o serie de lucrări controversate, îi desparte pe intelectualii clujeni.

 

”Trebuie văzut conceptul pe care îl propun acei artişti. Arta contemporană e un alt tip de cultură, are nevoie de alt tip de receptare. Artiştii merg pe simboluri, acestea pot zice orice, pot fi interpretate oricum.

Cred că totul e scos din context şi cei care ar trebui să se pronunţe ar trebui să fie artiştii plastici. Prin felul lor de a fi, mulţi artişti contemporani sunt protestatari, nu se supun normelor, nu intră în tipare şi vor să se exprime. Nu trebuie venit cu poliţia la o expoziţie. Cred că s-a exagerat”, a spus graficianul clujean Radu Solovăstru.

 “Artiştii contemporani utilizează semne, simboluri, fac totul ca să atragă atenţia, să şocheze. Acest scandal nu face decât să atragă atenţia şi mai mult asupra lor, iar apariţia unor cronici în mari ziare americane este un lucru mare, pentru că e foarte greu să te faci remarcat la New York. Ei sunt liberi să folosească orice ca să îşi exprime punctul de vedere”, a spus pictorul clujean Ioan Sbârciu.

 

“Noua conducere a ICR merge pe concepte cum ar fi modernismul, postmodernismul, avangarda. Ei susţin că doar modernismul reprezintă cultura română. Merg pe curente înnoitoare, dar o expoziţie la New York ar trebui să fie mai atent aleasă, pe criterii clare. E bine să facem experimente pe bani publici?”, a declarat postului Antena 3 fostul director al ICR Veneţia, istoricul şi academicianul Ioan Aurel Pop.

 „Expoziţia de la New York ilustrează perfect faptul că noi nu privilegiem în nici un fel vreo manieră artistică sau vreun program artistic anume”, a a declarat directorul general al ICR, Horia Roman Patapievici, într-un interviu pentru Deutsche Welle.

Expoziţia poartă numele “Freedom for Lazy People” (Libertate pentru leneşi), iar tinerii se numesc Linda Barkasz, Laurenţiu Alexandrescu şi Marwan Anbaki (grupul Zakuska), primii doi fiind din Timişoara. Scandalul a izbucnit după ce ziarişti de la revista românească New York Magazin au incriminat că expoziţia este nazistă şi pornografică. Cei trei au pus pe jar comunitatea română de la New York prin expunerea, în cadrul unei galerii finanţate cu 8.000 de euro de către statul român, a unor lucrări care reprezintă falusuri, zvastici, persoane pe WC.

Tema şi titlul expoziţiei se inspiră din lucrarea executată de IRLO (Laurenţiu Alexandrescu), care propune o imagine ce reprezintă o persoană desenată cu galben (probabil autorul), nebărbierită, plictisită, care în timp ce stă pe WC citeşte o revistă intitulată “Fridom for lazi. parti”. Cel mai tare a şocat însă poneiul cu zvastică, semnat de Nuclear Fairy, o artistă din Arad, Linda Barkasz. 

 

Artiştii şi-au expus lucrările în incinta ICR din New York, în cadrul unei expoziţii desfăşurate între 18 iunie şi 15 august. Ei au acoperit zidurile Galeriei de Artă Românească cu graffiti, un mod de artă cunoscut în Europa, dar mai ales în SUA.

 Site-ul american de artă Wooster Collective a organizat chiar o întâlnire informală cu ocazia vernisajului de la New York, apreciind expoziţia. în plus, artiştii au fost invitaţi să picteze sala Teatrului 37 Arts, pe Broadway, pentru premiera unui spectacol.

 

Tara von Neudorf, artist plastic

 

“Este un scandal tipic românesc: ai noştri împotriva alor noştri. E o reglare de conturi între fosta echipă şi actuala a ICR. Estetic, expoziţia mie nu îmi place, prea se doreşte epatarea cu orice preţ, dar artiştii care au expus au dreptul să utilizeze orice fel de simboluri, iar zvastica nu e proprietatea lui Adolf Hitler“.

Comenteaza